Israel Hayom

התוכנית שסוכלה: כיבוש וניתוק מטולה

פרטים חדשים על מבצע "מגן צפוני" ● קצין בכיר בפיקוד צפון: "חיזבאללה תכנן להשתלט על ציר הגישה למטולה ולחדור ליישוב" ● המסר לאויב: "הם לא מבינים כמה אנחנו יודעים על תוכנית המנהרות" ● ונסראללה? ממשיך לשתוק ●

- לילך שובל במנהרת חיזבאללה

"חיזבאללה עוד לא תופס כמה אנחנו מבינים את פרויקט המנהרות שלו, והוא עוד יהיה מו פתע בהמשך", כך אמר אתמול קצין בכיר בפיקוד הצפון בפתח מנהרת הטרור שהתגלתה שלשום סמוך למטולה. לדברי הקצין, השמירה על החשאיות לפני תחילת מבצע "מגן צפוני" היא "הישג בלתי רגיל. זו היתה הפתעה גדולה לחיזבאללה".

הקצין הבכיר הדגיש כי חיזבא ללה כה הופתע מהפעולה של צה"ל, עד שאנשיו עבדו במנהרות ממש עד הרגע האחרון. הוא ציין עוד כי חשי פת פרויקט המנהרות הביכה את חי זבאללה, שנסוג מעט אחורה והוריד פרופיל בעודו מנסה להבין מה בדיוק ישראל יודעת.

"המסר - אל תחפרו עוד"

גורם ביטחוני בכיר אחר אמר אתמול כי "כשיצאנו למבצע נע רכנו לתרחישים רבים מצד חיזבא ללה. לכן הבאנו את הכוחות הטו בים ביותר שיש לצה"ל, כדי שנוכל לתת תגובה ראויה בשעת הצורך וגם לאפשר לאנשי ההנדסה לבצע את עבודתם בביטחון".

לדבריו, "אף אחת מהמנהרות עוד לא היתה מוכנה מבצעית. בחלק מה מנהרות מדובר בעניין של חודשים, ובחלק על מרחק של שנים מכשירות מבצעית. משום שהטופוגרפי­ה בצ פון היא סלעית, קצב ההתקדמות של חיזבאללה הוא מטרים ספורים לש בוע. החלטנו להפיל דווקא עכשיו את פרויקט המנהרות שלהם, מתוך הבנה שהוא נמצא בעיצומו ורגע לפני שהוא יכול להוות איום ממשי על תושבי הצפון. אנחנו עובדים במקביל על כל תוואי המנהרות והמרחבים המאוימים. מובן שיש מקומות שבהם אנחנו יוד עים יותר וישנם כאלה שבהם אנחנו יודעים פחות, אבל יש לנו כל האמ צעים כדי שעד סוף המבצע נמצא ונשמיד את כל המנהרות. המבצע מעביר מסר נוסף לחיזבאללה, שי בין בסיומו שאין טעם בניסיון לחפור שוב מנהרות נוספות כיוון שגם אלו יאותרו ויושמדו".

סיור באזור המנהרה שיצאה מה כפר כילא ונחשפה שלשום מגלה כי פתח המנהרה, שחודר כ 40 מטרים לשטח ישראל, נמצא כמה מאות מט רים ממטולה ולא סמוך לבתים. לוחמי יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות )יהל"ם( נמצאים בשטח, והם עוקבים אחר המנהרה התת קרקעית באמצ עות מצלמה שהוחדרה אליה. אחד מהלוחמים ישב אתמול סמוך למנהרה כשעיניו לא זזות מהמסך.

"השמדה כמו בעזה"

בהנחה שמחבלים מארגון חיזבא ללה ינסו, שוב, להתקרב לצד היש ראלי, יוכלו לוחמי יהל"ם להפעיל נגדם מטען אל הרג - המחובר למ צלמה. מטען שכזה הופעל כבר של שום לעבר איש חיזבאללה שהתק רב למצלמה על מנת לנסות להבין מה הוא רואה, כפי שנחשף בווידיאו שפרסם דובר צה"ל תא"ל רונן מנ ליס. בשלב זה לא נפתח פתח שדרכו אפשר להיכנס למנהרה, אך בצה"ל הבהירו כי בכוונתם לחקור את המ נהרות לעומק.

אתמול בצהריים ניתן היה לראות בשמיים מעל אזור החפירות מסוק של יוניפי"ל, שאנשיו הגיעו לאזור המנהרות. מצידו השני של הגבול היו עיתונאים ואנשי תחנות טל וויזיה, שבאו גם הם לצפות בעבודות הצה"ליות. מי שמבצעים כעת את החפירות אלו אזרחים המתמחים בח פירות לעומק באדמה סלעית, שאותם ואת הכלים האזרחיים שלהם שכר צה"ל על מנת לבצע את העבודות.

החפירה לא מתבצעת באמצעות קידוח ספירלי פשוט, אלא באמצעות קידוח בדפיקה וסיבוב של ראש המ קדח בקרקע, באופן שמרסק את הס לעים. כשהמקדח לא פולט את אבק הסלעים, המשמעות היא שהם הגיעו

 ??  ??
 ?? צילום: אייל מרגולין / ג'יני ?? הכוחות בפעילות חשיפת המנהרות
צילום: אייל מרגולין / ג'יני הכוחות בפעילות חשיפת המנהרות
 ??  ??
 ??  ?? תמונת "מפעל הבלוקים" שהפיץ חיזבאללה
תמונת "מפעל הבלוקים" שהפיץ חיזבאללה
 ?? צילום: רויטרס ?? מתחת לאפם. אנשי יוניפי"ל בצפון, אתמול
צילום: רויטרס מתחת לאפם. אנשי יוניפי"ל בצפון, אתמול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel