Israel Hayom

קרבות אוויר

זה התחיל כמו הריטואל מוכר: אלפים הפגינו על הגדר ● אלא שבהמשך הלילה המצב הידרדר במהירות - הג'יהאד ירה 37 רקטות ● 16 מהן, שהיו אמורות ליפול בשטח מיושב, יורטו בידי כיפת ברזל ● צה"ל תקף כ 90 מטרות בעזה ● דובר צה"ל הבהיר: "הירי הוכוון מדמשק ומכוח קודס האיראני"

- לילך שובל

ההערכות במערכת הביטחון לפני יום שישי האחרון, של פיהן רף האלימות על הגדר צפוי להיות נמוך יחסית, התבדו ביום שישי בשעות אחר הצהריים והלי לה. בפועל, רף האלימות על גדר הגבול ברצועה היה גבוה, חמישה פלשתינים נהרגו, וצה"ל תקף שלוש עמדות של חמאס ברצועה. בשעות הערב החל גם ירי משטח הרצועה לעבר ישראל, ועד לשעות הבוקר המאוחרות אתמול נורו לעבר יש ראל 37 רקטות ופצצות מרגמה.

לאחר תחילת הירי, נראה כבר הרי טואל הקבוע והמוכר מסבבי הלחימה האחרונים ברצועה: כיפת ברזל יירטה את 16 הרקטות שהיו אמורות לפגוע באזורים מיושבים, צה"ל תקף יותר מ 90 מטרות ברצועה - בראשן בניין מנגנון הביטחון הכללי של חמאס, והמצרים ביקשו הפסקת אש.

אך בכל זאת, סבב האלימות הפעם היה שונה מעט מאלה שקדמו לו. מי שירה לעבר ישראל היה הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני, שמקבל את עיקר המימון שלו מאיראן ושראשיו יושבים בדמשק. הירי, כך מעריכים בישראל, לא נעשה באישור חמאס, שאף ניסה לעצור את ההידרדרות.

כמו בעבר, למרות שחמאס לא ירה בעצמו, כ 87 מהתקיפות של צה"ל כוונו לעבר יעדים של חמאס, מתוך הקביעה שחמאס הוא הריבון בשטח והוא האחראי על הנעשה בו. אך את מול בשעות הצהריים המוקדמות, תקף צה"ל גם שמונה יעדים איכותיים של הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני. בי שראל מעריכים כי הג'יהאד האס לאמי סבר שהתקיפות הישראליות יופנו כלפי חמאס, ולא כלפיו, ומייד לאחר התקיפה של מטרות השייכות לו, הודיע הארגון על הפסקת אש. צה"ל מצידו, לפחות בינתיים, נצר גם הוא את האש.

דובר חמאס בעזה פאוזי ברהום אמר בתגובה כי "מדובר בתוקפנות נפש עת כשהכובש מנסה לברוח מהרגיעה ומסיום המצור. לתוקפנות הזו תהיינה השלכות חמורות בהתמודדות מול הכיבוש. חמאס לא ירשה שדמם של מפגינים לא חמושים ישפך לשווא. ישראל מבצעת פשעים נגד האנושות והעם הפלשתיני רק בשל משברים פנים פוליטיים בתוכה".

מכל מקום, במערכת הביטחון נו תנים כמה הסברים לכך שהג'יהאד האסלאמי פתח בירי לעבר ישראל בניגוד לעמדת חמאס. ההסבר הרא שון, שאותו השמיע אתמול בבוקר דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, הוא שהירי הוכוון מדמשק ומכוח קודס האיראני. לפי תא"ל מנליס, "העב רנו מסרים ברורים בנושא לכל מי שצריך", כשהכוונה היא גם לרוסים, ו"אף אחד לא חסין, לא ברצועה ולא מחוצה לה". דבריו הם רמז לא מאוד דק לאפשרות שצה"ל יפעל גם בצפון.

הסבר נוסף לאירועי סוף השבוע הוא שהג'יהאד האסלאמי אינו מקבל את ההסדרה שמתקדמת בימים אלה בין ישראל לבין חמאס, ומאותת שהוא אינו צד לה, או לחלופין, ירה כדי

סרן דביר, מפקד כיפת ברזל שחזר:

"חיילי הסוללה קפצו לעמדות שלהם, תפסו את מקומם ובמהירות של מאפס למאה נכנסו לעמדות והתחילו ליירט"

להבהיר שבמסגרת ההסדרה יש לה תחשב גם באינטרסים שלו. אופציה נוספת היא שהג'יהאד האסלאמי מנסה למצב את עצמו כהתנגדות האמיתית לישראל. בנוסף, אין זה סוד שהג'יהאד האסלאמי מנסה לייצר משוואת הרתעה חדשה מול ישראל, שלפיה ירי ייענה בירי, דם בדם.

הסדרה במצב קריטי

ההסדרה בין ישראל לבין חמאס נמ צאת כעת בשלב קריטי. שר הביטחון אביגדור ליברמן הגיע אתמול לבסיס הקריה וקיים התייעצויות ביטחוניות עם הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש אגף המבצעים, ועוד. בישראל סירבו אתמול לומר אם סבב האלימות הנוכחי מאחו רינו, בין השאר כיוון שכאמור השאירו פתח לתקיפות גם בצפון. הסברה הר ווחת בקרב כל ראשי מערכת הביט חון היא שלא בטוח בכלל שהאירועים האלימים ברצועה לא יובילו לעימות נרחב בדרום.

כך או כך, לוחמי "כיפת ברזל" הפגינו בסוף השבוע יכולת מרשימה, ויירטו את כל הרקטות ופצצות המר גמה ששוגרו לעבר אזורים מיושבים.

סרן דביר, מפקד סוללת כיפת ברזל במערך ההגנה האווירית של חיל האוויר, שלוחמיה יירטו את הר קטות אמר כי "אתמול בלילה במהלך ארוחת ערב שבת קיבלנו התראה על ירי מרצועת עזה לעבר יישובי מדינת ישראל. באופן מהיר כלל חיילי הסו ללה קפצו לעמדות שלהם, תפסו את מקומם ובשינוי פאזה, מאפס למאה, נכנסו לעמדות והתחילו ליירט".

אומץ ותושייה

לדבריו, "מתוך עשרות מטרות ששוגרו לעבר מדינת ישראל יירטנו מעל 15 מטרות. שאר המטרות נפלו בשטחים פתוחים, ולא יורטו על פי שיקול דעתם של צוות מפקדי מרכז ניהול היירוטים. אני, מפקד הסו ללה שהתחלתי את תפקידי לפני 24 שעות, גאה ושמח לראות את נחישות הלוחמים והחיילים אשר במשמרתם הגנו על תושבי מדינת ישראל בנ חישות, אומץ לב ותושייה".

מפקד גדוד 947 של כיפת ברזל, סא"ל ניר, אמר כי "מערך ההגנה האווירית ערוך בהיערכות רחבה, ימים רבים, אל מול מגוון תרחישים. גם בליל אמש הפעלנו ודרכנו את ההיע רכות אל מול שיגורים רבים מעזה. כלל האיומים שהיו לעבר שטחים מיושבים יורטו בהצלחה מלאה. כל שאר האיומים נפלו בשטחים פתוחים". בהכנת הידיעה השתתף דניאל סיריוטי

 ??  ??
 ?? צילום: אי.פי ?? עשן מיתמר בעזה
צילום: אי.פי עשן מיתמר בעזה
 ?? צילום: רויטרס ?? כיפת ברזל בפעולה
צילום: רויטרס כיפת ברזל בפעולה
 ?? צילומים: דובר צה"ל ?? מבנה מנגנון הביטחון הכללי של חמאס שהופצץ
צילומים: דובר צה"ל מבנה מנגנון הביטחון הכללי של חמאס שהופצץ
 ?? צילום: אי.פי.אי ?? שמי הרצועה נצבעו באדום
צילום: אי.פי.אי שמי הרצועה נצבעו באדום
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel