Israel Hayom

בית הדין הרבני מעורר סערה: "המשמורת המשותפת מובילה לעוני"

דיינים סיפקו הצהרות שנויות במחלוקת בפסק דין שקשור למזונות ● "הרוח הנושבת מהפסיקה פותחת זירת התגוששות", טען הרב איגרא ● הסיבה: "מלחמה כלכלית"

- חנן גרינווד

דיינים בבית הדין הרבני הגדול תוקפים את המשמורת המשו תפת, ומאשימים כי הרוח שנושבת מבג"ץ גורמת לפגיעה בילדים.

בפסק דין לגבי ערעור שנוגע לתש לום מזונות על ידי אב במסגרת הורות משותפת, יצא הרב אליעזר איגרא, דיין בכיר שאף היה מועמד לתפקיד הרב הראשי, נגד התופעה ואף האשים שהיא גורמת לעוני. שני הדיינים האחרים בתיק, הרב שלמה שפירא והרב ציון לוז אילוז, הצטרפו לדבריו. בפסק הדין, שעליו חתומים שלושת הדיינים, התייחס הרב איגרא למבנה המשפחה המסורתי, שבו האב יוצא לעבודה והאם נשארת ומטפלת בילדים. "כך גדל נו אנו וכך גדלו ילדינו. עם זאת, אין לתאר את הקשר ואהבת האבות לבנים והבנים לאבות", ציין הרב. עוד הוסיף והבהיר כי "בזמנים מודרניים אלו פע מים שהמשוואה מתהפכת והאם יכו לה לעבוד יותר מן האב, אבל המקרים שבהם הילדים שוהים עם הוריהם 'שווה בשווה' הם נדירים".

הרב איגרא ציין כי גם כשאחד הצ דדים מרוויח סכומים יפים, מטבע הד ברים בפירוד ייאלצו הילדים לרדת ברמת חייהם. "אף שכולנו מודעים לכך שיוקר המחיה משתנה בין עיר לעיר, ולעיתים אף באותה עיר משכונה לש כונה, מכל מקום יהיה זה בלתי סביר לדעתנו שעל מזבח ערך המשמורת המ שותפת ייאלצו הילדים להתנתק מר קמת החיים שאליה הם קשורים )מוס דות לימוד, חברים וכו'( ולעבור למקום מגורים שיוקר המחיה בו נמוך יותר".

הדיין הבכיר התריע גם כי לאחר שנוצרת מגמה שיפוטית של הורות משותפת, שמשפיעה על גובה המזו נות, מתחילים מאבקים על כל נושא כדי לגרום להפחתה שלה. "טובת היל דים נזנחת מפני השיקול הכלכלי וע לות המזונות", כתב הדיין והפנה אצבע מאשימה כלפי בג"ץ: "הרוח הנושבת מפסיקת בג"ץ פותחת זירת התגוששות נוספת". לדבריו, חלה ירידה גדולה בפ תיחת תיקי תביעת גירושים בהשוואה לתיקי גירושים בהסכמה. בנוגע לתיק הספציפי, קבע הרב איגרא כי טובת הילדים אינה מאפשרת פטור של האב ממזונות, "אף על פי שהאב מחזיק בי לדיו זמן מכובד ואולי אף זמן השווה לשהות שבה שוהים הילדים עם אימם".

דיין נוסף בתיק, הרב שפירא, הצ טרף לדברים. "ראיתי מה שכתב ידידי ועמיתי הרב איגרא, המתאר היטב את זירת הסכסוך החדשה המתפתחת בש נים האחרונות בעת פירוק המשפחה, טפטוף ההופך לנחשול, ושבו המחלוקת בין ההורים בקביעת זמני השהות אינה נובעת מצורכי הילדים ואף לא מצורכי ההורים, אלא ממלחמה כלכלית גרידא".

 ?? צילום ארכיון: דודי ועקנין ?? בית הדין הרבני
צילום ארכיון: דודי ועקנין בית הדין הרבני

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel