Israel Hayom

80 שנה לליל הבדולח: העולם זוכר את האירוע שהצית את השואה

80 שנה לליל הבדולח בית הכנסת ברחוב ריקה בברלין יארח היום את עצרת הזיכרון בהשתתפות הקנצלרית ביד ושם נערכה אזכרה בנוכחות שגרירת גרמניה

- אלדד בק ברלין

בית הכנסת ברחוב ריקה, ברו בע פרנצלאוורב­רג שבמזרח ברלין, נחנך בחגיגיות רבה ערב ראש השנה היהודי בתחילת ספטמבר .1904 היתה זו תקופת צמיחה ושג שוג של הקהילה היהודית בבירת הקיסרות הגרמנית.

יהודים נהרו לברלין מרחבי מזרח אירופה כדי ליהנות מפירות המהפכה התעשייתית. 34 שנה לאחר חנוכתו, ניצל בית הכנסת ברחוב ריקה מהרס מוחלט הודות למיקומו בחצר פנימית, מוקפת בתי מגורים. בלילה שבין 9 ל 10 בנובמבר, בכל רחבי הרייך הגר מני תקפו מיליציות אס.אה עשרות בתי כנסת, חיללו אותם, הרסו אותם והעלו אותם באש. עם זאת, הצתת בית הכנסת ברחוב ריקה היתה עלולה לגרום נזק לבתיהם של השכנים ה"ארים". לכן הוא נשאר על תילו.

בית הכנסת המשיך לתפקד עוד שנ תיים, בעיקר כבית ספר ליהודי השכו נה, עד שהופקע על ידי הנאצים והוסב לאורוות סוסים ולמחסן. אחרי מלחמת העולם השנייה חידש בית הכנסת את פעילותו עבור הקהילה היהודית הק טנה שנותרה בגרמניה הקומוניסטי­ת.

ב 2007 שופץ בית הכנסת, שהפך להיות הגדול ביותר בגרמניה, באופן שהחזיר למבנה את פאר עברו. היום הוא יארח את עצרת הזיכרון הראשית בגרמניה במלאת 80 שנה לפוגרום, שנודע בשם שהעניקו לו הנאצים, "ליל הבדולח", בהשתתפותם של נשיא גר מניה פרנק וולטר שטיינמאייר, הקנ צלרית אנגלה מרקל ונשיא הבונדסטג וולפגנג שויבלה.

בכל העולם ייערכו בסוף השבוע עצרות וטקסי זיכרון לציון פוגרום "ליל הבדולח", שבמהלכו נרצחו לפי נתוני המשטר הנאצי 91 יהודים ולפי מחקר היסטורי כ 400 יהודים. מספר הקורבנות של אותה התפרעות קט לנית מאורגנת היה גבוה יותר: מאות יהודים ברחבי הרייך התאבדו לאחר "ליל הבדולח", ומאות נוספים מצאו את מותם במחנות הריכוז. ב"ליל הבדולח" ובימים שאחריו עצרו הגרמנים 30 אלף גברים יהודים ושלחו אותם למחנות ריכוז. מספרם הכולל של הקורבנות נע בין 1,500 ל 2,500 איש. 1,400 בתי כנסת נהרסו והועלו באש וכ 8,000 בתי עסק יהודיים הותקפו ונבזזו.

תהליך אפליה מואץ

עוד לפני כן היהודים חוו תהליך מואץ של אפליה מקצינה, הדרה בא מצעות חוקים מהחברה הסובבת, עושק שיטתי ופרצי אלימות. הנאצים קיוו לדחוף אותם להגר ולהשתלט על רכו שם. עם זאת, ועידת אוויאן בקיץ 1938 הוכיחה שהעולם אדיש לחלוטין לגו רלם של היהודים. למעט הרפובליקה הדומיניקני­ת, עשרות המדינות האח רות שהשתתפו בועידה סירבו בנימו קים שונים, חלקם אנטישמיים, לאפשר לפליטים יהודים לקבל מקלט בתחומן. הגרמנים ראו בכך אישור למדיניותם האנטי יהודית והענקת אור ירוק מצי דה של הקהילה הבינלאומית לחיפוש אחר "פתרון סופי" לבעיה היהודית.

כשבועיים לאחר כישלון ועידת אוויאן, הודיעו הגרמנים על ביטול אשרות השהייה לכל הזרים, ובכלל זה ליהודים ממוצא זר שנולדו בגר מניה. ממשלת פולין הודיעה מצידה שלא תאפשר חזרת יהודים ממוצא פו לני, שאזרחותם נשללה במועד סמוך.

ב 28 באוקטובר הורו הנאצים ל 12 אלף יהודים פולנים לעזוב את בתיהם עם מזוודה אחת, והם הוסעו ברכבות לגבול עם פולין, שם סירבו הפולנים להתיר לרובם להיכנס. אלפים נות רו תקועים במשך ימים ארוכים באזור חיץ בין המדינות. ביניהם היו הוריו של צעיר יהודי יליד גרמניה, בן ,17 הרשל גרינשפאן, ששהה בפריז. הוא איבד את זכותו לאשרת שהייה בצר פת, ולא היה יכול לעלות לארץ יש ראל בגלל הגבלות המנדט הבריטי. כשקיבל גלויה נואשת מהוריו, החליט

 ?? צילום ארכיון: אי.אף.פי ?? בית עסק יהודי שהושחת על ידי הנאצים
צילום ארכיון: אי.אף.פי בית עסק יהודי שהושחת על ידי הנאצים
 ?? צילום: נעם ריבקין פנטון ?? טקס האזכרה ביד ושם
צילום: נעם ריבקין פנטון טקס האזכרה ביד ושם

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel