Israel Hayom

הדנים עשו זאת שוב

לוחם, נטפליקס "לוחם" היא לא "הגשר". היא אלימה יותר, בוטה יותר, מעניקה לצופים רגעים רבים מאוד של אקשן שהיה שמור פעם לסרטים שהיינו לוקחים בספריות הווידאו

- עדי רובינשטיין

את האהבה של הקהל הישראלי לסדרות סקנדינביות, בדגש על דניות, אין צורך להזכיר. מספיק להגיד "הגשר" ונגמר הסיפור. פתאום שפות שנשמעות כמו הולנדית עם אפילפסיה לא מפריעות לנו. ואנחנו, כקהל טלוויזיוני שפתוח להרפתקאות ברחבי העולם, למדנו להבין שלא חייבים עברית ואפילו לא אנגלית כדי לקבל סדרות מעולות. "לוחם" היא לא "הגשר". היא אלימה יותר, בוטה יותר, מעניקה לצופים רגעים רבים מאוד של אקשן שהיה שמור פעם לסרטים שהיינו לוקחים בספריות הווידאו לשישי שבת חו רפיים, ממש כמו אלו שעברו עלינו זה עתה.

שאלתי את עצמי למה "לוחם" תפסה אותי כל כך. לא רק כי מבקרי טלוויזיה וקולנוע כמו מחויבים לאהוב סדרות זרות, זה קל מדי. אולי בשל האקשן שכבר לא רואים בסדרות אמריקניות? גם לא. ואז זה היכה בי. מדובר בסדרה שבכיף היתה יכולה להתרחש כאן בישראל או לדבר עברית בשל המיליטריזם הקיצוני שבה.

הסיפור נע סביב סי.סי, חייל קרבי שחוזר לדנמרק לאחר שירות צבאי בן עשר שנים, חדור אשמה על מות חברו הטוב ששירת בפיקודו. באזר חות הוא מסכים לבקשתה של אל מנת חברו, העובדת כחוקרת פשע מאורגן, שיחדור לכנופיית אופנו ענים בקופנהגן ויסייע לה בחקירה. כצפוי, הבמאי מראה לנו כיצד חיי הגבריות בכנופיה מזכירים לגיבור שלנו את השירות הצבאי, אבל עד מהרה - כמו ברוב הסדרות בנט פליקס - הדברים מסתבכים, וכדי לרכוש את אמון חברי הכנופיה הוא נדרש לחצות קווים אדומים ולגרום למעגל האלימות להתרחב.

בניגוד לסדרות אמריקניות שלוקחות את האלימות והמוות לצד המוגזם, שלא נאמר פורנוגרפי בצורת הביטוי המאוד קיצונית, אצל האירופאים הניסיון הוא להראות כיצד הבחירה באלימות ובמוות היא דחף שכמובן קיים אצל כל אחד ואחד מאיתנו, וכו לנו יכולים לבצע את הפנייה הלא נכונה בזמן הלא נכון. זה גם העניין שמבדיל את הסדרה הזו מעוד עשרות סדרות אקשן מסביב.

כמויות התוכן הבלתי אפשריות שנמצאות כיום בנטפליקס, ועוד ישראל אינה ממוקמת ראשונה בכמות התכנים שיש לרשת הסטרימינג להציע. הופכת את כל מה שמתרחש מסביב בפעם המי יודע כמה לכזה שנאבק על הצופים שלו. נכון הקהל היש ראלי צמא קודם כל לטלוויזיה ישראלית, ראו הדיון הסוער סביב עתידו של ירון לונדון בערוץ המאוחד שהתרחש בשבוע האחרון בכל המקומות האפשריים מטוקבקים ועד טורים בגופי תקשורת מובילים. אבל עם זאת מה שעושים נטפליקס לשוק הטלווויזיה הישראלי, בטח בסוף שבוע שהטלוויזיה הופכת לבילוי האולטי מטיבי הוא לא פחות ממהפכה.

השאלה אם מישהו ביס, הוט, קשת והערוץ המאוחד מבינים את השינוי העצום הזה, או שהזחיחות מונעת מהם להבין את אשר מתרחש אל מול עינהם.

 ??  ?? "לוחם". שונה מכל סדרת אקשן על המסך
"לוחם". שונה מכל סדרת אקשן על המסך
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel