Israel Hayom

"התרחיש המפחיד התממש"

דווקא כשקטאר מעבירה כספים לרצועה: פלשתיני חצה את הגדר והצית חממה בנתיב העשרה ● דיווח בלבנון: הסכם ההסדרה כולל נתיב ימי מקפריסין לעזה ● עמ'

- ניקי גוטמן, לילך שובל ודניאל סיריוטי

אירוע חמור בגבול עזה ביום שישי בלילה: מחבל חדר מצ פון הרצועה לנתיב העשרה, הצית את חממה - ונעצר. תחילה טענו בצה"ל כי החממה הוצתה כתוצאה מפצצת תאורה, אך מאוחר יותר הודו כי נגרמה מהצתה.

מתחקיר ראשוני עולה כי תצפיות זיהו את החשוד סמוך לגדר המערכת בטרם חצה לשטח ישראל והוסיפו לע קוב אחריו במהלך האירוע. בעקבות הזיהוי הוזנקו כוחות צבאיים רבים לאזור, שפעלו בשיתוף עם כוחות הביטחון האזרחיים וכיתת הכוננות של היישוב. בתום סריקות נרחבות נעצר המחבל סמוך לחממה הנמצאת בקצה השטח החקלאי, במרחק של כקילומטר מהיישוב וכ 500 מטרים בתוך שטח ישראל. הוא נמצא ללא נשק והועבר לתחקור כוחות הביטחון.

איתי לוי מנתיב העשרה, שנמצא בצוות הכוננות של היישוב, אמר כי "שום כסף לא יקנה שקט. לא יע זור, יצטרכו למצוא היבט מדיני רחב יותר. אין שקט באזור, ומי שאומר שיש שקט, מטעה. אנחנו נמצאים בימים לא פשוטים, ובני הנוער המדהימים שלנו הגיעו עד לירושלים כדי לה ראות את המצב שבו אנו חיים - מצב בלתי נסבל".

מעיין שניאור מנתיב העשרה אמרה ל"ישראל היום" כי "מבחינתנו, לא השתנה כלום. מחבל חדר לישראל והצית חממה, וזה מפחיד. תארו לע צמכם שהיה מתחבא בחממות ולא היו מוצאים אותו, או נכנס ומצית בית משפחה שישבה לארוחת שישי. צריך להתכנס ולחשוב מה עושים, כי זה אירוע שנחצה בו קו אדום".

דדי פולד, גם הוא חבר בכיתת כו ננות ביישוב, אמר כי "המצב בלתי נסבל. מעבירים להם דולרים, נכנ עים לכל בקשה שלהם, וזאת התוצאה. בערב שישי, אצל משפחות שלמות, הבעלים עוזבים את הבתים ויוצאים להקפצה של חדירה שמתפתחת למ רדף ולשריפה. אלה החיים בעוטף,

ואנחנו אומרים: עד כאן!"

אתמול הגיע לנתיב העשרה מפקד החטיבה הצפונית בעזה, אל"מ אבי רוזנפלד, שנפגש עם התושבים ואמר להם כי "אנחנו פה, ניתן למחבלים בראש ונלמד מה שצריך מהאירוע".

ירידה בהפגנות על הגדר

בתוך כך, ביום שישי האחרון - כמו בזה שקדם לו - רף האלימות על גבול הרצועה היה נמוך יחסית. 10,000־כ פלשתינים בלבד הפגינו במספר מוקדים סמוך לגדר, הבעירו צמיגים והשליכו מטענים, אך אלו לא חצו את הגדר.

על רקע הרגיעה היחסית בהפגנות יום השישי נמצאים מאמצי ההסדרה בין ישראל לבין חמאס, שעל פי הדיווחים נמצאים במגעים מתקדמים. העיתון הלבנוני "אל־אח'בר", המקורב להנהגת חמאס, דיווח בסוף השבוע מפי מקורות פלשתיניים בכירים כי ישראל וקטאר החלו לתכנן נתיב ימי בין עזה לקפריסין ליצוא וליבוא סחורות לרצועה. על פי הדיווחים, אחד התנאים שהציבה ישראל הוא שהנתיב המתוכנן יהיה בפיקוח הדוק של ישראל ויכלול מצלמות ואמצעים אלקטרוניים משוכללים, באותה המתכונת שנעשתה במסוף רפיח בעזה לאחר ההתנתקות.

נוסף על כך, קטאר העבירה לחמאס 15 מיליון דולר במזומן, לטובת תשלום משכורות לעובדי השירותים האזרחיים ברצועה - ועשרות אלפי עובדי הציבור בעזה צבאו על סניפי הדואר והבנקים ברצועה במטרה למשוך את הכספים. בכלי התקשורת הערביים דווח כי קטאר תמשיך להעביר לרצועה כספים בחצי השנה הקרובה, בהמשך לסיכומים עם מצרים וישראל. בכלי התקשורת במצרים דווח כי העברת הכספים מקטאר התאפשרה לאחר שאבו מאזן שוחח עם הנשיא המצרי א־סיסי והסיר את סירובו לביצוע המהלך ישירות מול חמאס.

השליח הקטארי לעזה, מוחמד אל־עמאדי, אמר כי "בזכות הסיוע מקטאר יסופק חשמל לרצועה ל־02 שעות ביממה, מה שלא קרה שנים". בכלי התקשורת הפלשתיניים דווח כי אל־עמאדי אמר בפגישה עם נציגי חמאס והג'יהאד האסלאמי כי מהלכי קטאר נעשו בתיאום מלא עם הרשות הפלשתינית. "ישבתי עם אבו מאזן ושכנעתי אותו להסכים לצעדים האלה", הדגיש, "בתנאי שלא ישפיעו על יישום הפיוס הפנים־פלשתיני".

מנגד, מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, הכחיש בראיון שהעניק לרשת התקשורת הלבנונית אל־מיאדין כי נחתם הסכם הסדרה בין חמאס לישראל. "בניגוד לשליט אבו מאזן ולנתיניו במוקטעה", אמר, "חמאס לא יירד על ברכיו מול הכיבוש".

 ?? צילום: דדי פולר ??
צילום: דדי פולר
 ??  ?? אל"מ אבי רוזנפלד עם תושבי נתיב העשרה
אל"מ אבי רוזנפלד עם תושבי נתיב העשרה
 ?? צילום: אי.פי ?? תושבי עזה מושכים את הכסף הקטארי
צילום: אי.פי תושבי עזה מושכים את הכסף הקטארי
 ??  ?? תושב נתיב העשרה אורי דרייליך, בחממה שלו שהוצתה
תושב נתיב העשרה אורי דרייליך, בחממה שלו שהוצתה
 ?? צילום: דדי פולד ?? שריפת החממה
צילום: דדי פולד שריפת החממה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel