Israel Hayom

שר הכלכלה: "לשנות את תנאי הקרן לעסקים"

- אריאל ויטמן

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הנחה את מנכ"ל המשרד שי רינסקי ואת הסוכנות לעסקים קטנים לפנות לחשב הכלכלי באוצר, רוני חזקיהו, בבקשה לבצע שינויים בקרן בערבות מדינה לעסקים הקטנים והבינוניים. לדעתו יש בה בעיה הפוגעת בגובה ההלוואה בפועל.

בפנייתו כותב רינסקי לחשב הכללי כי במסגרת הקרן בערבות מדינה, רשאים הבנקים לדרוש בטוחה של 25% מהלקוח, המשמשת את הבנקים ערובה מעבר לערבות המדינה העומדת על .70%

לאחרונה התקבלו במשרד הכלכלה פניות שלפיהן כאשר אין לעסק בטוחה פיזית, הוא נאלץ להעמיד חלק מסכום ההלוואה שלקח מהבנק במסגרת הקרן בערבות מדינה כבטוחה. כך נוצר מצב שבו העסק מקבל למעשה רק 75% מסכום ההלוואה, בעוד הוא משלם ריבית על סכום ההלוואה המלא, כולל הבטוחה שאותה השאיר בבנק. דבר זה מייקר משמעותית את עלות ההלוואה, והרווח מהריבית האפקטיבית הגבוהה מגיע לבנק על הלוואה שהיא כמעט חסרת סיכון.

לדבריו, יש לקבוע כי ועדת האשראי תאשר את סכום ההלוואה טרם בחינת הבטוחות. בשלב בחינת הבטוחות, במידה שלעסק אין מקורות מעבר לסכום המגיע מההלוואה עצמה, יופחת סכום ההלוואה בשיעור הבטוחה. כך למעשה היקף הסיכון על ערבות המדינה נשמר ללא שינוי, בעוד העסק אינו נדרש לשלם ריבית על כסף שלא קיבל.

בשנת 2017 היקף ההלוואות בקרן עמד על כ־6.1 מיליארד שקלים 4,000־כל עסקים קטנים ובינוניים. שיעור הפסדי האשראי בתיק ההלוואות של הקרן עומד על כ־%01 בלבד, עליהם יש לבנקים ערבות מדינה בשיעור של .70%־כ

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הסביר כי "הדרישה לבטוחות מקטינה את מספר העסקים שיכולים ליהנות מהקרן בערבות מדינה. יש לעבור להקצאת הלוואות נטו בניכוי הערבויות, וכך למנוע עלויות מיותרות לעסקים הקטנים והבינוניים, שהם מנוע צמיחה חשוב למשק".

 ??  ?? השר אלי כהן
השר אלי כהן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel