Israel Hayom

בכירים בצה"ל תוקפים את ליברמן: "חסר אחריות"

סערה בעקבות הפרסומים שלפיהם ליברמן אמר לקצינים בכירים בדיון ביטחוני סגור: "אני מרגיש פה כמו עם הנהלת שלום עכשיו" ● הרקע: המחלוקת לגבי מבצע בעזה או טיפול במנהרות חיזבאללה

- יואב לימור

בכירים בצה"ל האשימו אמש, במרומז, בשיחה עם "ישראל היום" את שר הביטחון היוצא, אבי גדור ליברמן, ב"חוסר אחריות". זאת לאחר שפורסם כי ליברמן ביקש לה שהות את המבצע לנטרול מנהרות חיזבאללה בצפון לטובת מבצע קר קעי בעזה.

ביממה האחרונה פרץ בפומבי הוויכוח שהתנהל בין ליברמן לצמרת צה"ל. לי ברמן סבר שהמבצע נגד המנהרות אינו דחוף וניתן לדחותו, משום שחשוב יותר לטפל מיידית בחמאס. עמדתו נגדה את העמדה המקצועית של צה"ל ואת עמ דתם של יתר ראשי מערכת הביטחון, שזכו לגיבוי מוחלט מצד ראש הממשלה נתניהו ושרי הקבינט האחרים.

המבצע נגד המנהרות בצפון הובא לאישור הקבינט ב 7 בנובמבר, ואושר; ליברמן היה השר היחיד שהתנגד. אר בעה ימים אחר כך הסתבך הכוח המיוחד של צה"ל בפעולה בחאן יונס, ולאחר יומיים של לחימה התכנס הקבינט שוב כדי לדון בבקשת חמאס להפסקת אש. בדיון הזה הוצגו - באופן חריג - עמדות הפוכות של שר הביטחון ושל צה"ל. לי ברמן סבר כי יש לפעול מיידית, קרק עית, נגד חמאס, ואילו הרמטכ"ל הוביל את עמדת צה"ל שיש לקבל את הפס קת האש. עמדתו של הרמטכ"ל נש ענה אז על שלושה נימוקים עיקריים: חוסר התוחלת בפעולה קרקעית בעזה, מזג האוויר שהגביל באותן יממות את פעילות חיל האוויר, ומעל לכל - הצו רך לטפל במנהרות חיזבאללה בצפון - מבצע שכבר אושר קודם לכן בקבינט. איזנקוט אף הקריא לשרים מכתב ששלח אלוף פיקוד הצפון, יואל סטריק, שהזהיר מפני הנזק שעלול להיגרם אם המבצע נגד המנהרות לא יצא לפועל מיידית. בסופו של דבר, הצביעו שרי הקבינט בעד עמדת הרמטכ"ל, וליברמן מצא את עצמו שוב בדעת מיעוט. למחרת הח ליט שר הביטחון להתפטר, מהלך שספג אז ביקורת חריפה משום שהוא העניק הישג לחמאס.

הבכירים בצה"ל אמרו אמש כי "ההת עקשות לביצוע המבצע בצפון בעת הזאת היתה עניינית". לדבריהם, "אם המבצע לא היה מתבצע כעת היה נוצר איום בלתי סביר על תושבי הצפון", וזאת על רקע האפשרות שחיזבאללה היה מחליט להפעיל את אחת המנהרות בטרם טופלו. הבכירים הוסיפו כי "בי צוע הפעולה בצפון כעת הוא אחריות; אי הביצוע הוא בריחה מאחריות" - רמיזה ברורה להחלטתו של ליברמן להתפטר למרות שהמבצע כבר אושר.

חילופי הדברים האלה מצטרפים לפרסום אמש ב"החדשות" ובערוץ עשר, ולפיו בדיון ביטחוני סגור שעסק באפשרות של פעולה קרקעית ברצו עת עזה, אמר ליברמן כי "אני מרגיש פה לפעמים כמו בדיונים עם הנהלת שלום עכשיו". זאת, לאחר שהרמטכ"ל אמר בדיון כי "אין הצדקה לפעולה קרקעית" בעזה. אגב, בדיון המדובר השתתפו כמה אלופים וכן ראש השב"כ נדב ארגמן, שהציג עמדה זהה לזאת של הרמטכ"ל.

במהלך עבודתם המשותפת, הקפידו ליברמן ואיזנקוט על תיאום וכבוד הדדי, אולם כעת נחשף עומק הקרע בין הש ניים, שנבע בעיקרו מפערים מקצועיים ומהעובדה שליברמן מצא את עצמו מבו דד בעקביות, כאשר צה"ל מתואם לרוב בעמדותיו עם ראש הממשלה נתניהו.

מטעמו של ראש הממשלה בנימין נת ניהו נמסר בתגובה לדברים: "אין שום מקום לאמירות מסוג זה. חייבים להשאיר את צה״ל מחוץ לכל ויכוח פוליטי".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? אביגדור ליברמן
צילום: אורן בן חקון אביגדור ליברמן
 ??  ?? הרמטכ"ל גדי איזנקוט
הרמטכ"ל גדי איזנקוט

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel