Israel Hayom

"צריך להיפטר מהתחנה הפחמית המזהמת בהקדם"

מי שהיה הרגולטור שהוביל את הכתיבה של תקינת החשמל באירופה ממליץ: לערב את האזרחים במהפכה הירוקה ● "יש לאפשר לשוק למצוא פתרונות"

- אריאל ויטמן

"יש שתי דרכים להנהיג מדיניות 'ירוקה' בתחום האנרגיה. אחת מהן היא הדרך הריכוזית שבה המדינה מכתיבה מלמעלה וכופה על האזרחים והחברות להתנהג בצורה מסוימת - בעיניי מדובר בדרך פחות יעילה ופחות טובה", כך הסביר ל"ישראל היום" ד"ר ג'ורג' וסקונסלס, יועץ בכיר בנושא אנרגיה, ששימש במשך עשר שנים רגולטור באיחוד האירופי בתחום החשמל והגז.

לדברי וסקונסלס, "הדרך השנייה והנכונה היא הדרך המבוזרת, שבה המדינה עובדת יחד עם האזרחים ובאופן וולונטרי וחופשי מנסים ליצור סביבה ירוקה יותר. הדרך הזאת הוכיחה את עצמה במדינות רבות, וזה מה שאני ממליץ גם לישראל. מה גם שישראל היא מדינה עם מסורת של יזמות וחוכמה, והשוק הפרטי רק מחכה ליצור את הטכנולוגיו­ת הירוקות, שיש בהן גם פוטנציאל רווחיות.

"כך גם ביצירת חשמל, הייתי ממליץ לאפשר לחברות שמייצרות חשמל בכמויות לא גדולות, מאנרגיית רוח או שמש, למכור את החשמל לצרכנים. כך יוצרים מעורבות של האזרחים".

בשבוע שעבר וסקונסלס היה מרצה אורח בכנס ה־91 של התאגדות מהנדסי החשמל באילת, בראשות אמיל קויפמן. הכנס התמקד השנה בסימן מהפכת האנרגיה בישראל, הרפורמה בחברת החשמל, כניסת הרכבים החשמליים, חשמול הרכבת ותשתיות לאומיות.

"קריטי לפתח את הגז"

וסקונסלס, אזרח פורטוגל, ביקר בישראל לפני כשבע שנים, והוסיף כי "לאחרונה ישראל הפכה להיות יצרנית גז, ויהיה לזה השפעה על משק האנרגיה במזרח התיכון כולו. אני שמח שהצלחתם לעשות רפורמה נחוצה במשק החש־ מל, אמנם יש טענות כאלה ואחרות על הרפורמה, אך היא צעד בכיוון הנכון". הוא מדגיש עם זאת את "הצורך המיידי להחליף את תחנות הכוח הפחמיות בנקיות יותר, כמו אנרגיה מתחדשת וגז טבעי. לכן, קריטי לפתח את תחום הגז הטבעי כמה שיותר מהר".

וסקונסלס סבור כי "לגבי שוק התחבורה וניידות האזרחים, הגיוני בעיניי לעודד אפשרויות שונות שיורידו את כמות המכוניות על הכביש. פתרונות כמו אפליקציות שונות של תחבורה שיתופית, דוגמת אובר, מתאימות ויעזרו מאוד להפחית את הלחץ בכבישים, וכמובן גם תחבורה ציבורית 'ירוקה' תביא לשיפור גדול. הוא העיד על עצמו שכשהוא צריך לנסוע למשל לשדה התעופה הוא מזמין רכב באפליקציה.

"כצעד שני הייתי אומר שצריך להגיע אט־אט למצב כמו שיש בחלק ממדינות אירופה, שבהן עוברים למכוניות חשמליות. השוק הפרטי עושה את זה הכי טוב, וזה יקרה כאן אם הממשלה לא תפריע", אמר.

כיום, ד"ר וסקונסלס הוא יועץ בכיר לאיחוד האירופי בנושאי גז ואנרגיה. בתקופת כהונתו כרגולטור באיחוד האירופי נכתבה הרגולציה של האיחוד בתחומי החשמל והגז. בנוסף משמש וסקונסלס פרופסור באוניברסיט­ת פירנצה באיטליה, ללימודי רגולציה, ומרצה בMIT בפורטוגל.

 ?? צילום: יניב כהן ?? ד"ר ג'ורג' וסקונסלס
צילום: יניב כהן ד"ר ג'ורג' וסקונסלס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel