Israel Hayom

התיקון של ממשלת אוסטריה

זמן קצר לאחר שהוברח, נשלחו אמו ואחותו של כתריאל פוקס להשמדה ● בימים אלו 135 ישראלים, ניצולים ומשפחותיהם, מסיירים במדינה בחסות הקנצלר קורץ

- טל אריאל אמיר וינה

כשכתריאל פוקס (93) עמד מול שני פסי האבן שהוקמו כאנ דרטה, במקום שבו עמדה בעבר תחנת רכבת אספנג ששימשה לה עברת יהודי וינה למחנות ההשמדה, התמלאו עיניו התכולות בדמעות.

בשנת ,1942 זמן קצר לאחר שהוברח כילד לארץ ישראל, נשלחו משם אמו ואחותו הקטנה למחנה ההשמדה מאלי טרוסטינץ שבבלארוס של היום.

במהלך השנים הגיע כתריאל כמה פעמים לווינה, אולם מעולם לא הגיע לתחנה שמרציפיה נשלחו אל מותם יותר מ 45 אלף יהודים.

הביקור המרגש של כתריאל ועוד 134 ישראלים, ילידי העיר וניצולי שואה שלוו על ידי משפחותיהם, הוא ייחודי. את הרעיון העלה הקנצלר האוסטרי החדש, סבסטיאן קורץ, במ סגרת התחממות היחסים עם מדינת ישראל, ולראשונה מטיסה ממשלת אוסטריה קבוצה של ישראלים על חש בונה. הביקור יצא לפועל בסיוע מרטי נה מאשקה ממשרד החינוך באוסטריה, השגרירות בישראל והוועד המרכזי ליוצאי אוסטריה בישראל, עמותה שנוסדה על ידי גדעון אקהאוז. כשהוא עומד זקוף, וידו בכף ידה של בתו, רות, מספר כתריאל כיצד בגיל 11 ראה את היטלר עומד באחת הכיכרות בווינה ומצדיע במועל יד.

כמה ימים אחר כך הבחין באמו מנקה את הרחוב, בהוראת חיילים נא צים, כשבידה מברשת שיניים. "ידע תי אז שמשהו רע עומד לקרות לעו לם", הוא מספר בקול צלול, "באותם ימים הייתי חבר במועדון נוער יהודי והגסטפו היה מבקר שם. אתה משותק מפחד, ג'וק. עדיף לשתוק".

כשהיה בן 12 הועבר כתריאל למ עון לילדים ועסק בעבודות כפייה לצד חיילים שבויים מפולין ומצרפת. ב 1941 הוברח לישראל על ידי ארגון עליית הנוער. "אני חושב על אמא ועל אחותי כל הזמן, וגם חולם עליהן לפ עמים. החיפוש אחריהן גרם לי לסייע בהגשמת העמותה ליוצאי אוסטריה. אני שמח שהקנצלר רוצה לפתוח דף חדש עם ישראל ועם היהודים, ואני מעריך את העובדה שהוא פותח את הפצעים כדי לתקן. עם זאת, אני לא מאמין שהיחס אל היהודים באוסטריה ישתנה. יש אנשים שזה בדם שלהם, ולאחרים פשוט לא אכפת".

יו"ר הוועד המרכזי ליוצאי אוסטריה בישראל, קיקה גורן, סיפרה כי הניצו לים התרגשו מאוד בעקבות ההזמנה: "העובדה שהקנצלר הוא שהזמין אותם היתה סגירת מעגל עבורם".

 ?? צילום: טל אריאל אמיר ?? כתריאל פוקס
צילום: טל אריאל אמיר כתריאל פוקס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel