Israel Hayom

האיש שמתגרה במוות

בסוף השבוע יוקרן בפסטיבל במעלות הסרט "סולו חופשי" על מטפס הצוקים אלכס הונולד, שעושה זאת בלי רתמות וחבלים ● במאי הסרט ניסו להסביר מה גורם לאדם לסכן את עצמו כך

- דודי כספי, לוס אנג'לס תערוכה | סורין הלר

בסוף השבוע יוקרן במסגרת פסטיבל דוקאביב צפון )שייערך במעלות תרשיחא( אחד מסרטי התעודה המדוברים ביותר של התקופה האחרונה: "סולו חופ שי", שעוקב אחר אלכס הונולד, מטפס מצוקים חופשי, כלומר כזה שאינו נעזר בשום חבלים, רתמות או רשת ביטחון. טי פוס מצוקים חופשי נחשב לסגנון הטיפוס המסוכן ביותר. הסרט יוקרן בהמשך גם בפסטיבל דוקאביב נגב בירוחם ובסינמט קים בתל אביב ובחיפה.

"סולו חופשי" הוא הפקה של נשיונל ג'יאוגרפיק והוא הוקרן בבכורה בפסטיבל טורונטו לפני כחודשיים, שם זכה בפרס חביב הקהל בקטגוריית סרטים תיעודיים. הסרט מביא את סיפורו של הונולד בן ה 33 ומגולל את הרקע שהביא אותו לב חור בתחביב האקסטרים הכה מסוכן. שיאו של הסרט הוא ההחלטה של הונולד לנ סות לטפס בידיים חשופות וללא כל אבי זרי בטיחות במעלה מונולית הגרניט "אל קפיטן" שבפארק הלאומי יוסמיטי, המצוק האנכי הגבוה בעולם המתנשא לגובה של 1,089 מטרים - אתגר שטרם בוצע לפניו.

הסרט הופץ על ידי נשיונל ג'יאוגרפיק בעשרות בודדות של בתי קולנוע בארה"ב והכניס עד כה סכום מרשים של 7.5 מיליון דולרים. בסוף השבוע האחרון זכה גם בטקס פרסי מבקרי הקולנוע לסרטים תיעודיים בשלוש קטגוריות, כולל עבור הדוקו הח דשני המצטיין. "סולו חופשי" גם מסתמן כפייבוריט מובהק במרוץ לאוסקר בקט גוריית סרט תעודה.

את הסרט ביימו בני הזוג הדוקומנטרי סטים אליזבת צ'יי ואסרהלי וג'ימי צ'ין. "אנחנו מכירים את אלכס במשך שנים, וכשעלה הרעיון לסרט הוא אמר שזה צריך להיות סביב החלום לטפס על 'אל קפי טן'", מספרת צ'יי ואסרהלי בראיון לקידום הסרט. "למעשה, ככל שהתקדמנו בצילומי הסרט, השאלה הקיומית שלא הרפתה היא כמה המצלמות ישפיעו עליו ואם הסחת הדעת של צוות צילום יכולה לסכן אותו עד כדי נפילה אל מותו. הוא רצה מאוד לעשות סרט, אבל הוא לא היה יכול להע לות בדעתו כיצד הוא ירגיש ברגע האמת כשהוא מטפס ואנחנו מצלמים".

יש מי שיגיד שהוא משוגע לנוכח הס כנה שהוא מעמיד את עצמו בה.

"כן, אבל מי שצופה בסרט מבין מאיפה מגיעה המוטיבציה שלו. אין לו משאלת מוות. זה סיפור של ילד מפוחד שהחל לטפס על חבלים בילדותו כי הוא התבייש לבקש מאחרים שיעזרו לו. אדם עם חרדה מאינטימיות. דרך הטיפוס הוא מתגבר על אותם פחדים. זה סיפור על אומץ ולא על אדם שמקבל אדרנלין מלהתל במוות, ממש לא. אלכס התבגר רגשית במהלך הצילו מים, וההפתעה הגדולה היתה שהוא התאהב לראשונה בבת זוגו, סוני. בסרט אנחנו מת חילים לבחון אם היציבות הזוגית תגרום לו להסתכן פחות, אבל בשלבים הראשונים אין לו כוונה להפסיק עם הטיפוס החופשי. בסופו של דבר כולנו מתמודדים עם פח דים, וזה אדם שמתעמת איתם". אילו תגובות קיבלתם מהקהל? "אנשים מרגישים שהם יוצאים למסע עם אלכס. ביצירה שלנו אנחנו שואפים לשקף בצורה כנה את האדם שאנחנו בו חרים להעמיד אל מול המצלמה. במקרה של אלכס זה להראות אדם חדור מטרה ומעורר השראה".

 ??  ?? הבמאים אליזבת וג'ימי
הבמאים אליזבת וג'ימי
 ?? צילומים: נשיונל ג'יאוגרפיק ?? הונולד בסרט
צילומים: נשיונל ג'יאוגרפיק הונולד בסרט

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel