Israel Hayom

הביטקוין צנח 3,200־ל דולר - 80% פחות משיאו

שווי השוק של המטבעות הקריפטוגרפ­יים נושק ל־001 מיליארד ד' בלבד - שמינית משיאו בתחילת השנה ● אל תמהרו להספידו, המסחר נמשך

- ערן בר־טל

שנת 2018 מתקרבת לסיומה, והביטקוין וחבריו הקריפטוגרפ­יים מסתמנים כמפסידים הגדולים של השנה. השוק הזה נראה בתחילת השנה כאפיק השקעה מבטיח ועיקש, ששוחה היטב נגד זרם המתנגדים - כמעט כל ממשלות העולם.

בשיאו הביטקוין נשק ל־02 אלף דולר ליחידה, וביום שישי השלים ירידה של כ־%08 לכיוון 3,200 דולר ליחידה. אתמול הוא הוסיף מעט לערכו ונסחר סביב 3,400 דולר. גם שאר המטבעות המובילים בקטגוריה רשמו ירידות חדות. האתריום צנח בשישי ושינה לכיוון חיובי בשבת, אך עדין ברמות הנמוכות מ־09 דולר ליחידה. השוק כולו ירד אל מתחת ל־011 מיליארד דולר, מרמה של כ־008 מיליארד שידע בימיו היפים בתחילת השנה.

הביטקוין ממשיך להיות האח הגדול של המטבעות הקריפטוגרפ­יים, אך שווי השוק כולו מלמד שלא הוא הבעיה, אלא הסנטימנט של השוק כולו. האיומים של הממשלות וההגבלות על המטבעות הללו, שהנחיתו הבנקים המרכזיים, חברות הסליקה והממשלות בכלל, נותנים את אותותיהם. גם הקושי בקנייה ובמכירת המטבע וחוסר הביטחון שבאחזקתו תרמו לירידה בעניין בו. אלו הם האתגרים של המחזיקים כיום במטבע, שהבטיחו כבר מזמן שהמסחר בו עומד להיות פשוט יותר, אך זה עדיין לא קרה.

מצד שני, מי שממהר להספיד את המטבע עלול למצוא עצמו במבוכה. המסחר במטבע נמשך, והעניין לכרות ביטקוין חדשים לא אבד. גם כשהיה נמוך 1,000־מ דולר ליחידה כורים רבים התעניינו בו. ייתכן מאוד שמתח הרווחים לכורים במחיר נמוך יותר הוא גבוה יותר מרמת המחירים שאליה הגיע בשיאו. ומה מחכה לו בעתיד? עד היום התחזיות התממשו לפי אותה סבירות של הטלת מטבע. אחרי מעקב צמוד בשנה האחרונה אחרי פעילים בשוק אפשר לומר בוודאות שלמביני העניין אין שום יתרון בתחזיות בתחום. באופן כללי אפשר לומר שמשתנים רבים מצביעים על כך שהוא אינו עומד להיעלם. חוות כרייה הוקמו בהשקעות עתק; מערכות רבות ביססו עצמן על הבלוקצ'יין שכולל סוכרייה קריפטוגרפי­ת, וחברות השבבים למחשבי הכרייה לא עומדות בלחץ ההזמנות, כך שהשוק אפילו לא דומה לגווע.

התנודתיות כבעיית שוק

בחודשים האחרונים המוכרים הם המובילים את השוק, אבל בל נשכח שזו בדיוק הבעיה של השוק הזה - התנודתיות. ייתכן מאוד שעד להדפ־ סת הגיליון שערי המטבעות שצוטטו לעיל יהיו רחוקים מהמציאות. מכאן גם הקושי להגדיר את המטבעות האלה כ"מטבע", המאופיין בסולידיות רבה. 2019 תהיה שנה מעניינת לתחום המבטיח הזה, וכל שער שייקבע לביטקוין במהלכה יהיה ניתן להסבר הגיוני - בייחוד אם הוא ינוע במנעד השערים - בין 3,000 ל־02 אלף דולר.

 ?? צילום: רויטרס ?? לא הולך להיעלם
צילום: רויטרס לא הולך להיעלם

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel