Israel Hayom

בשורה לחולי סוכרת: מכשיר חדש שמתריע מראש על ירידה בסוכר

באמצעות אפליקציה עד שעה מראש: המכשיר מזהה ירידה או עלייה חדה ברמת הסוכר ● החיישן נצמד אל גוף החולה ומתחבר לנייד שלו ושל 5 אנשי קשר ● פרופ' וייס: "משחרר את החולה מדאגה מתמשכת"

- רן רזניק

בשורה חשובה לחולי הסוכרת בישראל: מד לניטור סוכר רציף, אחד המתקדמים בעולם, החל להיות משווק בישראל. המכשיר גארדיאן קונקט Guardian) ,(Connect כולל מערכת המנבאת ומתריעה מראש לחולה ולבני מש פחתו על שינויים קיצוניים ומסכני חיים ברמות הסוכר.

הטכנולוגיה המשולבת במכשיר נק ראת ‪,Predictive Alarm‬ והיא מצליחה לזהות מראש שהמטופל מתקרב למצב של ירידה חדה ברמת הסוכר )היפוג ליקמיה(, או עלייה חדה ברמת הסוכר )היפרגליקמי­ה(, ולהתריע על כך לחו לה ואף לבני משפחתו באמצעות אפלי קציה מיוחדת כ 60 דקות מראש, ובכך להימנע ככל שניתן ממצבים מסכני חיים של ירידה חדה ברמת הסוכר בדם.

המכשיר החדשני של חברת מדטרו ניק, חברה אמריקנית מהגדולות בעולם למכשור רפואי, מתאים לכל חולי הסו כרת המטופלים באינסולין באמצעות זריקות או לכל חולה סוכרתי שצריך לנטר את רמות הסוכר שלו.

החיישן במכשיר נצמד אל גוף החו לה, לרוב על הזרוע, ומ תחבר אל הטלפון הנייד של המטופל ואל חמישה אנשי קשר נוספים )מש פחה או חברים( שאותם בוחר המטופל. המכשיר בודק באופן יזום ועצמאי את רמות הסוכר בגוף כל חמש דקות, והוא שולח את הנתונים ישירות לא פליקציה של המטופל, וכך יכולים המטופלים לנהל טוב יותר את אורח חייהם, ולהשתחרר מה צורך לבדוק באופן יזום את רמות הסו כר. לפי החברה, המכשיר נועד לחולי הסוכרת שמטופלים באינסולין, ובעיקר לכ 30 אלף חולי הסוכרת סוג 1 )סוכרת נעורים( החיים בארץ.

מכשיר שמונע סכנה

מצב קיצון ומסכן חיים של ירידה חדה ברמת הסוכר )היפוגליקמי­ה( נחשב כב עייתי במיוחד עבור חולי הסוכר ומ עלה חששות אצל המטו פלים והרופאים. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתים מכך בארץ כ 20 חולי סוכרת בשנה. "עשרה אחוזים מחולי הסוכרת הבוגרים יחוו היפוגלי קמיה קשה עם אובדן הכרה מדי שנה", אומר פרופ' רם וייס, מנהל מחלקת הילדים בבית החולים רמב"ם בחיפה והיועץ הרפואי של האגודה לסוכרת נעורים, "מצב זה מסכן את המטופל וע לול להוביל אף למוות. המכשיר החדש מאפשר להגדיר את ההתרעות על פי טווחי הסוכר שנקבעים יחד עם הרופא המטפל במטרה לשמור על איזון של רמות הסוכר בגוף קרוב ככל האפשר והרצוי לטווח הנורמלי. המכשיר עושה את כל עבודת המעקב וההתרעה עבור המטופל, והוא קורא את רמות הסו כר 288 פעמים ביממה ובעצם מש חרר את החולה מהדאגה המתמשכת הכרוכה במעקב הצמוד, וכך כאשר חולה נמצא במצב של היפוגליקמי­ה עולה התראה בסמארטפון שלו ושל אנשי הקשר שלו. כך ניתן להתערב במהירות ולמנוע את הסכנה".

פחות מעקב צמוד

פרופ' אהוד כהן, אנדוקרינול­וג בכיר בבית החולים שיבא בתל השומר ויועץ רפואי של חברת מדטרוניק, אומר כי "זו הפעם הראשונה שטכנולוגיה מת ריעה בפני המטופל ובני משפחתו עוד לפני שהוא מגיע לרמות סוכר נמוכות או גבוהות במיוחד. המחקרים מראים שמכשיר כזה מפחית בשליש את המ טופלים שמגיעים למצבי סיכון קשים, והם גם נשארים במצב המסוכן הרבה פחות זמן מאשר בלי המכשיר. המכשיר עושה את המעקב באופן אוטומטי ויזום והוא משחרר את חולה הסוכרת מהדא גה המתמשכת הכרוכה במעקב צמוד".

על הסכנה בירידה קיצונית של רמת הסוכר מעידה בת חן הרשקו מרגלית, בת 30 מחיפה, המתמודדת עם סוכ רת מסוג 1 )סוכרת נעורים( כבר 18 שנים. "כל מה שאני רוצה הוא לישון ללא חשש", היא מבקשת, "אני כל הזמן צריכה לזכור לבדוק את עצמי. שינויים ברמות הסוכר לא מורגשים עד שזה ממש מסוכן".

חשוב לציין כי בארץ משווקים מדי ניטור רציפים נוספים לסוכרת, ובנו סף לפני שנה הוכנס לסל התרופות הממלכתי מכשיר הליברה לניטור רמות הסוכר בתקציב שנתי של 56 מיליון שקלים בשנה. מכשיר הגארדיאן קונ קט החדש מציע יתרונות גדולים, והוא למעשה נכלל בסל תחת ההתוויות הכ לולות בסל למדי הסוכר הרציפים. המ כשיר החדשני מושק בימים אלה בארץ, והוא הוצג באוקטובר בכנס הסוכרת האירופי השנתי בברלין בפני רופאים רבים ועיתונאים, וגם החתום מעלה על שורות אלה היה בין המוזמנים על ידי חברת מדטרוניק לכנס.

 ??  ?? צילום:חברתמדטרונ­יק המכשיר החדש פרופ' רם וייס
צילום:חברתמדטרונ­יק המכשיר החדש פרופ' רם וייס
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel