Israel Hayom

ירי הרקטות: הוכחה לפעילות התמנון האיראני

- דניאל סיריוטי

מי שהיה זקוק להוכחה ניצחת עד כמה גדולה השפעתה של טהרן לא רק בגבול הצפון, אלא גם ובעיקר בגבולה הדרומי של ישראל - קיבל את התשובה הברורה במטח הטילים ששיגרו בערב שבת פעילי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני הכפוף להוראות משטר האייתוללות בטהרן, בין שהוראות אלו משרתות את האינטרסים של חמאס, שעובדתית הוא הריבון ברצועה.

ואכן בחמאס לא רק שהופתעו נוכח מטח שיגור הרקטות שביצעו פעילי הג'יהאד האסלאמי, אלא גם נאלצו לשלם את מחיר הגחמות של טהרן, והמחיר היה יקר. שורה של תקיפות שביצעו מטוסי חיל האוויר בתגובה למטח הרקטות כוונו בעיקר נגד עשרות מתקני פיקוד ואימונים של הזרוע הצבאית של חמאס והשמדתו המוחלטת של "היהלום שבכתר" - מבנה מטה הפיקוד של מנגנוני הביטחון הלאומי של חמאס בעזה שבנייתו הושלמה אך לאחרונה. המבנה נועד בעיקר להעביר מסר לאבו מאזן ולהנהגת הרשות הפלשתינית ברמאללה כי חמאס אינו מתכוון להיפרד כל כך מהר משלטונו ואחיזתו ברצועת עזה, על אף ולמרות מאמצי המצרים להתקדם ביישום הפיוס הפנים פלשתיני אולם לא על חשבון הוצאתה לפועל של תוכנית הסדרה בעזה בין שבשיתוף הרשות הפל שתינית ובין שיתבקש הצורך לבצע מעקף אלגנטי מעל ראשם של אבו מאזן ואנשיו במוקטעה.

לאחר שבשבוע שעבר היו מי שניסו בקרב הפלשתינים, ולא פחות חמור מכך גם בישראל, לייחס את הטענה המוזרה ולפיה מכת ברק גרמה לשיגור הרקטות לבאר שבע ולגוש דן - בג'יהאד האסלאמי מיהרו לפנות למצרים ולבקש את עזרתה של קהיר בהשגתה של הפסקת אש מול ישראל עוד בטרם תצא ישראל לפעולת תגמול נרחבת בעזה, הפעם נגד הג'יהאד האסלאמי.

גורמים בארגון שצוטטו בכלי התקשורת הערביים והפלשתיניי­ם הכחישו בתוקף כי מטח הרקטות בערב שבת הגיע בהוראה ישירה מטהרן ונועד לסכל כל מהלך אפשרי של הסדרה בעזה, שתאפשר לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ להוציא לפועל מהלך אזורי לפתרון הסכסוך הישראלי פלשתיני ונורמליזצי­ה עם חלק ממדינות ערב המתונות. הפעם אחת הסיבות לשיגור היתה הגיונית יותר לשיטתם של הפלשתינים, שטענו כי השיגור היה לציון יום השנה לחיסולו של מייסד הארגון ומנהיגו פתחי שקאקי, שחוסל בביתו במלטה במבצע שיוחס לשייטת 13 ולסיירת מטכ"ל.

ביקורו של אבו מאזן בנסיכות עומאן - השומרת על קשרים טובים עם המ שטר בטהרן ולעיתים רבות אף מתווכת בין הרפובליקה האסלאמית למדינות ערב המתונות - וביקורו של רה"מ בנימין נתניהו בעומאן ימים ספורים לאחר ביקורו של אבו מאזן, הדליקו נורה אדומה אצל מקבלי ההחלטות בטהרן. נראה כי הללו חוששים כי מתבשל באמצעות נסיכות הנפט הזעירה מהלך מדיני שלו שותפות מצרים, ארה"ב, ישראל והפלשתינים, אשר עשוי לסלול את הדרך לרגיעה ארוכת טווח בעזה ואף להסדרה, שעשויה להבשיל לכדי מהלך שיקטע את זרועות התמנון האיראני הלוטש עיניו לעזה, לא רק כדי להתבסס בגבולה הדרומי של ישראל, אלא לשדר גם לנשיא א סיסי ולממשלו בקהיר, שטהרן קרובה לקהיר יותר מתמיד באמצעות השאיפה האיראנית להתבסס בעזה כשם שעשתה בסוריה ופועלת לעשות כך גם בלבנון.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel