Israel Hayom

חולשת הביקורת: עושים פוליטיקה על חשבון צה"ל

- אמנון לורד

צה"ל הפתיע באותה מידה את חיזבאללה - ואת עם ישראל. מבצע חיסול המנהרות בגבול הצפון, שנוהל הקרב שלו החל לפני כשנ תיים בשם הקוד "זהב לבן", נשמר בסודיות ובמידור כזה, שאפילו כמה אלופים במטכ"ל לא ידעו על אודותיו.

מי שלא הופתע, וכנראה אי אפשר לתפוס אותם בלתי מוכנים - הם דוברי האופוזיציה. הללו ערוכים לתגובה אוטומטית: הכל בגלל החקי רות, לאמור - "כעומק החקירות עומק החפירות". בצה"ל זועמים על הפוליטיזצי­ה שמנסים ליצור למבצע גורמים בשמאל. עיתוי המבצע, צריך להבין, נבחר בקפידה כדי שלא להגיע בשנה הקרובה למצב שבו יש כמה מנהרות מוכנות ובשלות מבצעית.

בצה"ל אומרים שהמבצע שהחל באמצע השבוע, יימשך עוד. יש עדיין כמה מנהרות. נוהל הקרב נגד המנהרות החודרות בגבול הצפון קשור בת פיסה של חיזבאללה, שעזב את השטח הפתוח, מה שהיה מוכר כ"שמורות טבע", ועבר לשטח הבנוי, לכפרים. שם החל הארגון לבנות מערכת תת קרקעית, והשטח הבנוי הוא כפרים שיוניפי"ל נמנע מלהיכנס אליהם.

התפתחות התת קרקע בלבנון מק בילה להתפתחות בעזה, ובצה"ל הבי נו שיש תהליך של העברת מידע. באוקטובר 2014 החלו צוותי מודי עין, הנדסה וטכנולוגיה לחפש מא מצי מנהור בדרום לבנון, שכן בעק בות ההכרזה הנסראללית על תוכנית "כיבוש הגליל" היתה השערה שיש גם אלמנט סודי, מנהרות שיאפשרו חדירה לשם יצירת תוהו ובוהו בעו רף הכוחות.

מפת המודיעין על המנהרות היא מפה ששרטט צה"ל על סמך איסוף חלקי פאזל שונים, המאפשרים לדעת על אתרי החפירה ועל התוואי. תנאי היציאה למבצע מצד צה"ל היו שהמנהרות יהיו חפורות, אבל עדיין לא ייצרו איום על תושבי הצפון. למבצע כזה, ויש הרי חכמי ציון שאומרים שזה לא מבצע בכלל, יש הרבה כוחות שיוצרים מעטפת סביב אמצעי הקידוח.

לצה"ל היה חשוב גם לייצר את הנרטיב הישראלי סביב המנהרות - ול שלוט בו. הסיפור הישראלי, אומרים בצה"ל, שולט עכשיו גם בלבנון. מה שמרגיז את צמרת צה"ל הוא הטלת הספק ביושרה המבצעית של צה"ל, שפועל במסגרת מערכת מנע נרחבת נגד היכולות שעלולות להוות איום קשה על ישראל. בעניין זה, יכולת דיוק הטילים והמנהרות החודרות הן אותו סיפור. הרמטכ"ל איזנקוט קבע משימה לפני קרוב לשנתיים: אני רוצה להסיר את איום התת קרקע. זאת מערכה מקבילה להפצצת כל דבר שזז בסוריה וקשור למפעלי הדיוק.

השבוע פרסם אחד העיתונים ידיעה שבה נמסר מספר הטילים המ דויקים שיש ברשות חיזבאללה. האמת היא שמי שעוקב אחר ההתפת חויות בסוריה ובלבנון בחמש השנים האחרונות, יכול לקבוע בוודאות שהידיעה והמספרים הנלווים לה היו שגויים לחלוטין, וזאת מהסיבה הפשוטה: לחיזבאללה אין בשלב זה יכולת של טילים מדויקים. אין להם בינתיים טילים מונחים מדויקים. אלה שדיברו על מכלי אמוניה מתפו צצים צריכים להבין - הסכנה היא ממטחים גדולים שאחד מתוכם עלול לפגוע באופן אקראי. לכן צה"ל מנהל את המערכה של השנים האחרונות - כדי לפרק את הסכנה הזאת מראש.

באופוזיציה ערוכים לתגובה אוטומטית: "כעומק החקירות עומק החפירות". אך עיתוי המבצע נבחר בקפידה כדי שלא להגיע בשנה הקרובה למצב שבו יש מנהרות מבצעיות

 ?? צילום: גיל אליהו/ג'יני ?? כוחות סמוך למטולה, אתמול
צילום: גיל אליהו/ג'יני כוחות סמוך למטולה, אתמול
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel