Israel Hayom

"פרשת קו 300 של מערך הרכש הביטחוני"

חוקרי המשטרה ישבו מול מיקי גנור - ונותרו המומים ● עד המדינה חשף לפרטי פרטים כיצד פעל מנגנון השחיתות ● בד בבד, נשללה מעורבות נתניהו בפרשה: "לפיד ויעלון לא סיפקו ראיות לטענותיהם"

- איציק סבן, כתבנו לענייני משטרה

"אם פרשת קו 300 היתה קו פרשת המים של השב"כ, פרשה 3000 היא קו פרשת המים של מערך הרכש הביטחוני והמל"ל", כך אמר אתמול בכיר במשטרה בה תייחסו לחקירת פרשת הצוללות המכונה ."3000"

תחילתה של המסקנה הזו באחד הימים בחודש יולי ,2017 אז ישבו חוקרי פרשת הצוללות ביחידה לאכיפה כלכלית )היאל"כ( פעורי פה. חלקם החלו לצבוט את עצמם כשאיש העסקים מיקי גנור החל לחשוף אותם - לראשונה - לעולם התוכן של הרכש העסקי אסטרטגי ביטחוני של מדינת ישראל. "הסי פור שסיפר נשמע לנו לעיתים כל כך מופרך, שהיינו חייבים להשיג סיוע חיצוני שיתמוך את דבריו לפני שחתמנו עימו על הסכם עד מדינה", אמר אתמול בכיר במשטרה.

מאות עדויות, יותר מ 200 ארג זים מלאים בקלסרים, הקלטות סתר של חשודים בפרשה וחיקורי דין בחו"ל הפכו את "פרשת הצוללות" לאחת החקירות הרגישות והמורכבות שנוהלו במשטרה. ראשיתו של התיק בתחקיר עיתונאי שהתפרסם בשנת 2016 שנגע לרכש כלי שיט על ידי ישראל מתאגיד טיסנקרופ, מעורבות של נציגה באותה עת מיקי גנור, עו"ד דוד שמרון, ואבריאל בר יוסף, לשעבר סגן ראש המל"ל.

ביולי 2017 הפכה החקירה לג לויה, ובמשטרה מציינים את גל המ עצרים הראשון כנ קודת מפנה בחקי רה. גנור, שהחליט לחצות את הקווים, החל לספר לחוקרים כיצד פעלה השי טה. "פתאום הת חלנו להבין שהח לטות על רכש של כלי שיט במאות מיליונים של יורו ודולרים, שאנחנו רוצים להאמין שמתקבלות על סמך עבודות מטה סדורות ושיקולים ענייניים לטובת המדינה - מתקבלות בהינף יד מתוך שיקולים זרים ואינטרסים אישיים צרים בעבור בצע כסף. אם היתה לנו נאיביות, היא חלפה מה עולם", מוסיף ואומר בכיר במשטרה.

גנור סיפר לחוקריו כי מת חילת ,2009 כנציג טיסנק רופ, היו לו אינטרסים לקדם כמה שיותר עסקאות בין יש ראל לתאגיד הגרמני משום שנהנה מעמלות גבוהות, והוא חשף בפניהם כיצד הצליח להפעיל את כל מנגנון הרכש הביטחוני בכל הגופים: צה"ל, חיל הים, מל"ל, מנהל הרכש במשהב"ט, ואף להגיע ללשכת רה"מ ולנבחרי צי בור כדי לוודא שהוא מצליח לקדם את עסקיו.

הוא סיפר כיצד פעל מול נבחרי ועובדי ציבור בעבר ובהווה, לעיתים במישרין ולעיתים באמצעות מתווכים ומאכערים. לדבריו, פעל בזהירות מול עובדי ציבור, ואף חשב על היום שאחרי אם פעילותו תיחשף.

היו לו כמה דרכי פעולה: תחילה הבטיח לאנשי ציבור שאם יסייעו לו ירקום יחד איתם מיזמים עתירי ממון לאחר פרישתם. עם עובדי ציבור שלא רצו להמתין ודרשו תמורה "כאן וע כשיו", פעל גנור באמצעות מתווכים ששימשו צינור להעברת הכספים.

מערך מאכערים

כאשר המתווכים לא סיפקו את הסחורה הפעיל גנור מאכערים שפ עלו באמצעות חוזי ייעוץ פיקטי ביים. "בתכלס הכסף לא היה עבור ייעוץ, אלא ניתן עבור קידום עס קאות מול טיסנקרופ כדי שהעמלה תהיה כמה שיותר גדולה", אומר הב כיר במשטרה.

כך או כך, בכיר במשטרה המעורה בחקירת הצוללות סתם אתמול את הגולל על האשמותיהם של גורמים פוליטיים, ובהם שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, על כך שרה"מ "מעורב עד צוואר" בפרשת הצוללות. "הם לא סיפקו ראיות לכך", אמר.

ראיות, לא הערכות

לדברי הבכיר, "רה"מ מסר עדות בפרשה. הוא בשום שלב לא היה חשוד בה. אנחנו לא מתעסקים בר דיפה פרסונלית, אלא ברדיפה אחר חקר האמת, בראיות, לא בהערכות. כל המקורבים כולם טענו באופן חד משמעי ובתוקף שראש הממשלה לא היה מעורב. לא מצאנו אחד שאמר זאת אפילו בקריצת עין".

בהתייחסו ליעלון וללפיד אמר הבכיר, "לעיתים יש פער בין דברים שנאמרים בחדרי חקירה למה שנאמר בתקשורת. אנחנו צריכים ראיה. הם לא סיפקו ראיות".

 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? גנור. הפעיל מערכת משומנת
צילום: גדעון מרקוביץ' גנור. הפעיל מערכת משומנת
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel