Israel Hayom

"ההלם של חיזבאללה - ברמה הכי גבוהה"

האתגר הגדול בשמירת הסוד )"לא סיפרנו לכוחות מהי המשימה"( ● שאלת העיתוי )"לא מהמרים על חיי אזרחים וחיילים"( ● ומזג האוויר )"לא ישפיע"( ● מפקד החטיבה המזרחית, אל"מ מני ליברטי, מספר על הימים הדרמטיים בגבול

- כתבתנו לענייני צבא

"התחלנו את העבודה על המנהרות הכי חזק, ומאז אנחנו רק מגבירים את הקצב". כך אמר אתמול ל"ישראל היום" מפקד חטיבה 769 שעל גבול לבנון, אל"מ מני ליברטי. בגזרתו נחשפה ביום שלישי מנהרת הטרור ההתקפית הראשונה של חיזבאללה, כמה מאות מטרים ממטולה.

"אנחנו בריכוז מאמץ משמעו תי מאוד מצפון למנהרה שחשפ נו ביום שלישי, יותר מאשר ביום שבו החל המבצע. אני רוצה להגביר את הקצב, יש לי הזדמנות ויכולת להסיט משאבים לכך", אמר אתמול מפקד החטיבה. לדבריו, "המנהרה שאנחנו עובדים עליה עכשיו לא כל כך סמוכה למנהרה שאיתרנו ביום שלישי, אבל היא באותו מרחב". עוד ציין: "לכל מנהרה יש היגיון קרקעי משלה. כשנסיים, נסביר אותו".

לפי אל"מ ליברטי, לאחר איתור כל מנהרה תתבצע הערכת מצב, ולאחר מכן היא תמופה. לבסוף יגיע גם שלב ההשמדה של המנהרות. "כל אחד מהשלבים הוא שלב מאתגר, לכל שלב יש את האתגרים שלו. אני לא רואה משהו דרמטי דווקא בשלב ההשמדה", הדגיש. לפי מפקד החטיבה, מיפוי כל אחת מהמנהרות צפוי לארוך כמה ימים, ו"מזג האוויר לא ישפיע. יש לנו כלים להתמודד עם זה".

שלושה ימים לאחר תחילת המ בצע, אמר אמש אל"מ ליברטי כי העבודות מתבצעות על פי תוכנית, ובהתאם לקצב שצה"ל צפה מראש: "יש מספר מועט של מנהרות ואנחנו הולכים לפי הקצב שתכננו". לדבריו, "קצב המבצע מרשים מאוד. הקצב טוב. ברגע שיהיו דברים לעדכן, נע דכן. אנחנו עובדים על פי התוכנית שקבענו מראש".

"אנחנו ממשיכים בדיוק על פי התוכנית המקורית, עם ריכוזי מאמץ. אין שום דרמה שמביאה אותנו לשנות את התוכניות המקוריות, וזה חשוב. יש לנו יכולת כלכ לית ומשאבית, סדר כוחות ואמצעים לרכז מאמץ גדול כדי לסיים מהר ככל האפשר ולהחזיר את מטולה לשגרה", הדגיש, תוך שהוא מוסיף כי גם בגזרות נוספות מתבצעים ריכוזי מאמץ של הצבא.

"אין אנחת רווחה"

"לא תהיה לי אנחת רווחה עד שנסיים את המבצע", אמר אמש, "האתגר היה לשמור סוד לאורך כמעט כל התפ קיד שלי, איך לעשות נוהל קרב תוך שמירה על הח שאיות, כשצריך לערב כל כך הרבה כוחות ולכל כוח לספר חלק קטן מהתמונה הכוללת. האתגר היה להכין את הכוח למשימה מבצעית מבלי שהוא יבין את המשימה הכוללת".

הימור וסיכון

על שאלת עיתוי המבצע דווקא כעת, אמר הקצין כי "יש גישה שאומרת שצריך היה להשאיר את המנהרות ליום פקודה, ובמלחמת לב נון השלישית להפציץ אותן ולהפתיע את חיזבאללה. אבל זו אמירה לא צנועה, של מי שלא מחשב את הסיכו נים. לא צריך לקחת צ'אנסים, אני לא מהמר על חיי אזרחים וחיילים. אבל אם היינו שומרים את השמדת המנהרות למלחמת לבנון השלישית, בעוד כמה חודשים סיור שלנו יכול היה לעלות על מטען והמנהרה היתה מתפוצצת". לדבריו, "לשמור ולה חזיק את זה, זה היה הימור וסיכון - ולכן הצורך החשוב של הפעולה לק טוע את המנהרות כמה שיותר מהר, כדי שלא נופתע". לדבריו, בעת הזו הבשילו התנאים המודיעיניי­ם, הט כנולוגיים והמבצעיים.

צעד אחד לפני האויב

"ההפתעה, ההלם וההבכה של חי זבאללה הם לא ממדרגה ראשונה; הם הרבה יותר מזה. היכולת לשמר מהלך כזה גדול בצורה חשאית, ואז לפרוץ עם כל הסד"כ, ליטול מחי זבאללה נכס כזה משמעותי - זה לא פחות ממרשים", ציין.

בתשובה לשאלה מה בכל זאת מטריד אותו, אמר: "אני צריך לה בין באיזו דפ"א )דרך פעולה אפש רית( אני נמצא. אם אני עובד בצו רה שקטה, או שמתפתח מצב אחר. מטריד אותי הגשם. לא לנוח על זרי הדפנה. זה אירוע מורכב, אזור מו רכב, מול אויב מורכב. צריך להיות תמיד צעד אחד לפני האויב".

"לבטוח בצה"ל"

"עם ישראל צריך לבטוח בנו. זה מבצע צה"לי ששותפים בו חיל האוויר, אמ"ן, פיקוד צפון, כל חטי בת הקומנדו, יחידת יהל"ם, כוחות שריון והנדסה. הכוננות תישמר כל עוד תידרש. אם נצטרך, נביא עוד כוחות", סיכם.

 ??  ??
 ??  ?? נחשף: המחבל עמאד עז אל דין פאחס, כפי שפורסם בערוצי הטלוויזיה
נחשף: המחבל עמאד עז אל דין פאחס, כפי שפורסם בערוצי הטלוויזיה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel