Israel Hayom

העיר הזאת תטרוף אותך

האנושות כמעט הושמדה והנותרים עברו לערים ממונעות על גלגלי ענק ● "ערי טרף", ספרו של פיליפ ריב, עלה עתה לאקרנים בגרסה של פיטר ג'קסון ● בראיון עימו, מבהיר ריב מדוע המחשבה על עתיד טוב היא לא ריאלית, ומסביר מאין צץ הרעיון לכתוב על ערים שצדות ערים אחרות

- ענת דלאל

בבסדרת עולם דיסטופי כמו זה שברא

הספרים "ערי טרף", הסופר פיליפ ריב כנראה לא היה שורד אפילו דקה. "הגיבור טום באמת די חסר תועלת, די דומה לי אילו אני הייתי יוצא להרפתקה", הוא צוחק בראיון שנערך עימו, "אני צריך שאח רים ידאגו לי".

מהרפתקאות יצירתיות, להבדיל, ריב (52) דווקא לא נרתע. לאחר שנים שבהן עבד כמאייר, הוא התפרסם ברבים דווקא בזכות הספרים שלו - והשבוע יוצא לא קרנים הסרט הראשון על פי ספר שכתב: "ערי טרף", הראשון בסדרה של ארבעה ספרים )ואם הכל ילך כשורה, גם ארבעה סרטים( הנושאת אותו שם.

עלילת הסדרה מתרחשת בעולמנו, לאחר שהאנושות כמעט השמידה את עצמה במלחמה שאילצה את בני האדם הנותרים לגור בערים "תנעיות" - ערים ממונעות בעלות גלגלי ענק, הנעות ונ דות בחיפוש אחר מקורות מזון ודלק, ובפרט אחר ערים קטנות יותר שאת משאביהן יוכלו לחמוס.

כעת, אלף שנה לתוך העתיד הדי סטופי, טום נטסוורת'י, יליד לונדון המתגלגלת והיסטוריון מתלמד השואף לגדולה, נתקל בהסטר, מתנקשת מס תורית המנסה לרצוח את ולנטיין, אחד ממנהיגי העיר ודמות נערצת על טום. במרדף המתפתח ביניהם טום והסטר נו פלים מהעיר, והם חוברים זה לזו במטר תם המשותפת: לחזור ללונדון הדוהרת, לפני שיאבדו אותה לנצח.

את הספר עיבד לאקרנים פיטר ג'קסון, האחראי לטרילוגיות הסרטים המצליחות "שר הטבעות" ו"ההוביט". ריב מספר שאמנם לא היה מעורב בה פקה, אך הוא מרוצה מאוד מהתוצאה של ג'קסון. "הסרט יצא מעולה בעיניי, אהב תי אותו מאוד. הרעיון הכללי מאחורי הסיפור הרי מטופש במקצת, אבל הסרט לוקח את עצמו די ברצינות, וזה עובד".

לדבריו, הוא ציפה לשינויים עליל תיים ואחרים במעבר למדיום החדש, גם אם לא ידע מה בדיוק ישתנה. "אני חושב שכתיבת ספר היא פעולה פשוטה יותר מהפקת סרט, כי בכתיבה אתה יכול לע שות פחות או יותר כל מה שאתה רוצה, ומנגד בסרטים אתה צריך להתאים את עצמך למצופה ממך, לשחק לפי הכ ללים. ובאמת לסרט יש מסר ורעיונות משלו. החזון ההוליוודי טוען שלאנ שים יש שליטה על חייהם, והדמויות יכולות להשפיע על מהלך העניינים. בכך הסרט מת רחק מהרעיון המרכזי של הספר, שהוא שאתה חסר שליטה על האירועים הג דולים בחיים".

אז זוהי בעצם יצירה על השפעה?

"הספר הוא על נער בעל חלומות גדולים שרוצה לראות את העולם ולחוות הרפתקאות אדי רות, אבל כשהוא באמת נקלע להרפתקה כזו הוא מגלה שהוא חסר אונים, הוא לא יכול להשפיע על שום דבר. טום נשטף בזרם ההתרחשויות והשאיפה היחידה שלו היא לשרוד, ולסייע גם להסטר לשרוד".

"לא רוצה גיבור שרירן"

בניגוד לחלומות בהקיץ שלו, בע לילת הספר טום מגלה שהוא אינו גי בור, והסטר אינה עלמה יפהפייה שעליו להציל. הסטר, הנחושה להשלים את משימתה ולהרוג את ולנטיין, מניעה את העלילה ואת טום קדימה, אבל היא גם מכוערת ופראית וסובלת מפוסט טראומה, ואילו הוא פחדן בעל לב טוב שרק רוצה לחזור הביתה. "לא רציתי לכתוב על גיבור שרירן שפותר את כל הבעיות", מגלה ריב, "זה נשמע לי קצת משעמם". הסטר אינה האישה היחידה שמככבת בספר ומצילה את המצב. מלבדה בול טות גם אנה פאנג, טייסת ספינת האוויר הקשוחה, ובתו של ולנטיין, קתרין, שנדמית כאשת חברה גבוהה קלת ראש אך מתגלה כרבת תושייה. "לא תכננתי למלא את הספר בדמויות של נשים חזקות", מס ביר ריב, "זה קרה תוך כדי כתיבה. טום צריך שאנשים ידאגו לו, וזה המצב שבו אנה והסטר מוצאות אותו". מהיכן הגיע הרעיון לכ תוב על ערים ממונעות? "התחלתי לכתוב את 'ערי טרף' בת חילת שנות ה 90 ועבדתי עליו זמן רב לפני שהגעתי לרעיון הזה. ברגע שה געתי אליו, הוא שינה את הספר כולו. בהתחלה כתבתי על ארץ מוזרה והד מויות המשונות שמתהלכות בה, אבל הייתי זקוק לעידן שיסביר את ההתר חשויות, לסיבה עבור המאורעות הללו. ואז חשבתי למקם את כל הדמויות באותה עיר, ולהציב את העיר על גל גלים, אבל הייתי מוכרח לתהות מדוע הגלגלים בכלל שם. מרגע שעלה לי רעיון שרשרת המזון, עיר הרודפת אחר ערים קטנות יותר ממנה וצדה אותן, כל שאר העולם התפתח ונבנה במהירות".

על רעיון המפלסים שמהם מורכבת העיר, ריב מספר שנראה היה לו "אופ טימי מדי להניח שהעתיד רק ימשיך להיות טוב יותר ונחמד יותר, גם בעוד אלף שנה. הגיוני יותר בעיניי שהחברה 'תלך אחורה', למשהו הרבה יותר מוב נה והיררכי.

"ברוב החברות יש מערכת של מעמ דות או קאסטות, וכשחשבתי על העיר הנעה היה לי ברור שהיא תהיה בנויה בצורת פירמידה, כשהעשירים במפלס העליון והעניים בתחתית. בזמן הכתי בה קראתי על התקופה הוויקטוריא­נית, והושפעתי מאוד מהרעיון של האביונים המתגוררים בשכונות העוני, בביבים במעמקי העיר, בעוד בעלי האמצעים חיים באוויר הנקי, במפלס העליון".

אף שהמכניקה בספר מזכירה לר בים את ז'אנר הסטימפּאנק, ריב ממהר לומר שאמנם "יש בספר אלמנטים של סטימפאנק, למשל הוא מלא בספינות אוויר, בהמצאות וכלים משונים", אבל תיאור טוב יותר שלו יהיה מדע בדיוני. "העלילה מתרחשת בעתיד הרחוק, בני גוד לסטימפאנק שבדרך כלל מתר חש בעולמות מקבילים. למעשה הספר הרבה יותר קרוב ל'מלחמת הכוכבים', הוא עוסק בעתיד שמתמודד עדיין עם בעיות העבר". הוא גם מציין שהוא עצמו לא אוהב במיוחד את הז'אנר. "סטימפאנק טוב בעיניי כתבלין שמ פזרים ממנו מעט על האוכל, אבל גרוע כמנה שלמה".

כשהוא מתוודע לפופולריות של הז'אנר בישראל, אומר ריב כי הוא היה "שמח לבוא לישראל, כי מעולם לא בי קרתי בה. אבל אני דומה לטום, קצת פוחד לטייל. הספרים שלי מלאים בא נשים שמטיילים, אבל אני לא מטייל הרבה בעצמי. אני עובד על סדרות לי לדים צעירים יותר עם המאיירת שרה מקינטייר, ואיתה הייתי מסכים לבוא. אני אטייל בשמחה ובביטחון עם שרה. כמו טום, אני צריך שמישהו יצטרף אלי כשאני יוצא להרפתקאות".

"הסיפור הוא על נער בעל חלומות גדולים שרוצה לחוות הרפתקאות אדירות, אבל כשהוא באמת נקלע להרפתקה כזו הוא מגלה שהוא חסר אונים, הוא לא יכול להשפיע על שום דבר"

 ??  ?? עיר הבנויה כפירמידה. מתוך הסרט "ערי טרף"
עיר הבנויה כפירמידה. מתוך הסרט "ערי טרף"
 ?? צילום: ‪Sarah Reeve‬ ?? עוסק בעתיד ומתמודד עם בעיות העבר. פיליפ ריב
צילום: ‪Sarah Reeve‬ עוסק בעתיד ומתמודד עם בעיות העבר. פיליפ ריב
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel