Israel Hayom

בשורה מתוקה

- פרופ' איתמר רז

אנחנו מביאים היום בשורה לחולי הסוכרת ומציגים תוצאות של המחקר הארוך והגדול ביותר מסוגו. התוצאות מרשימות, ולדעתי הן מחייבות מהפך בגישה לטיפול בחולים.

סוכרת היא מגפה עולמית שממנה סובלים כיום כ 450 מיליון איש ברחבי העולם, וב 2040 צפוי המספר להאמיר ל 650 מיליון. שמירה על רמת סוכר תקינה הכרחית למניעת פגיעה בעיניים, בכליות ובמ ערכת העצבים, וכן למניעת מחלות לב, שבץ מוחי ותמותה בטרם עת.

עד לאחרונה ההצלחה באיזון הסוכרת היתה חלקית וזאת עקב הקושי לסגל אורח חיים בריא, לרדת במשקל ולהקפיד על הטיפול התרופתי, שגרם לעיתים לנפילה ברמת הסוכר ולעלייה במשקל.

יתרה מזאת, גם במצבים שבהם הסוכרתיים היו מטופלים היטב, עדין נצפו בהם פי שניים אירועים לבביים ומוחיים ואירועים של אי ספיקת לב שהצריכו אשפוז וקיצרו את תוחלת חייהם. הם גם סבלו מהידרדרות מצב הכליות עד לצורך בדיאליזה. בסוכרתיים רבים יש פגיעה מוקדמת בלב ובכליה שאינה זוכה להתייחסות מספקת שלנו כרופאים, וזיהוי שלה בשלבים מוקדמים הוא קריטי לבריאות החולים.

את המחקר ערכנו יחד עם חוקרים מובילים מאוניברסיט­ת הרווארד. מחקר ה ,DECLARE מראה לנו שטיפול בתרופה "פורסיגה" מנע אשפוזים עקב אי ספיקת לב והידרדרות בתפקודי הכליה עד כדי דיאליזה, השתלת כליה או תמותה בקרב חולי סוכרת שאינם סובלים ממחלת לב או כליה ידועים. מדובר בעיקר המטופלים, אשר נחשבים בריאים לכאורה. ממצאים פורצי דרך אלו צריכים להביא לשינוי דר מטי בגישה לטיפול בחולי הסוכרת. מצאנו שמדובר בתרופה בטוחה מאוד אשר מורידה סוכר, משקל ולחץ דם ומגינה על הכליות ועל הלב כבר בשלבים שנחשבים כיום לבריאים )ללא הצדקה(.

בהתבסס על תוצאות המחקר, מנסחת בימים אלו המועצה לסוכרת קווים מנחים חדשים שבמרכזם המלצה לטיפול מוקדם בסוכרת באמ צעות משפחת תרופות אלו, כדי להשיג איזון מרבי של הסוכר, לחץ הדם והמשקל, תוך הגנה על הלב ועל הכליות והארכת תוחלת החיים.

פרופ' איתמר רז, מיחידת הסוכרת בהדסה, הוא מוביל המחקר הבינלאומי DECLARE ויו"ר המועצה הלאומית לסוכרת

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel