Israel Hayom

האוצר נגד הביטוח הלאומי: "מסכן את קרן ההשקעות"

הישראלים מוציאים בממוצע 446 ש' על ארוחות מחוץ לבית הושק המיזם "ווי פיקס" יחבר בין נותני שירות ללקוחות הביטוח הלאומי: "כספי המבוטחים הוסטו למשרדים אחרים" ההקצאה לקרן: 27 מיליארד שקלים

- זאב קליין היאלי יעקבי־הנדלסמן זאב קליין

משק בית בישראל מוציא בממוצע 446 שקלים על ארוחות מחוץ לבית בכל חודש, כך לפני נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתונים כוללים ארוחות מסובסדות בעבודה, ארוחות במסעדות ובבתי קפה והוצאות במזנונים, בקיוסקים ובפאבים. על מוצרי מאפה מבצק ההוצאה הממוצעת לחודש למשק בית עומדת על 76 שקלים. ההוצאה הממוצעת לחודש של משק בית על עוגות עומדת על 26 שקלים ועל עוגיות וביסקוויטי­ם על 37.1 שקלים. על חלב ומגוון מוצרי חלב ההוצאה הממוצעת לחודש של משק בית עומדת על 284.2 שקלים.

מיזם חדש בשם WeFix מחבר בין נותני שירות שאינם אנשי מקצוע לבין כל מי שזקוק לעזרה בבית ובתחומים נוספים. כך, למשל, כל אחד יכול להציע שירותי גננות, קוסמטיקה, שיעורים פרטיים, עבודות תיקונים בבית ועוד. המיזם נשען על מודל של כלכלה שיתופית, ללא ספקים וללא מתווכים. בנוסף, המיזם אינו כרוך בעלות מצד הלקוחות ומצד נותני השירות. לפי נתוני המיזם, מדובר בשירותים שזולים לפחות ,50%־ב וכל אחד יכול להרוויח כסף כהשלמת הכנסה. היזמים הם דניאל דיין, ממשפחת דיין, ענקית קבוצת הנדל"ן והרכב, ושותפו עופר שר, בכיר לשעבר בלוח יד2. הקרב על קרן ההשקעות בסך 27 מיליארד שקלים של הביטוח הלאומי עולה מדרגה, כאשר האוצר והביטוח הלאומי מחליפים האשמות הדדיות בשאלה מי מסכן יותר את כספי קצבאות הביטוח בלאומי.

לראשונה, האוצר משיב מלחמה וטוען כי הביטוח הלאומי לא יכול להתנתק מקרן ההשקעות של "עודפי הביטוח הלאומי" בסך 27 מיליארד שקלים המופקדים ומנוהלים באוצר. עוד מציינים באוצר כי "לצערנו, אופן הפעולה שאותו מבקש הביטוח הלאומי לקדם על ידי ביטול ההסכם באופן חד־צדדי, לא רק שאינו משפר את מצבו הפיננסי והאקטוארי של המוסד, אלא מרע אותו משמעותית ועלול לסכן את המשך פעילותו ולהוביל לפגיעה משמעותית בביטחון הסוציאלי של כלל אזרחי המדינה". בביטוח הלאומי כועסים וטוענים כי "יש כספים של מבוטחים שנמצאים אצל האוצר, שהשתמשו בהם לתקציב השוטף כאשר היו צריכים לשמור את הכסף לטובת האזרחים. המצב הוא שאין איך לשלם בעתיד הקרוב גמלאות", וכי "לא מעט מהכספים מהאוצר לא הועברו למבוטחים, והוסטו למשרדים אחרים - דבר שהוסיף לגירעון".

לפי הנתונים, מה שמשפיע על היכולת של הביטוח הלאומי לשלם קצבאות לאורך זמן, הוא התלות הגדולה שלו בתקציב המדינה. הקצאת האוצר לביטוח הלאומי לפי החוק עומדת כיום על כ־72 מיליארד שקלים, שהם כ־%85 מסך התקבולים. מדובר בתלות הגבוהה ביותר שהיתה לביטוח הלאומי בתקציב המדינה.

כמו כן, הביטוח הלאומי העביר 2017־ב לאוצר עודפי מזומנים של כ־52 מיליארד שקלים. גובה העודפים שמשרד האוצר לוקח מהביטוח הלאומי גדל בארבע השנים האחרונות פי שלושה - מ־6.3 מיליארד שקלים 2014־ב 11.1־ל מיליארד שקלים .2018־ב

 ??  ?? סניף של הביטוח הלאומי
סניף של הביטוח הלאומי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel