Israel Hayom

מוטב מאוחר? בשורה ליוצאי צד"ל - צפויים לקבל חצי מיליון שקלים לדיור

משרד הביטחון גיבש תוכנית שתובא לאישור הממשלה בימים הקרובים ● "הסיוע - מתוך הוקרה לפועלם של יוצאי צד"ל עבור ישראל ובהתחשב במצוקתם הכלכלית" ● התקציב: 150 מיליון שקלים

- לילך שובל

על פי הצעת החלטה, שתובא לאישור הממשלה בימים הק רובים, כל אחד מיוצאי צבא דרום לבנון )צד"ל( יהיה זכאי לסיוע כספי מהמדינה בסך חצי מיליון שקלים לטובת דיור, כך נודע ל"ישראל היום". את הצעת המחליטים גיבשו משרד הביטחון ויועץ רה"מ לטיפול בנושא צד"ל, יגאל פרסלר, בהנחיית שר הבי טחון אביגדור ליברמן.

על פי ההצעה, ההטבה תינתן ליוצאי צד"ל באחת מן השנים 2019 עד .2024 התקציב ליישום ההחלטה מוערך ב 150 מיליון שקלים, כאשר על פי ההערכה כ 300 יוצאי צד"ל יהיו זכאים לסיוע.

בהצעה, שכותרתה "סיוע לפתרון מצוקת הדיור ליוצאי צד"ל", נכתב כי הסיוע ניתן ליוצאי צד"ל "מתוך הוקרה עמוקה לפועלם עבור מדינת ישראל, ובהתחשב במצוקה הכלכלית של מרביתם, בפרט בנושא הדיור". עוד נכתב כי גם כיום, 18 שנים לאחר יציאת צה"ל מלבנון, חלק ניכר מיוצאי צד"ל המתגוררים בארץ מתמודדים עם קשיי קליטה וסובלים ממצב כלכלי קשה. לאור זאת, "ומתוך תחושת אח ריות לגורלם של יוצאי צד"ל שקשרו את גורלם עם זה של מדינת ישראל", הוחלט להעניק להם מענק חד פעמי בגובה 500 אלף שקלים לרכישת דירה.

על פי הצעת המחליטים נקבעו קריטריונים שונים ליוצאי צד"ל שיהיו זכאים להטבה. על פי ההגדרות, יוצא צד"ל הוא מי ששירת שירות בצבא דרום לבנון כמשמעותו ב"חוק אנשי צד"ל ומשפחותיהם". עוד הוחלט כי הסיוע יינתן גם לאלמנות יוצאי צד"ל, ובל בד שיתקיימו התנאים. מי שיבצע את ההחלטה הוא משרד הבינוי והשיכון, באמצעות תאגידים בנקאיים הפועלים מולו למתן הלוואות משכנתא לזכאי משרד הבינוי והשיכון. סדר הקדימויות של יוצאי צד"ל לקבלת המענק ייקבע על ידי ועדה בין משרדית.

כזכור, במאי 2000 יצא צה"ל מלבנון וכ 7,000 אנשי צד"ל ובני משפחותיהם, המופתעים והזועמים, צבאו על גדר הגבול. ישראל קלטה אותם, והם החלו את דרכם בארץ זרה, עם תרבות שונה ושפה אחרת. לאור הקשיים הרבים, אל פים מהם כבר עזבו את הארץ למדינות אחרות וחלקם אף שבו ללבנון ונענשו.

עם כניסתם לישראל הוחלט על הסדרת מעמדם של יוצאי צד"ל ונ קבע סיוע כספי לקליטתם. החלטות הממשלה בנושא בעבר הבחינו בין שתי קבוצות של יוצאי צד"ל - חלקם הוגדרו כאוכלוסייה מיוחדת בשל אופי היחסים שהיו להם עם זרועות הביטחון בישראל וטופלו על ידי המנהלת הביטחונית לסיוע בשירות הביטחון הכללי, ואילו אחרים טופלו על ידי משרד העלייה והקליטה וניתן להם סיוע זמני במימון הוצאות שכר דירה.

לאור הקושי בקליטתם והמצב הכל כלי הקשה של רובם, האריכה הממשלה מדי פעם את תוקף הסיוע בתשלום שכר הדירה, וכיום הוא עדיין משולם לכ 220 בתי אב. בנוסף, מכוח החוק ניתן לכל יוצא צד"ל מענק חד פעמי כשסכום הסיוע נקבע בהתאם לתקופת השירות. עוד הוחלט כי חוק השיקום יחול גם על יוצאי צד"ל שהפכו לנכים.

 ?? צילום ארכיון: רויטרס ?? אנשי צד"ל בלבנון
צילום ארכיון: רויטרס אנשי צד"ל בלבנון
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? השר ליברמן
צילום: אורן בן חקון השר ליברמן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel