Israel Hayom

חנוכה ומקור עברי אפשרי ל"אקדמיה"

- עדי ארבל עדי ארבל הוא מנהל הפורום לחברה האזרחית

אחת הביקורות הנפוצות כלפי האקדמיה ללשון העברית היא השימוש במילה היוונית אקדמיה, ולא במילה עברית שורשית. האם הביקורת מוצדקת, או שמא השורש הקדום של המילה אק דמיה הוא דווקא בעברית?

דומה שאין מתאים מחג החנוכה כדי לבחון האם טענת "ההתייוונות" זוטא כלפי האקדמיה, אשר נשאה במקור את השם ועד הלשון העברית, אכן במקומה.

לאחר שנים ארוכות שבהן הייתי גם אני בין מבקריה של האקד מיה ללשון העברית, על כך שלא מצאה מילה לנכון למצוא חידוש עברי למילה "אקדמיה", קונן בליבי החשד )ויש שיאמרו התקווה( כי מקורה של המילה הוא אכן בשורש העברי הקדום והמתאים כל כך לענייננו - ק.ד.מ. כך יצאתי למחקר זעיר לבדיקת הסוגיה. ידוע כי מקור המילה אקדמיה הוא מיוונית: akademeia כלו מר "שייך לָאָקֶדמוֹס". אקדמוס (Akademos) היה גיבור אתונאי ממוצא זר, שלפי המיתולוגיה היוונית היה הבעלים של מטע זי תים בפרברי אתונה. המטע הוענק לו כהוקרה על כך שגילה היכן הסתיר המלך ֵתֵּזאוּס את הלנה, ובכך מנע מלחמה ואת החרבתה של אתונה בידי אחיה, התאומים קסטור ופולוקס.

לימים, בסביבות שנת 385 לפני הספירה, הקים אפלטון באותו מטע, גימנסיון שנקרא על שם הבעלים המקורי של השטח: אק דמיה. משמעות המילה אקדמיה התרחבה עם הזמן לתיאור כל מוסד להשכלה גבוהה, על שם המוסד של אפלטון.

חלק מהמקורות מזהים את אקדמוס גם עם דמות נוספת במי תולוגיה היוונית, קדמוס. קדמוס, שהיה ממוצא פיניקי )הפיניקים היו עם כנעני ששכן לחופי הים התיכון באזור צור(, הוא "הבא מן המזרח" )כמו ֶקֶדם בעברית( שהביא את האלף בית ליוון. ככל הנראה, בין היתר בהשראת סיפורו של קדמוס, בתרבויות מסוימות מיוחס למזרח מקור החוכמה, כפי שיעיד הביטוי הלטיני Ex ‪Oriente Lux‬ - האור )הנאורות( המגיע מן המזרח.

גם המילים אוריינטציה )התמצאות במרחב ביחס למזרח( ואוריינות )שבמשמעותה הבסיסית היא היכולת לקרוא ולכתוב( יונקות מתפישה זו.

כאמור, נראה שהמילה היוונית אקדמיה הגיעה במקורה מהמילה העברית קדם - מזרח.

כעת נותר לשאול, מדוע נקרא המזרח - קדם? זאת, מכיוון שבעת העתיקה המזרח היה הצד הקדמי, בדומה לצד צפון כיום. במפות עתיקות, כדוגמת מפת מידבא, כיוון המזרח הוא כלפי מעלה. גם בתנ"ך אפשר למצוא שהשורש ימין מתאר את כיוון דרום ֶּן ָאָדם ש ֶָּניך ֶֶּרך ֵּ יָמנ ֵּף א ָּרוֹם, ְוהֵָּבא ֶאל ַיַער ָּ>ֶדה ֶנֶגב" - יחזקאל כ"א, ב(, המילה שמאל מסמנת את כיוון

ֵָּחֵלק ֲעֵליֶהם ַלְיָלה הוּ אַוֲעָבד ְֵּפם ַעד חוָֹבה ֲאֶש ְּ >מֹאל ל ָּ ֶש>ק" - בראשית, י"ד, ט"ו(, ושהים התיכון, הנמ צא במערב, נקרא גם הים האחרון, דהיינו האחורי )ְוא ָּל נ ָּ ִלי ְוֶאת ֶאֶרץ ֶאְפַרִים וְּמנF ה ְוא ָּל ֶאֶרץ ְיהוָּדה ַעד הָּם ָהַאֲחרוֹן - דברים ל"ד, ב(. כל אלו אפשריים, כשהפנים מופנות כלפי קדם, כלומר קדימה למזרח.

מכל האמור פה, נראה שאין מתאימה מהמילה אקדמיה - הטומנת בתוכה את השורש ק.ד.מ. המרמז על תנועה קדימה מחד גיסא, ויניקה משורשי קדם מאידך גיסא - כדי לשקף את מהותה של האקדמיה בכלל, וזו ללשון העברית בפרט.

הסוגיה היחידה, שנותרה לא פתורה היא, האם ההסבר הזה נמצא היכן שהוא, ומדוע לא שמענו הסבר דומה מהאקדמיה ללשון הע ברית או מחוקריה.

מכל התיעוד שקראתי בעניין, לא ראיתי מי שביקש לטעון כי המילה אקדמיה אכן מגיעה מהשורש העברי קדם, שממנו ינק שמה של הדמות המיתולוגית אקדמוס. האם יד המקרה היא שהביאה את האקדמיה ללשון עברית לבחור בלי משים מילה עברית שורשית לאקדמיה? לאבותינו הקדמונים הפתרונים.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel