Israel Hayom

משקיפי חברון מציגים: טיוח, שקרים והונאה

מה מתרחש בתוך כוח המשקיפים הבינלאומי בחברון?

- אריאל כהנא

הכוח המיוחד אמור לפקח על יישום הסכם חברון ● אלא שקצין בכיר בכוח מודה: "אנשינו לא עומדים בקוד האתי שלנו, ולא מכבדים את החוק הישראלי והפלשתיני" ● בין הפרשות: מעילה בכספים שטויחה והברחה של חברי כוח שתקפו ישראלים ●

קצין הרכש של הכוח חושף מעילה בכספים שהתרחשה ב ,2011 ולדבריו טויחה: "העובדים המקומיים מעלו בכספים בעוד קצין הרכש הנורבגי מעלים עין ושותף עם אחרים לטיוח"

מה מתרחש בתוך כוח המ שקיפים הבינלאומי ?TIPH עדות מבפנים של מי שהיה עד לא חרונה בכיר בכוח, ואשר הגיעה לידי "ישראל היום", חושפת לכאורה שורת פרשות הונאה, טיוח ושקרים במשטרה ובבית המשפט, וכן הברחה של משקיפים במטרה שלא ייענשו. על פי העדות, מפקדי TIPH ידעו או הובילו בעצמם את המעשים.

TIPH הוא כוח משקיפים בינ לאומי בן 80 איש שהוצב בעיר חב רון ב 1994 לאחר הטבח שביצע ברוך גולדשטיין בעשרות מתפללים ערבים במערת המכפלה. המשקיפים מגיעים מטורקיה, שווייץ, איטליה, נורבגיה, דנמרק ושבדיה, שאף מממנות את פעילותו. הכוח, שאינו חמוש, מבצע סיורים קבועים ברובע היהודי של העיר ומדווח לישראל, לאו"ם ולש גרירויות המדינות הנ"ל באמצעות דו"חות על פעילותו וממצאיו.

מטרותיו המוצהרות הן הגנה על התושבים הפלשתינים מפני התו שבים הישראלים ופיקוח על יישום הסכם חברון, שבמסגרתו נסוגה ישראל מרוב שטחי העיר ב .1996 בפועל, המשקיפים התעמתו פעמים רבות עם חיילי צה"ל בחברון, וכא מור נתפסו תוקפים תושבים ישרא לים. משרד החוץ גינה מספר פעמים במשך השנים את גישתו החד צדדית של הכוח, ולפני ארבעה חודשים ננזף במשרד החוץ מפקד כוח ,TIPH איינר ג'ונסון, בשל אירועי התקיפה שהיו ידועים אז.

את העדות על הנעשה בפועל נתן בשבועה בתחילת נובמבר באוסלו ֶּנט נייגראד סוֹ ל וּ ם,ששימש קצין הרכש וקצין המימון של הכוח בשתי תקופות בעשור האחרון.

בעדות, חתומה בידי נוטריון נו רבגי, סולום מאשים כי TIPH" לא עומד בקוד האתי של עצמו, לא מכבד את החוק הישראלי והפלשתיני בח ברון, ומעדיף לגונן על חבריו מפני האשמות, על כל המשתמע מכך". הוא מודה כי היה בעצמו שותף בעבר לטיוח, וכי עדותו החדשה מהווה שי נוי גרסה ביחס למה שאמר בעבר.

"הסיבה לשינוי עדותי היא רצוני להביא עוד עובדות לתיק. חלק מה עובדות האלה ידעתי כבר ב 2011 אך אז קיבלתי ייעוץ שלא לומר אותן", אמר בפתח עדותו.

הפרשה הראשונה שחושף סולום היא מעילה בכספי TIPH שהתרחשה בשנת ,2011 אשר לדבריו טויחה על ידי בכירי הכוח. "כקצין המימון חק רתי פרשת הונאה נגד שלושה עובדים מקומיים שהואשמו במשיכת צ'קים מהבנק הערבי בחברון. הפרשה עסקה בצ'קים שלא נמסרו לספק העיקרי שלנו, סופרמרקט 'בראבו' בחברון".

על פי חקירתו, העובדים המקו מיים ניהלו בפועל את הרכש ומעלו בכספים כאשר קצין הרכש הנורבגי מעלים עין ושותף עם אחרים לטיוח. "היועץ המשפטי של TIPH הורה לי לא להזכיר את המידע הזה בשימוע שנערך בבית משפט ב ."2011

סכומים מנופחים

פרשת הונאה קודמת התרחשה ב TIPH ב ,2009 מעיד סולום. "עיק רה של פרשה זו היא כתיבת סכומים שגויים בהזמנות, בהשוואה למה שהת קבל בפועל במחלקת הרכש. לדוגמה, נכתב שהזמנו 40 חלב אך בפועל הגי עו .20 הפער בין מה שהוזמן לבין מה שהגיע התחלק בין העובדת המקומית לבין הסופרמרקט. קצין הרכש ידע על ההונאה אך לא דיווח עליה לממונים עליו כדי לשמור על מקום עבודתו".

עוד טוען סולום כי בכירים ב TIPH הבטיחו לעובדת המקומית שאם תודה באשמת ההונאה היא תקבל עונש מתון יותר, כאשר למ עשה "היתה זו הבטחת שווא".

בהקשר הישראלי, סולום מאשים את מפקדי TIPH בהשתקה, בטיוח ובהברחה של חברי כוח TIPH שת קפו ישראלים. מקרי התקיפה פורסמו בעבר. באירוע אחד, ניקב משקיף של TIPH גלגלי מכונית של אזרח יש ראלי. "סגן מפקד כוח TIPH שיקר במשטרה ואמר שאינו מכיר את חבר הכוח שביצע את המעשה, במטרה להגן על ,TIPH אף שידע במי מדו בר. האיש קיבל הגנה מהליך משפ טי ונשלח ישירות לביתו שבאיטליה, כאשר ההסבר הרשמי היה שהוא עוזב מסיבות משפחתיות". מבדיקת "יש ראל היום" עולה כי בפרוטוקול חקי רת המשטרה, סגן מפקד TIPH אכן

הבטיח לחוקר להחזיר בתוך יומיים תשובה באשר לזהות מנקב הצמי גים. בפועל, התשובה נמסרה רק לאחר חודש, זמן רב לאחר שהמשקיף הפו גע הוברח למקום מבטחים באיטליה.

גם במקרה שבו היועץ המשפטי של הכוח, לוקאס וולטר, סטר בפניו של ילד יהודי בחברון, סיפקו לו המפק דים הגנה. "לוקאס נשלח במהירות לביתו שבשווייץ כדי להגן עליו מפני תביעה".

הטיוח בסיפור הזה כלל את העוב דה ששלושה מאנשי TIPH השתתפו בסיור של "שוברים שתיקה" בזמנם החופשי, דבר שלא עולה בקנה אחד עם הציפייה מהם לשמור על ניטר ליות בעת שהם מבצעים את תפקידם.

לוקאס גם טען שהמדינות התור מות לא צריכות לשלוח לחברון מש קיפים מקהילת הלהט"ב כיוון שאלה זוכים ללעג מתושבי חברון, מה שמ קשה עליהם לבצע את תפקידם.

סולום, המחזיק בדרכון מטעם משרד החוץ של נורבגיה, אישר בשי חת טלפון עימנו כי אכן אמר את הד ברים והוא עומד מאחוריהם. ממפקד כוח TIPH וסגנו לא נמסרה תגובה.

במקרה שבו היועמ"ש של הכוח, לוקאס וולטר, סטר לילד יהודי בחברון, סיפקו לו המפקדים הגנה: "לוקאס נשלח במהירות לביתו שבשווייץ כדי להגן עליו מפני תביעה"

 ??  ??
 ?? צילום: מרים צחי ?? משקיפי .TIPH "מוטים נגד ישראל"
צילום: מרים צחי משקיפי .TIPH "מוטים נגד ישראל"
 ?? צילום: מרים צחי ?? משקיפי TIPH
צילום: מרים צחי משקיפי TIPH

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel