Israel Hayom

תיקון עוול היסטורי, אך רק טיפה בים

- לילך שובל

ההחלטה על גיוס חובה לנשאי HIV ופתיחת תפ קידים קרביים לצעירים שהחלימו ממחלת הסרטן הן תיקון עוול היסטורי עבור צעירים שמתמודדים עם מחלות קשות. אבל בהסתכלות רחבה, במצב שבו 28 אחוזים מהגברים חייבי הגיוס אינם מתגייסים לצה"ל, זוהי רק טיפה בים.

שינוי ספר הפרופילים הצה"לי הוא חלק מהתפיסה המקודשת בצה"ל של שימור עקרון "צבא העם". צה"ל מנסה לשמור על מראית עין של גיוס אוניברסלי, למרות שבפועל רק כ 50 אחוזים מהחברה הישראלית מתגייסים לצבא )לרבות אלו שאינם חייבים בגיוס(. מתוך חייבי הגיוס, מתגייסים לצה"ל רק 72 אחוזים מהגברים ו 58 אחוזים מהנשים.

הדעה הרווחת בצמרת הצבא היא ששינוי במודל "צבא העם" יהיה לא פחות מהרסני, בין היתר מכיוון שהמו דל מאפשר לצבא לגייס מתוקף חוק אוכלוסיות שהוא רוצה. לצורך שימור עקרון הגיוס לכל, עושה צה"ל אחת לתקופה מאמצים להוריד את סף הגיוס ולגייס גם כאלה שבעבר היו פטורים משירות צבאי מסיבות שונות - רפואיות, חברתיות ואחרות.

אך מעבר למסר הערכי שמנסה צה"ל להעביר עם השינוי הנוכחי של ספר הפרופילים, אי אפשר להתעלם מהעובדה שגם בשנת 2018 שירות בצה"ל הוא עדיין סמל סטטוס בחברה הישראלית, ובמקומות רבים, לרבות מקומות עבודה, אנשים מתויגים גם בהתאם לתפקיד שאותו ביצעו בצבא.

השינוי מבטא גם את התקדמות הרפואה והתפיסות הח ברתיות בנוגע לנשאי ה HIV בשנים האחרונות, שכיום ידוע כי אינם מידבקים אלא במגע מיני, ומנהלים אורח חיים רגיל לחלוטין, למעט נטילה קבועה של תרופות. עצם גיוסם לצבא בגיוס חובה עשוי אולי גם למתן את הסטיגמות החברתיות הקשות כלפיהם.

לצורך שימור עקרון הגיוס לכל, עושה צה"ל אחת לתקופה מאמצים להוריד את סף הגיוס ולגייס גם כאלה שבעבר קיבלו פטור מסיבות שונות

טוב עושה הצבא גם שהוא פותח אפשרויות שיבוץ קרבי עבור נערים ונערות שהחלימו ממחלת הסרטן, לעיתים שנים רבות טרם גיוסם. אותם צעירים בריאים שעברו בילדותם חוויה קשה, היו מגיעים ללשכות הגיוס ונא לצים להיזכר בתקופה הקשה כשגילו שהמחלה הארורה מנעה מהם דבר נוסף - להתגייס עם חבריהם ליחידות הקרביות בצה"ל.

בשורה התחתונה, משמעות המושג "צבא העם" היא שכולם זכאים להתגייס, אך גם כל מי שיכול - חייב לה תגייס. צה"ל צריך להמשיך לאפשר גיוס לאוכלוסיות שעד כה לא יכלו להתגייס, אבל החברה הישראלית כולה צרי כה להתמודד עם הנתון שלפיו 28 אחוזים מהגברים חייבי הגיוס אינם מתגייסים, 15 אחוזים מהם בשל פטור "תורתו אומנותו". בהקשר הזה הנטל עובר לרשות המחוקקת.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel