Israel Hayom

"קיימת סכנת חזרה על טעויות העבר"

אנגלה מרקל נאמה בבית כנסת בברלין, לציון 80 שנה לפוגרום ליל הבדולח, והזהירה מהתעצמות האנטישמיות

- אלדד בק, ברלין

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התריעה מפני שובם של תהלי כים שאפשרו לנאצים לקדם את מדי ניות רדיפת היהודים והשמדתם.

בנאום שנשאה שלשום בטקס המר כזי לציון 80 שנה לפוגרום ליל הבדו לח בבית הכנסת "רחוב ריקה" בברלין, הזהירה מרקל כי קיימת היום סכנה לחזרה על טעויות העבר על רקע הת גברות האנטישמיות והגזענות בגרמניה ובמקומות אחרים בעולם.

מרקל הדגישה בדבריה כי על הר שויות במדינה לפעול בנחישות נגד שנאת יהודים ושנאת ישראל, בה תייחסה בין השאר לאנטישמיות בקרב קהילות המהגרים המוסלמיות - שמהן באו רוב התקיפות הפיזיות נגד יהודים בגרמניה בשנים האחרונות.

"גם אם אסור שיהיה חשד מכליל נגד מוסלמים, כל מי שחי בגרמניה צריך להכיר בעקרונות החוקה שלנו ולכבד אותם", הבהירה מרקל, "יש לחבר את העבר להווה כדי לייצר את העתיד. מי שצופה באלימות ובפשע מבלי להגיב - משתף פעולה".

בטקס השתתפו גם נשיא גרמ ניה, נשיא הבונדסטאג, שרים וראשי הקהילה היהודית.

ראש הוועד המרכזי של הקהילות היהודיות בגרמניה, יוזף שוסטר, בחר להתייחס בנאומו בהרחבה לתקיפות הרבות בגרמניה נגד מוסלמים ופלי טים. "זו שערורייה שלמסגדים מופ נים לעיתים קרובות דברי שנאה ומ בוצעות נגדם תקיפות, וזו שערורייה שבכל שבועיים קורה דבר דומה בג רמניה לבתי כנסת. העובדה שדברים כאלה מתרחשים בגרמניה של 2018 היא בושה עבור ארצנו".

שוסטר מיקד את ביקורתו בימין הקיצוני הגרמני וב"מבעירי השריפות הרוחניים", כדבריו, שמספרם גדל בגרמניה. הוא תקף ישירות את מפ לגת הימין הפופוליסטי­ת "אלטרנטי בה לגרמניה", שלדבריו יוצרת הסתה "מושלמת".

"אין להם כבוד לדבר, הם משתמשים בלוחמי המחתרת האמיצים נגד הנא צים לצורכיהם, הם מבזים את קורבנות השואה וניצוליה בכך שהם עושים רל טיביזציה של פשעי הנאצים, הם רוצים להרוס את תרבות הזיכרון שלנו", אמר שוסטר, "עבורנו היה בלתי נסבל, היום, שנציגי אותה מפלגה יהיו איתנו. לכן זו המפלגה היחידה בבונדסטאג שלא הוזמנה לטקס".

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel