Israel Hayom

הקשר בין מזונות לאלימות

- רונית דרור ד"ר רונית דרור היא עובדת סוציאלית ומתמחה באלימות במשפחה

באוגוסט ,2017 בפסיקת המזונות, הכיר בית המשפט העליון בטענת העותרים, שבעוד הדין הישראלי והמשפט העברי הם שוויוניים, המציאות היא שאבות מופלים לרעה בעת הגירושים.

עוד בטרם הפסיקה, התגבשה אצל היועמ"ש ההבנה שאין מנוס, וכי יש לפרש את הדין העברי כשוויוני; זאת היתה המלצתו בחוות הדעת שהוגשה לבית המשפט העליון. גם הרבנות הראשית פרסמה תקנה מחייבת, ולפיה כל השו פטים והדיינים חייבים להביא בחשבון את יכולתה הכל כלית של האם בעת פסיקת מזונות הילדים. אך כמו בכל שינוי משפטי דרמטי, לא חסרו גורמים שפעלו כדי לייתר את הפסיקה בעזרת חקיקה, בעזרת אמצעי התקשורת או באמצעות מאבקים ציבוריים.

אחת הטענות הרווחות היא כי אבות רבים מבקשים זמני שהות שוויוניים על מנת להפחית ככל האפשר את סכום המזונות. העותרים השיבו שניתן להשתמש באותה טענה בכיוון ההפוך, ולטעון שאימהות תובעות משמורת מלאה רק על מנת למקסם את המזונות. זאת ועוד: על מנת לבסס שליטה בלעדית על חיי הילדים, אימהות רבות פועלות - אם בהנחיית עורכי דינן או על דעת עצמן - להפריד בין אבות לילדים על ידי תלונות שווא על אלימות או מסוכנות. תלונות מסוג זה התקבלו כמעט באופן אוטומטי כנכונות על ידי רשויות הרווחה, החוק והמשפט והוסיפו עוול ולחץ על גברים רבים, שמרביתם נפלטים ממערכת הנישואים עם כעס רב על מערכות המדינה וקובעי המדיניות האטו מים למצוקתם.

שיעור הגירושים עולה, ואיתו מאבקי מזונות ומשמורת, ניתוק הורים וילדים, ניכור ואלימות. דרושה חשיבה כוללת, ללא רעשי הרקע של תעמולה אנטי גברית

לצערנו, חלקם פועל באופן נואש. מתוך עשרות אלפי גברים, מיעוט קיצוני ביותר יפנה לאלימות, עד כדי רצח בת זוג. עשרות רבות אף יתאבדו. אלה ללא ספק שתי תו צאות שונות, אך איומות ומזוויעות, ולשתיהן יש להעניק מענה מקצועי הולם.

אז מה הקשר בין מזונות לרצח נשים? בתחום הגירושים, שזורים זה בזה המזונות, זמני שהות שוויוניים, תלונות שווא, ניתוק אבות מילדיהם, ניכור הורי ואלימות. להתייחס ולט פל רק בתחום אחד, משמעו לתת כדור נגד כאבים לחולה סופני. היקפי הגירושים עולים בכל שנה ונוסקים ל 40% מהזוגות, וככל הנראה המספר ילך ויאמיר עד שלא יימצא פתרון קסם לזוגיות מוצלחת.

בינתיים מתרחש קרב איתנים המחייב התייחסות מיידית. כל התקדמות בכיוון השוויון והצדק ברוח הפסיקה מ ,2017 נתקלת בתגובת נגד של המהפכה הרדיקלית שחדרה למע רכת המשפט, התקשורת והפרקליטות. למסרים היומיומיים והקמפיינים התקשורתיים על אלימות המגדר הגברי יש מטרה אחת: לשמר את החרדה הקמאית מגברים, להסתיר את האמת על נשים אלימות ולשמר את כוחם הפוליטי של ארגוני נשים הנהנים מהרבה מאוד כספי ציבור. המאבק לצדק ושוויון הורי בגירושים רחוק מסיומו.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel