Israel Hayom

איך פיטר ג'קסון חתום על סרט כזה?

"ערי טרף", ניו זילנד/ארה"ב 2018

-

האם "ערי טרף" הוא הסרט הגרוע ביותר ששמו של במאי "שר הטבעות" פיטר ג'קסון נכרך בו? התשובה, למרבה הצער, היא כן.

ג'קסון אמנם לא ביים את "ערי טרף", הוא הסתפק בכתיבת התסריט ובהפקה והעביר את מושכות הבימוי לבן טיפוחיו, כריסטיאן ריברס - איש טכני ותיק ומנוסה שעושה כאן את טבילת האש שלו מאחורי המצלמה. ובכל זאת, אי אפשר לנקות את ג'קסון מאחריות לכישלון האדיר הזה. הוא בחר את הפרויקט, הוא השקיע שנים בפיתוחו, והוא גם אמור היה לביים אותו. יותר מכך, השם של ריברס האלמוני אינו מופיע על הפוסטר. שמו של ג'קסון דווקא כן.

על כל פנים, "ערי טרף", שמבוסס על סדרת ספרים מצליחה לבני הנעורים, הוא סרט הרפתקאות עתידני שמתרחש בדיסטופיה מסקרנת שבה ערים ענקיות וממונעות דוהרות עלפני שממה פוסט־אפוקליפטית ובולעות זו את זו. בסרט קוראים לתופעה הזו "דרוויניזם עירוני".

במרכז העלילה הקלישאתית ניצבים טום והסטר (רוברט שיהאן והרה הילמאר) - שני יתומים צעירים ואמיצים שמתעמתים עם נבל העל ולנטיין (הוגו ויבינג) - טיפוס מרושע במיוחד שרצח את האמא של הסטר ושהותיר צלקת מכוערת על פרצופה העדין. כעת ולנטיין מבקש לבנות כלי נשק קטלני כדי להשמיד את מתנגדיו הלא ממונעים, ורק שני גיבורינו יוכלו לעצור אותו.

באמת הייתי רוצה לספר לכם שהמאבק המתמשך של טום והסטר מוליד איזושהי מידה של מתח או עניין, אבל אני מעדיף לא לשקר. למעשה, שני החבר'ה האלה מתגלים כדמויות משמימות וחסרות תכונות שמציגות רמה אפסית של כימיה בסצנות המשותפות שלהן.

בתוך כך, הדמויות שמקיפות אותן – שכוללות אנדרואיד אובססיבי ואגרסיבי בשם שרייק ולוחמת חופש אסיאתית בשם אנה פאנג – רק הופכות את העניינים לגרועים יותר (שרייק הוא אתנחתא קומית לא מכוונת, ואילו פאנג כנראה נמצאת כאן רק כדי לשפר את הסיכויים הקופתיים של הסרט בסין).

ריברס, שהתמחה עד עתה ביצירת סטורי־בורדים עבור ההפקות של ג'קסון, מתקשה מאוד לתמרן את המפלצת הענקית והקשה להפעלה שהוקמה עבורו. הסצנות מתהדרות בטיימינג קלוקל ורבות מהן אינן זורמות. נוסף על כך, הבדיחות אינן מצחיקות, רגעי הגבורה אינם מלהיבים וסיפורי הרקע רחוקים מלרגש.

הקונספט של "ערי טרף" – ששואב השראה רבה מ"מקס הזועם" ומ"מטריקס" לד־ללא ספק מכיל פוטנציאל, וקל מיין כיצד במאי כמו ז'אן־פייר ז'נה או טרי גיליאם היו עושים ממנו מטעמים.

אבל הסרט הסטרילי וחסר התנופה של ריברס וג'קסון אפילו אינו משתווה לסרטי "הרץ במבוך". סרטי המשך? בבקשה לא.

ציון: 4

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel