Israel Hayom

היהודים צריכים למות

טבח מחריד בתפילת השבת מעט אחרי השעה 10:00 בבוקר פרץ גבר חמוש לבית הכנסת "עץ חיים" בעיר פיטסבורג שבפנסילבני­ה ורצח לפחות 11 בני אדם ביריות היורה: רוברט באוורס ,(46) ימני קיצוני שהתבטא נגד יהודים הנשיא טראמפ: "בלתי נתפס, רשע בהתגלמותו"

- יוני הרש שליח "ישראל היום" לפיטסבורג

"אף אחד לא חשב שיהיה פה דבר כזה, זאת טרגדיה גדולה. יש כאן קהילה יהודית גדולה ומעולם לא חווינו דבר כזה כאן. אנחנו לרוב אפילו לא נועלים את הבית", כך אמר ל"ישראל היום" אחד מעדי הראייה לטבח בבית הכנסת "עץ חיים" בעיר פיטסבורג שבפנסילב ניה, ארה"ב.

אחד הפיגועים הקשים בהיסטוריה של הקהילה היהודית בארה"ב התרחש אתמול במהלך תפילות השבת של בית הכנסת "עץ חיים - אור לשמחה", בשכונת סקוורל היל.

רוברט באוורס, גבר לבן כבן ,46 פרץ לבית הכנסת קצת לפני עשר בבוקר וירה לכל עבר, כאשר במקום עשרות מתפללים בעיצומה של חגיגת טקס ברית מילה. הוא ירד למרתף וירה במתפללים נוספים ואז עבר לקומה השלישית והתבצר שם עד שנורה ונפצע.

באוורס, שעל פי עדים במקום צעק "כל היהודים צריכים למות", הסגיר את עצמו לבסוף לאחר שנפצע מירי שוטרים. נכון לאמש, מניין הנרצחים עמד על .11

בשכונה מתגוררים כמחצית מיהודי העיר פיט סבורג, שמונה כ 50 אלף תושבים יהודים בסך הכל.

הוגברה האבטחה

האירוע התרחש כ 45 דקות לאחר תחילת תפי לות השבת, בו בזמן כשבאחד האולמות נערך טקס ברית מילה. החשוד זוהה כגזען לבן שרואה ביהודים "בני השטן" )ראו הרחבה בעמוד .(06 על פי פוס טים ברשת, סבור הרוצח שהיהודים שולטים בממשל האמריקני. הוא ניסה תחילה לנהל קרב יריות עם

השוטרים, אך אלו הצליחו למצוא מחסה. לפחות שלושה שוטרים נפצעו במהלך התקרית.

בכיר ברשויות החוק מסר אתמול כי זירת הפשע היתה "אחת הקשות ביותר שראיתי". היורה נתפס ואושפז בבית חולים, והאירוע הוגדר כ"פשע שנאה". בעקבות התקרית החלו הרשויות במדינת ניו יורק להגביר את האבטחה סביב מוס דות יהודיים בהוראתו של המושל אנדרו קואומו. גם בוושינגטון הבירה הוחלט להגביר את העי רנות ולהיות בקשר ישיר עם הקהילה היהודית.

קהילה יהודית אדוקה

בית הכנסת "עץ חיים" הוא חלק מקמפוס של שלושה בתי כנסת שונים המחוברים זה לזה, המשרתים שלוש קהילות שונות - שניים מה זרם הקונסרבטיב­י, ואחת של התנועה ליהדות מתחדשת - יהדות רקונסטרוקצ­יוניסטית. כל אחת מהן נוהגת לערוך תפילות שבת בנפרד, בחלקים שונים של הקמפוס.

צור, ישראלי שהיה אף הוא עד ראייה, שחזר: "היינו באותו הזמן במרחק של כ 500 מטר מבית הכנסת, בבריכה של הקהילה היהודית בפיטסבורג. מייד כששמענו על הפיגוע, הגבירו את האבטחה והכניסו אותנו לתוך המבנה. ברגע שהבנו שתפסו את היורה נסענו מהר הביתה".

"בתחילה דווח על יורה אחד. הגיעו כוחות מיוחדים, FBI ויחידות נוספות", סיפר דני מב כירי הקהילה היהודית בפיטסבורג. "כוח אחד נכנס דרך המרתף עם כלבים וכוח אחר דרך הגג עם מסוקים. במהלך הפריצה מהגג, אחד השוט רים חטף כדור בכתף, אותו שוטר הצליח לפגוע בחזרה במחבל, שנכנע רק לאחר שנפגע. תוך כדי המעצר, המחבל צעק 'מוות ליהודים'".

פרד ראבנר, חבר בקהילת "עץ חיים" אמר לרשת CNN כי יהודי השכונה "הם קהילה מגוב שת מאוד" ושכולם החלו להתקשר אחד לשני כדי לוודא שכולם בסדר. "כולם מזועזעים ועצובים. זה נורא, פשוט נורא".

ראש הפדרציה של הארגונים היהודיים בא זור, ג'ף פינקלשטיין, העריך כי בשבתות בבוקר מתפללים בקומפלקס בתי הכנסת כ 50 עד 60 בני אדם.

סקוורל היל היא שכונה של מעמד הביניים האמריקני שרבים מתושביה, כאמור, הם יהודים. מדובר בשכונה יהודית חמה, מגובשת למדי ותו מכת בישראל. מרביתם הגיעו ממזרח אירופה לשכונה שהפכה מאז תחילת המאה הקודמת למ רכז התרבות היהודית בעיר. נמצאים בה קהילות מכל הזרמים: אורתודוקסי­ם לצד קונסרבטיבי­ם, רפורמים, כיפות סרוגות לצד חילונים וישראלים. היציבות הדמוגרפית של הקהילה היהודית באזור נחשבת לייחודית בצפון אמריקה.

טראמפ: "מקרה נוראי"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס אמש לטבח בעצרת בחירות: "נראה שמדובר בפשע אנטישמי. זהו מקרה נוראי, שקשור לש נאה ברחבי העולם. הוריתי על הקצאת מירב המשאבים לטיפול בחקירה של המעשה המ רושע הזה. זה רשע בהתגלמותו. הפיגוע הוא בלתי נתפס. כל האומה מזועזעת, לא חשבנו שיכול לקרות משהו כזה בעידן שלנו. המוח המעוות של הרוצח בלתי ניתן להבנה ולא ניתן לתפוס כיצד אדם הגיע לבית תפילה ביום הק דוש של השבת כדי לעשות נזק".

בתו היהודייה של הנשיא, איוונקה טראמפ, צייצה: "אמריקה חזקה יותר ממה שביצע אדם קנאי ואנטישמי". סגן הנשיא מייק פנס, ששהה בלאס וגאס אתמול, הוסיף: "מה שקרה הוא לא רק פלילי, הוא מרושע. מדובר בהתקפה על אמריקנים חפים מפשע ועל חופש הדת שלנו. אין מקום באמריקה לאלימות או לאנטישמיות וצריך לשים סוף לרוע הזה".

ראש הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינב לט, צייץ בטוויטר כי מדובר באירוע מזעזע. "העובדה שיהודים נפגעים בשבת בבוקר בבית כנסת, במקום הקדוש לפולחן, היא בלתי נת פסת", בלשונו.

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס אמש לפיגוע ומסר תנחומים למשפחות הנרצחים, וכך גם ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הסוכנות היהודית יצחק )בוז'י( הרצוג.

בהכנת הידיעה השתתפו: שמעון יעיש, דן לביא ויורי ילון

 ??  ??
 ?? צילום: אי.פי ?? פינוי גופה מזירת הפיגוע בבית הכנסת
צילום: אי.פי פינוי גופה מזירת הפיגוע בבית הכנסת
 ?? צילום: רויטרס ?? בית הכנסת "עץ חיים"
צילום: רויטרס בית הכנסת "עץ חיים"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel