Israel Hayom

למי יש יותר סיכוי להיות "מחוננים"

- רם כהן

לפני כשבועיים נגנב והודלף מבחן המחוננים הנערך לתלמידי כיתות ב' במערכת החינוך. כעבור שבוע הועברה גרסה חדשה באמצעי העברה קפדניים. לא אתפלא אם בקרוב תעלה הצעה לבנות כספות בבתי הספר היסודיים - כמו בתיכונים - שבהן יאוחסנו מבחני המחוננים של בוגרי כיתה א'.

מבחני המיון נערכים במטרה לאתר את האחוזון העליון של התלמידים, שייהנה מהעשרה וממשאבים ציבוריים ייחודיים. הלמידה יכולה להיות ביום "שליפה" שבועי במרכז העשרה מחוץ לבית הספר, או בכיתות מיוחדות למחוננים בערים הגדולות.

אלא שמבחני מיון בגיל 7 מפלים לטובה את האוכלוסייה הח זקה. אינספור מחקרים בחינוך מראים שילדים להורים משכילים ומבוססים כלכלית יש יתרון משמעותי, ולכן יוכלו להתמודד טוב יותר עם מבחני המיון. הם רוכשים מיומנויות בקריאה ובחשבון מוקדם יותר, ונהנים מיתרון על פני חבריהם.

עד 2014 נבחרו תלמידים מחוננים באופן יחסי לאזורי המגורים. כיום מוחל רף קבלה אחיד וארצי, המאפשר ספי קבלה שיוויוניים לכל קבוצות האוכלוסייה, עם מתן ''הקצאות'' לאזורים חלשים. שינוי זה פועל לטובת תלמידים במרכז הארץ, ממעמד סוציו אקונומי גבוה יותר. זה גם מסביר את דבריה של מנהלת מרכז המחוננים בתל אביב בוועדה לזכויות הילד בכנסת: "אין לי כמעט ילדים מדרום העיר ומיפו, הרוב מצפון העיר".

תעשייה שלמה של הכנה למבחנים בכיתה ב' פורחת, ויש חב רות המכינות דרדקים לקראת מבחני המיון כדי לשפר את סיכויי הצלחתם. תעשייה זו מגדילה את יתרונה של הקבוצה המבוססת בתחרות. על כך אמרה מנהלת מכון פרטי להכנת ילדים בני 7 באותה ועדה: "גם אם זה עניין מולד, ילד עם איי.קיו 170 שאין לו בבית שיח מתמטי, לא יידע כמה זה 10 כפול חצי. העניין הוא לתת את הכלים. עוברים דרכנו בכיתה ב' 300 ילדים".

יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ שאשא ביטון, סיכמה: "אני מזהה פה קושי. אמרתם שמחוננות זו תכונה מולדת, אם ההכנה מעלה את הסיכוי להתקבל, כנראה שמה שאנחנו בודקים הוא לא באמת מחוננים. כנראה שהפרמטרים הם ידע".

מבחני מיון בגיל מוקדם ואיתור אוכלוסייה חזקה אינם מדויקים ואינם הוגנים. אין סיבה לסבסד דפוס מפלה, ולשגר מראש ילדים מאוכלוסייה חזקה למסלולי הצלחה. יש לפתוח את השורות לא חוז גבוה יותר של תלמידים מצטיינים ומחוננים. צריך לאפשר למצטיינים רבים יותר ללמוד אחרי שעות הלימודים. את המיון לאיתור מחוננים יש לדחות לקראת חטיבת הביניים ובכך להע ניק סיכוי הוגן יותר לתלמידים שהבסיס הראשוני שממנו צמחו לא יהווה עבורם מכשול ודאי.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel