Israel Hayom

הסכם החלב: האוצר והרפתנים לפני חתימה

- אריאל ויטמן

מועצת התאחדות מגדלי הבקר, המייצגת את הרפתנים, הצביעה ביום שישי פה אחד בעד הסכם החלב החדש.

המועצה התנתה את הסכמתה בתב נאי שפרק המכס יגודר וישמור על העדפת ייצור החלב המקומי. במילים אחרות: האוצר ותעשיית החלב מסב כימים על הכל, למעט גובה המכס על גבינות מיובאות ושיעור התוצרת שמיוצרת בישראל לעומת המיובאת.

מדובר בנסיגה מפוארת בעמדת המדינה, שהצהירה לאורך כל הדרך כי היא רוצה לפתוח את השוק לתב חרות. בפועל, בהסכם שככל הנראה ייחתם השבוע, משרד האוצר יסכים להמשך קיומה של שיטת מכסות החלב ושליטת מועצת החלב בתחום.

כך שוק החלב המקומי ימשיך להיות מתוכנן, וימנע תחרות בחב סימת ייבוא. לצד המחירים הגב בוהים של החלב ומוצריו, הציבור יממן כב054 מיליון שקלים לרפתנים בהסכם שיכבול את המדינה לפחות למשך עשור.

75 מיליון שקלים יוקצו לתמיכה ישירה לגידול מכסות או פרישה. המענק יינתן לכולם, כולל לרפתות המניבות יותר מב5.1 מיליון ליטר - הן למי שירכוש מכסת חלב והן למי שיבחר לפרוש מהעיסוק.

33 מיליון שקלים יועברו מהקיב בוצים למושבים באמצעות מענק פרישה חדבפעמי ואחיד לבעל מכסת חלב שמכסתו נמוכה מב7.0 מיליון ליטר. עוד הוסכם כי 50 מיליון שקב לים יוקצו להבטחת מחיר למכירת מכסות בב3.2 שקלים לליטר. מדוב בר בסכום שיוענק למושבים וב001 מיליון שקלים להשקעות בקיבוצים.

בנושא מחיר המטרה של החלב הגולמי הוסכם על ירידה הדרגתית עד לשנת 2025 בב32 אגורות לליטר, תוך שמירה על מנגנון מחיר המטב רה הנוכחי. כיום מחיר המטרה עומד על 1.98 שקלים, כך שבסופו של התהליך הוא יעמוד בבסיס על 1.67 שקלים לליטר.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel