Israel Hayom

לראשונה מאז :1996 ראש הממשלה נתניהו ביקר בעומאן ונועד עם הסולטן קאבוס בן סעיד

- עודד גרנות

עומאן,

השוכנת לחופי המפרץ הפרסי והים הערבי, בקרן הדרום־מזרחית של חצי האי ערב, לא התאמצה כלל להחביא את ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסקט. ההפך הוא הנכון. הטלוויזיה הממלכתית שידרה תמונות מן הפגישה עם המשלחת הישראלית בארמון הסולטן, ו"אלווטן" העומאני תיאר את קאבוס בן סעיד המארח כ"איש השלום".

האמת היא שעומאן, שמספר תושביה קטן מזה של ישראל, אבל שטחה גדול יותר מפי עשרה, לא הפגינה מעולם עוינות כלפינו. היא היתה מהמדינות הערביות הבודדות שלא גינו את מצרים על הסכם השלום עם ישראל, והקשרים החשאיים בין ירושלים למסקט, כלכליים וביטחוניים, נמשכים כבר שנים רבות.

אחרי שנחתם הסכם אוסלו, מיהרה עומאן לפתוח בתל אביב נציגות דיפלומטית ומסחרית. ראש הממשלה רבין ביקר שם 1994־ב ושר החוץ יוסף בן עלאווי ביקר בארץ כמה פעמים. הקשרים הרשמיים בין שתי המדינות נותקו אמנם בעקבות האינתיפאדה השנייה ולחץ כבד שהפעיל העולם הערבי, אבל הקשרים הסמויים לא פסקו מעולם.

בעשרות השנים האחרונות היתה עומאן עוגן של יציבות והמשכיות באזור המפרץ הפרסי, שושלת שמחזיקה בשלטון יותר מ־052 שנה ושליט יחיד שיושב על כיסאו כמעט 50 שנה. המדיניות הניטרלית והיחסים הטובים שהשכיל הסולטן לקיים עם כל שכנותיה של עומאן, לרבות עם איראן וסעודיה היריבות, הקנו למדינה מעמד של מתווכת הוגנת. בתור שכזו היא סללה את הדרך להסכם הגרעין בין איראן למעצמות, ואף ניסתה כמה פעמים לתווך בין פת"ח לחמאס.

אלא שבשנתיים האחרונות הידרדר מאד מצב בריאותו של השליט בן ה־87, ושאלת היורש (שהוא עדיין מסרב לנקוב בשמו) מעסיקה את הסובבים אותו ומעיבה על מעמדה האזורי של עומאן. יש אומרים כי החלטתו של הסולטן קאבוס בן סעיד לתת פומבי לביקור ראש הממשלה בסולטנות נועדה למצב מחדש את עומאן כמדינת מתווכת, שבכוחה לתרום גם לפתרון הסכסוך הישראלי־פלשתיני.

אלא שלמרות השיחה הארוכה שהתנהלה בין הסולטן לבין נתניהו, חלקה בארבע עיניים וחלקה בפורום רחב יותר, יש מקום לפקפק אם הביקור, שזכה לגינוי חריף מאיראן ולתמיכה מבחריין וממדינות מפרץ אחרות, יוביל לפריצת דרך במבוי הסתום שבין ישראל לפלשתינים. ספק גם אם ישכנע את אבו מאזן (שביקר בסולטנות בתחילה השבוע) לחזור אל שולחן המשא ומתן.

ספק גדול עוד יותר אם בעקבות ביקור נתניהו ינצלו העומאנים את קשריהם הטובים עם טהרן כדי לשכנע את איראן לחדול מן המאמץ להבעיר את רצועת עזה. בישראל מעריכים כי איראן ו"כוח קודס" של משמרות המהפכה הם שהורו לג'יהאד האסלאמי לשגר את הרקטות לעבר ישראל בסוף השבוע.

אבל דבר אחד אינו מוטל בספק. "היציאה מן הארון" של עומאן בעצם הזמנת ראש הממשלה לביקור רשמי, בד בבד עם ביקורה של שרת התרבות רגב באיחוד האמירויות במפרץ הפרסי, מוכיחים כי בעיני מדינות הגוש הערבי המתון - הידברות עם ישראל בענייני איראן והאזור חשובה ודחופה כעת עוד יותר מפתרון הסכסוך הישראלי־פלשתיני.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel