Israel Hayom

"אנו מחוץ למחנה, אבל רוב הח"כים משתפים איתי פעולה"

איך הצליח ח"כ מהרשימה המשותפת להעביר 100 חוקים? "שת"פ עם קולגות" ● קומוניזם? "לא מה שהיה" ● איראן? "מגנה את איומיה" ● דב חנין שלא הכרתם

- גדעון אלון

אפילו יריביו הפוליטיים הח ריפים ביותר של ח"כ דב חנין מודים שהוא אחד הח"כים הטובים והחרוצים בכנסת. למרות הש תייכותו לרשימה המשותפת, ח"כים מכל הסיעות משתפים איתו פעולה ביוזמות חקיקה, בפעילות בוועדות ובשדולות.

לכן אין זה מקרי שחנין, שהגיע לכ נסת לפני 12 שנה, מתגאה בעובדה שיותר מ 100 חוקים שיזם נכנסו לספר החוקים והוא זכה ב 2010 באות "אביר איכות השלטון בקטגוריית הרשות המ חוקקת", קיבל את "אות הפרלמנטר" ודורג במקום הראשון במדד החברתי.

חנין ,(60) בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיט­ה העברית, עבד שש שנים כעו"ד במשרדו של אמנון זכרוני ז"ל והוביל כמה עתירות מרכזיות בנושא זכויות האדם. לאחר מכן קיבל תואר דו קטור למדע המדינה באוניברסיט­ת תל אביב. כשהוא נשאל מדוע הוא מעדיף לעסוק בפוליטיקה ולא בנושאים שבהם רכש ידע ותארים, הוא משיב כי "אני רוצה להבין את העולם ולתקן אותו. לה בין אותו זה אקדמי ולתקן אותו זה פולי טיקה, לכן אני עוסק בפוליטיקה ומקווה שעוד אצליח לחזור לנושאים שלמדתי".

זו קדנציה רביעית שלך בכנסת. איך אתה עדיין שופע אנרגיות ויוזמות?

"כשנבחרתי לראשונה לכנסת ב 2006 זו היתה עבורי זכות גדולה, כי ציבור גדול של אנשים נתן לי את קולו, חלקו ביד רועדת, ולכן אני משתדל למצות את השליחות הזו ולנצל כל רגע כדי לקדם את הדברים שאני מאמין בהם".

בניגוד לח"כים ממפלגות אחרות, סיכוייך להיות אי פעם שר הם אפסיים.

"נכון, אבל אני זוכר תמיד שאני אחד מ 120 נבחרי העם ויש לי המון כוח כח"כ. לא הגעתי לכנסת רק כדי לבקר, אלא גם כדי לנסות לבצע שינוי, ועד היום העברתי יותר מ 100 חוקים, שאחד החשובים שבהם הוא חוק אוויר נקי, שעל פי מחקר של המשרד להגנת הסביבה חסך לנו 115 מיליארד שקלים". איך קידמת כל כך הרבה חוקים? "הכנסת היא לעיתים קרובות זירה לוויכוחים רבים וחריפים, אבל היא גם זירה לשיתופי פעולה עם ח"כים רבים. כדי לקדם הצעת חוק אתה נזקק לרוב ולשם כך אתה חייב לשתף פעולה".

העובדה שאתה ח"כ ברשימה המ שותפת, שאיננה אהודה בכנסת, לא מפריעה לך בשת"פ עם ח"כים?

"ודאי שהעובדה שהמפלגה נתפסת במובן מסוים כאחת מחוץ למחנה - מקשה, אבל ברמה האישית אף פעם לא הרגשתי יחס כזה. לזכותם של הח"כים מכל הסיעות אגיד שהגישה שלהם היא עניינית ויש נכונות לשתף פעולה".

בניגוד לח"כים רבים, אתה ממעט להרים את קולך ולהתלהם. זה מתוכנן?

"הסגנון שלי הוא לא פרובוקטיבי. אני מאמין שאם אתה רוצה לומר אמי רה קשה, תגיד אותה בשקט ואז יש סי כוי שישמעו אותה, גם אם לא ישתכנעו ממנה. אני לא מאמין בצעקות".

"בסוף נחיה כאן יחד"

בצעירותך הגדרת עצמך כקומוני סט, אך עם השנים יחסך השתנה. למה?

"קומוניזם היא מילה שכל אחד מוצא בה משהו אחר. אם אתה חושב על קומו ניזם של צפון קוריאה, אז אני לא שם. אין לי שום קשר למשטרי דיקטטורה ועריצות אכזרית. אני גם לא מקבל את הגישה של פוטין, אבל אני מאמין בתי קון עולם. היום אני מבין הרבה יותר שהניסיונות של הקומוניזם בתחילת המאה ה 20 היה בהם משהו בעייתי מאוד שהביא בסופו של דבר לקריסתם. היתה אז המחשבה שאפשר לקיים סוציאליזם ללא דמוקרטיה וזו טעות גדולה מאוד".

מה דעתך על תפקוד האופוזיציה?

"הייתי רוצה שהיא תדע לייצר מקה לה אלטרנטיבית לזו של השלטון, ולצ ערי זה לא נעשה מספיק. אחת הבעיות הגדולות שלנו כחברה, וזה גם סוד כוחו של נתניהו, שהרבה מאוד אנשים לא מוצאים לו חלופה שלטונית".

גם אם יהיה מהפך, לא צפוי שי נוי משמעותי במדיניות בנושא עתיד השטחים וההתנחלויו­ת. מה ההבדל?

"מאוד הייתי רוצה לראות בסיום של טון הליכוד והימין. נכון שיש הבדלים עמוקים מאוד גם בינינו לבין המחנ"צ ויש עתיד. אינני שואף להיות חלק מממשלה עתידית משותפת איתם, אבל אני שואף למצב שבו נהיה גוש חוסם, כפי שהיה בתקופת רבין".

מה עמדתך בנוגע לאיומים של איראן להשמיד את ישראל?

"אנחנו מגנים זאת חד משמעית. האיומים האלה נוראים ומזיקים גם לאיראן וגם לאינטרס העם האיראני".

אתה מאמין שנגיע בעתיד הנראה לעין להסדר עם הפלשתינים?

"אני מאמין שכל עוד הפצע של הס כסוך יישאר פתוח, היחסים שלנו עם כל מדינות האזור יהיו בסימן שאלה. ישראל היא מדינה קטנה באזור ערבי ומוסלמי של מאות מיליוני אנשים. אם לא נלמד להסתדר, יהיו עוד ועוד מלחמות". רבים סבורים שגישתך תמימה. "המרחק בין יהודים וערבים הולך וגדל. אני חלק מקבוצה לא גדולה של אנשים שנותרו על הגשר שמחבר עדיין בין יהודים וערבים. מצבו של הגשר לא טוב. אלה שנמצאים בגדה היהודית ואלה שבגדה הערבית לא מבינים מה אנחנו עושים על הגשר ומסתכלים עלינו כעל אנשים הזויים. אבל בסופו של דבר, שני הצדדים יחיו כאן יחד".

 ?? צילום: נעם ריבקין פנטון ?? ח"כ חנין. "נגד סגנון פרובוקטיבי, לא מאמין בצעקות"
צילום: נעם ריבקין פנטון ח"כ חנין. "נגד סגנון פרובוקטיבי, לא מאמין בצעקות"
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel