Israel Hayom

100 אחרי המלחמה

מנהיגי העולם התכנסו בבירת צרפת ● ישראל יוצגה בשורה הראשונה

- אריאל כהנא עם פמליית רה"מ בפריז

ושוב מתכנסים מנהיגי העולם ושועיו כדי לדבר על חשיבות השלום ונוראות המלחמה. הנשיא מקרון העלה על נס את האחווה בין העמים, את חוסר התוחלת שבמל חמה ואת הסכנה שבלאומנות. אכן, התכנסות של 70 המנהיגים החשו בים בעולם לציון אירוע כה גורלי אינה דבר שבשגרה.

אלא שאם לשפוט על פי השגרה ברחובות שמסביב, הוועידה הענקית לא ממש עניינה את אזרחי צרפת, וכנראה גם לא את אלה של ארצות אחרות. ראשית, הנשיא הצרפתי לא התחלק עם אחרים בכבוד הרב אלא היה הנואם היחיד. שנית, האירועים שלא איחרו לבוא שנים ספורות מתום מלחמת העולם הראשונה צרבו בתוד עה העולמית את עליבותן של המילים הנשגבות על השלום העולמי, ואת רי קנותן של ההבטחות על קץ המלחמות.

במלחמת העולם הראשונה מתו יותר מ 16 מיליון איש בגלל גחמות כוח ותאוות התפשטות של מנהיגי אירופה. חרף התוצאות הקטסטרופ ליות, ואף שמי שראו את עצמם גם אז כמובילי העולם הנאור נשבעו לא לחזור על הטעות, לא חלפו 20 שנה - ואותה יבשת "מתקדמת" הידרדרה להרג 65 מיליון איש מסביב לעולם, מתוכם שישה מיליונים מבני עמנו היהודים, במלחמת העולם השנייה. כל מי שלמד משהו על תולדות 100 השנים האחרונות, יודע עד כמה המי לים הגבוהות של מקרון כמעט חס רות חשיבות.

הלקח הזה, בדבר התפרצות הרוע בעולם וסכנת הקיום התמידית הנ שקפת ליהודים, עמד לנגד עיניו של ראש הממשלה גם בעת ביקורו כאן.

בראשו של נתניהו היה קישור בין לקח המלחמה הראשונה לבין המציאות המיידית בארצנו. "אני לא רוצה מל חמות מיותרות כמו זו שהיתה כאן", אמר נתניהו לעיתונאים כשהוא מתייחס למצב בעזה. אחר כך שוב דיבר על החיילים שהולכים למלח מה ולא חוזרים, ועל כמה הוא מבין אישית את כאבן של המשפחות הש כולות. הטקסטים האלה, שלא נשמעו מנתניהו בעבר ומסבירים את החלטתו לאפשר לחמאס לקבל את הכסף הק טארי, כנראה קשורים למידע שנסתר כרגע מעיני הציבור. ברגע של גילוי לב הוסיף: "העם שלנו עבר תהליך השמדה, ואם לא נבצר את העוצמה שלנו עתידנו אינו מובטח. זה כל מה שמדריך את הפעולות שלי".

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? כינוס המנהיגים, אתמול בפריז
צילום: אי.אף.פי כינוס המנהיגים, אתמול בפריז

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel