Israel Hayom

פיצויים לעוטף עזה - לדיון בוועדת הכספים

- אריאל ויטמן

ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני תקיים מחר דיון מיוחד במצוקת בעלי העסקים בדרום, בדגש על עסקים ועובדי ענף התיירות שניזוקו קשות מההסלמה בדרום ומטרור העפיפונים.

רק לפני כמה חודשים מתחה הוועדה ביקורת נוקבת על מתווה הפיצוי של משרד האוצר לעסקי התיירות בדרום. כעת הוועדה מתכנסת ביוזמת גפני ולבב קשת חברי הכנסת איתן ברושי, מיקי לוי ואיילת נחמיאסבורב­ין - והפעם בנושא מתווה עוקף לפיצויים מוגדלים לבעב לי עסקים ועובדים בענף התיירות, וכן לדבוראים שבאזור.

על פי מתווה שכתבה היועצת המשפב טית לוועדה, עו"ד שגית אפיק, החקיקה הקיימת לא מתמודדת עם מצב ההסלמה ואירועי התבערה, ואינה כוללת יישובים שנפגעו ומצויים במרחק של יותר מב7 ק"מ מהגבול. החוק לא נותן מענה למצב בים מורכבים ולעובדים שמקום עבודתם משותק, ולכן יש לקבוע מנגנון פיצוי מתאים עם מענה לכל הניזוקים והנזקים - הן באמצעות תיקון החקיקה הראשית בחוק מס רכוש וקרן פיצויים והן בדרך של תקנות הוראת שעה.

במסגרת זו הועלו במתווה כמה הצב עות: הגדלת טווח המרחק לצורך חישוב היישובים הזכאים לפיצויים, או הוספת יישובים ספציפיים שנפגעו אך ממוקמים מחוץ לטווח הפיצויים הקבוע בחוק.

כמו כן, האוצר קבע כי פיצויים לענף התיירות משולמים לפי ביטולי חדרים בתאריכים מסוימים, קריטריון שאינו משקף את הנזק על פי עמדת הוועדה, שכן כלל לא היו הזמנות לנוכח ההידב רדרות במצב ולכן גם לא היו ביטולים. במסגרת זו מציע המתווה מסלולי פיב צויים נוספים גם למלונות ולבתי הארב חה עצמם, וגם פיצוי לעובדים יחידנים בענף, שעה שעובדים הועסקו הרבה פחות או נעדרו מכיוון שהענף כמעט הושבת לגמרי.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר ל"ישראל היום": "תושבי עוטף עזה והדרום עומדים על משמרתם, הם לא מפחדים. לצד כך השלטון - הכב נסת והממשלה - לא יכולים להותיר אותם לבדם. אנחנו מדברים על פגיעה בתיירות ובעסקים שאינה פגיעה ברכוש ממשי שאפשר לאמוד יחסית בקלות; זו פגיעה המצריכה חשיבה ויצירתיות. זו הפרנסה של אותם תושבים אמיצים, ולא נותיר אותם בלי פרנסה. לא נרפה עד לפתרון".

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel