Israel Hayom

המבחן האמיתי: השמדת המנהרות

- עמ'

לחלל בקרקע - היינו, למנהרה. פעי לי חיזבאללה חפרו בקרקע בשיטה דומה, ואת הפסולת העבירו למפעל בלוקים בוואדי הסמוך, שהיה אמור להיות נסתר מזווית ראייה ישרא לית. בשלב זה השמדת המנהרות טרם החלה, אך בפיקוד הצפון מציינים כי השמדתן תיעשה באופן דומה להש מדת מנהרות בגזרת עזה, ובין היתר באמצעות הזרמת חומרים שאוטמים את המנהרה.

"המנהרות לא מבצעיות"

על פי ההערכות בצה"ל, חיזבאללה תכנן להשתמש במנהרות ההתקפיות כך שב"יום פקודה" ייכנסו דרכן כו חות חשאיים של הארגון כדי לת פוס שטחים בגליל, זאת לפני שהכוח העיקרי יחדור לשטח ישראל מעל גדר המערכת. לשם הדגמה, כוח חיזבא ללה עלול היה לנסות לנתק את כביש ,90 המוביל למטולה. עם זאת, הקצין הבכיר בפיקוד הצפון הבהיר כי "אף אחת מהמנהרות לא היתה מוכנה מחר למלחמה". לדבריו, קצב החפירה היה איטי מאוד בשל תנאי הקרקע ולחיז באללה נדרשו עוד כמה חודשים עד להפיכת המנהרות למבצעיות.

עוד ציינו אתמול בצה"ל כי המבצע מחזק את ההרתעה הישראלית והערי כו כי כל עוד הפעילות תהיה בשטח ישראל, חיזבאללה לא יגיב. "אם היינו חוצים את הגבול, זה יכול היה להוביל להסלמה", אמר הקצין הבכיר, "ואם היינו עושים פעולות בלבנון, זה היה עשוי להביא להידרדרות".

הקצין התייחס גם להכנות למב צע ולאירועים שקדמו לו. לדבריו, בשנתיים האחרונות החלה להתבהר תמונת פרויקט המנהרות ההתקפיות של חיזבאללה, ובצה"ל החלו לחשוב איך מתמודדים עם האתגר הכפול - ראשית, איתור כל המנהרות חוצות הגדר לאורך גבול בן 130 ק"מ, וש נית, בניית היכולת הצה"לית להת מודד עם אותן מנהרות.

איתור המנהרות נעשה באמצעות מודיעין משולב, שכלל איסוף חזותי ואיסוף מהאוויר, כמו גם טכנולוגיות שהבשילו באותה עת. הקצין הבכיר הדגיש כי "כדי להביא את ההישג הטכנולוגי היינו חייבים שלצד השני לא יהיה מושג שאנחנו מכירים את הפרויקט. היתה חשיבות לכך שהם ימשיכו לעבוד עד הרגע האחרון, כדי שנוכל למפות את התוואי".

לשם איתור המנהרות החל צה"ל לפרוש לאורך הגזרה כולה מערכות, סיסמיות ואחרות, שבאמצעותן אות רו המנהרות או לפחות האזורים הח שודים להימצאות מנהרות. האמצעים שהופעלו מתאימים לקרקע הצפונית, וכדי לדייק את המאמץ ביצע צה"ל ניסויים רבים בתוואי קרקע דומים, עד שנמצאה שיטת החפירה הטובה ביותר.

"אנחנו מחזיקים את רוב המנהרות וההיכרות שלנו עם פרויקט המנה רות טובה, אפילו טובה מאוד", הבהיר הקצין, "יכולות להיות לנו הפתעות, אבל הסבירות לכך נמוכה. אנחנו מכירים לא רע את היקף הפרויקט של חיזבאללה ואת המרחבים שלו".

עם זאת, הקצין הודה כי יש מרח בים שבהם צה"ל אוחז בצורה פחות טובה, שכן עד אתמול לא ניתן היה להפעיל בהם חלק מהכלים ההנד סיים מבלי שהצד השני יחשוד. כעת מתמקד צה"ל במאמץ הנדסי לאיתור מדויק של אותן מנהרות, וההערכה היא שהמבצע יימשך עוד שבועות.

בהתייחסו לשאלת עיתוי המב צע אמר הקצין הבכיר שצה"ל היה מוכן למבצע כבר לפני כמה חוד שים והרמטכ"ל איזנקוט רצה להתחיל במבצע לפני כחודשיים, אך "אנחנו )פיקוד צפון; ל"ש( ביקשנו לחכות כדי שיהיה לנו עוד זמן לדייק את התוואים של המנהרות".

נסראללה שותק

בתוך כך, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ממשיך לשמור על שתיקה ולפי הדיווחים בלבנון טרם ברור אם ומתי יגיב. אתמול פירסם הארגון צי לומים של עבודות צה"ל בגבול, באזור זרעית המרוחק ממטולה, וכן צילומים של מפעל בכפר כילא, שנטען כי הוא משמש אתר להסלקת פסולת מהמ נהרות. התמונות ממחישות, כביכול, כי בשטח שבו טענה ישראל כי ממנו יוצאת המנהרה פועל לול תרנגולות תמים ויש מכונות לייצור בלוקים.

יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, אמר כי "ישראל לא סיפקה שום הוכ חה לכך שחיזבאללה חפר מנהרות בגבול עם ישראל. הפעילות של יש ראל היא כיסוי לשחיתויות של נת ניהו ומקורביו הפוליטיים". ואילו שר החוץ הלבנוני, ג'ובראן בסיל, הורה למשרד החוץ בביירות להגיש למוע צת הביטחון של האו"ם תלונה רשמית בגין מה שהגדיר כ"הפרות חוזרות ונשנות של ישראל בגבול לבנון". לטענתו, מספר ההפרות של ישראל בחודש עומד על כ 150 בממוצע.

 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: דובר צה"ל ?? לוחם צה"ל בפעילות במבצע "מגן צפוני"
צילום: דובר צה"ל לוחם צה"ל בפעילות במבצע "מגן צפוני"
 ?? צילום: דובר צה"ל ?? חופרים לעומק המנהרות
צילום: דובר צה"ל חופרים לעומק המנהרות
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel