Israel Hayom

מחדשים קשרים

לראשונה מאז :1996 רה"מ ערך ביקור רשמי בעומאן ונפגש עם הסולטן ● עם נתניהו יצאו לביקור גם ראש המוסד יוסי כהן וראש המל"ל מאיר בן שבת ● "עומאן מקדמת את תהליך השלום האזורי"

- יהודה שלזינגר, דניאל סיריוטי וליאור יעקבי

ביקור נדיר וחשוב במיוחד של ראש הממשלה במדינה ערבית. ביום שישי חזרו ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו מביקור מדיני רשמי בעומאן, שם נפגש רה"מ עם שליט עומאן הסולטן קאבוס בן סעיד.

עד לחזרתו של רה"מ מהביקור הוטלה על עצם הנסיעה צנזורה. הביקור במדינה התרחש ימים ספורים אחרי ביקורו של אבו מאזן במקום, ובמהלכו דנו גם במגעים בין ישראל לפלשתינים. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה ורעייתו הוזמנו לביקור על ידי שליט עומאן הסולטן קאבוס בן סעיד, לאחר מגעים ממושכים שהתנהלו בין המדינות. ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בעומאן הוא המפגש הרשמי הראשון בדרג זה מאז שנת ."1996

בסביבתו של ראש הממשלה הדגישו כי הוא המריא מישראל ביום חמישי באחת בצהריים וחזר ביום שישי בצהריים. מהרגע שנחת בעומאן התקיימו שיחות ארוכות עם הפמליה משני הצדדים ושיחות של נתניהו עם הסולטן בארבע עיניים שנמשכו עד שעות הבוקר המוקדמות של יום שישי. עוד הדגישו כי לא מדובר בחידוש יחסים אלא בהתקדמות לנורמליזצי­ה.

עומאן היא מדינה מזרח־תיכונית קטנה השוכנת בחלק הדרוםמערבי של אסיה ובדרום־מזרח חצי ערב. היא גובלת עם מדינות ערב הסעודית, תימן ואיחוד האמירויות הערביות. עיר הבירה של המדינה נקראת מסקט, והאוכלוסיי­ה שלה מונה כ־5.4 מיליון נפש. תושביה הם מוסלמים איבאדים, כת מוסלמית עצמאית השונה מהסונים ומהשיעים. השלטון במדינה הוא מונרכי ובראשה עומד כאמור הסולטן קאבוס בן סעיד אאל סעיד, השולט במדינה מזה כמעט 50 שנה.

לצד ראש הממשלה נתניהו ורעייתו השתתפו בביקור ראש המו־ סד יוסי כהן, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל מאיר בן שבת, מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, ראש הסגל יואב הורוביץ והמזכיר הצבאי לראש הממשלה תא"ל אבי בלוט. בהודעה המשותפת לסיכום הביקור נמסר כי בפגישה נדונו הדרכים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון, וכן נדונו כמה נושאים בעלי עניין משותף למען השגת שלום ויציבות במזרח התיכון.

לדברי לשכת ראש הממשלה, "הביקור הוא צעד משמעותי ביישום המדיניות שהתווה ראש הממשלה נתניהו להידוק הקשרים עם מדינות האזור, תוך מינוף יתרונותיה של ישראל בביטחון, בטכנולוגיה ובכלכלה".

בתוך כך, אתר החדשות הסעודי הפופולרי "אילאף" דיווח מפי מקורות בכירים בנסיכות עומאן כי ביקורו של נתניהו ופגישתו עם הסולטן קאבוס מעידים על התקדמות משמעותית בניסיונות להניע את תהליך השלום התקוע בסכסוך הישראלי פלשתיני, ואת האפשרות למהלך אזורי כולל שמתכנן ממשל טראמפ ואשר במסגרתו תצא לפועל גם תוכנית הסדרה לרצועת עזה.

לפי הדיווח באתר החדשות הסעודי המתבסס על מקורות ערביים, פלשתיניים, ישראליים ומערביים, נתניהו אף מינה גורם ישראלי בכיר אשר שימש עד לאחרונה בתפקיד בכיר במערכת הביטחון, כשליח מיוחד למגעים מול עומאן הפועלת להוציא לפועל בחסותה מפגש פסגה בין נתניהו לאבו מאזן, כאמור, לטובת חידוש תהליך השלום ולהוצאתן לפועל של תוכנית ההסדרה בעזה ו"תוכנית המאה" האזורית שמגבש ממשל טראמפ.

 ??  ?? נתניהו ושליט עומאן, קאבוס בן סעיד. ביקור נדיר
נתניהו ושליט עומאן, קאבוס בן סעיד. ביקור נדיר
 ??  ?? המשלחות בזמן הפגישה. "צעד משמעותי להידוק היחסים עם מדינות האזור"
המשלחות בזמן הפגישה. "צעד משמעותי להידוק היחסים עם מדינות האזור"
 ??  ?? המגיש המקומי בדיווח על המפגש
המגיש המקומי בדיווח על המפגש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel