Israel Hayom

הראשון שיבקר?

בשל הקדמת הבחירות, התלבטות בלשכת רה"מ אם לצאת לביקור ההיסטורי בברזיל ● אם ייצא, נתניהו צפוי להיות ראש הממשלה הישראלי הראשון שיערוך ביקור רשמי במדינה

- אריאל כהנא

התלבטות בלשכת ראש הממשלה אם ולמשך כמה זמן לקיים את הנסיעה ההיסטורית של נת ניהו לברזיל. מלכתחילה, הנסיעה תו כננה להתקיים מסוף שבוע זה ועד מחצית השבוע הבא ואולם השפעות מערכת הבחירות גורמות ככל הנראה לקיצור הנסיעה ואולי אף לביטולה.

בהנחה שהנסיעה תתקיים, נתניהו, המכהן גם כשר החוץ וכשר הביט חון, יהיה ראש הממשלה הראשון שי בקר במדינה הדרום אמריקנית, ואשר נחשבת יעד מדיני של ישראל כבר שנים רבות. בעשורים האחרונים כיהנו בברזיל ממשלים בעלי נטייה פרו ער בית חזקה, מה שמנע פיתוח קשרים בין ישראל לבין ברזיל, הנמנית עם עשר הכלכלות הגדולות בעולם. כעת מאמינים בירושלים שיתחולל מהפך ביחסי המדינות ומציינים כי אופן ההצבעה של ברזיל באו"ם והאמירות של הנשיא המיועד מלמדים כי המהפך למעשה כבר החל.

המטרה העיקרית של הנסיעה הייתה השתתפות בטקס ההשבעה של הנשיא הברזילאי החדש, ז'איר בולסונארו, שי תקיים ביום שלישי הבא בברזיליה. עם זאת, כרגע הדבר תלוי בספק. נתניהו צפוי להמריא לעיר ריו דה ז'נירו ביום חמישי בלילה וכרגע לא ברור מתי יח זור. בימי הביקור הוא צפוי לפגוש את הנשיא החדש, בולסונארו, הנוקט בגישה אוהדת מאוד לישראל ובין היתר הבטיח להעביר את השגרירות לירושלים. בנו סף, נתניהו ייפגש עם שר החוץ האמרי קני מייק פומפאו, עימו ידון בין היתר בהשלכות של נסיגת ארה"ב מסוריה. נתניהו גם אמור לפגוש את מושל מחוז ריו דה ז'נירו ואת ראש העיר. בנוסף הוא צפוי לקיים מפגשים עם הקהילה היהודית ועם הקהילה האוונגליסט­ית וכן להתראיין לכלי התקשורת המקומיים. רעייתו שרה צפויה להצטרף לנסיעה.

טקס ההשבעה של בולסונארו צפוי להיות אירוע ענק שיבטא את הנטייה הגוברת במדינות הדמוקרטיות לבחור במועמדים ימנים ושמרנים. בולסונארו, שניצח בבחירות כנגד כל הסיכויים, מכונה "הטראמפ של ברזיל", ולטקס ההשבעה צפוי להגיע גם ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הנוקט עמדות לאומיות ושמרניות ונחשב יריב מר של החוגים הליברליים באירופה.

אשר לישראל, הנשיא הנבחר ובנו אדוארדו בולסונארו, הנחשב לאיש החזק בממשל החדש, ממשיכים לבטא אהדה גורפת למדינת היהודים. כך, למשל, ברזיל הצטרפה לפני שבועיים לעמדת ארה"ב וישראל בהצבעה באו"ם על גי נוי חמאס. מייד לאחר מכן, בולסונארו האב צייץ בטוויטר תמונה שבה נראות מאחוריו חומות העיר העתיקה, ואילו בנו מתבטא כמעט מדי יום בזכות הכרה בר זילאית בירושלים. גם בקהילה היהודית בריו דה ז'נירו, ניכרת התרגשות גדו לה לקראת הגעת נתניהו. "בשבילנו זה מאורע היסטורי", אומר הרב אליעזר שטאובר, שבית הכנסת שלו יארח את נתניהו במהלך הביקור. "זו הפעם הרא שונה שראש ממשלה מכהן מבקר במ דינה ועוד מוזמן רשמית על ידי ברזיל. זו התרגשות מיוחדת".

 ??  ??
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? נשיא ברזיל, בולסונארו
צילום: אי.אף.פי נשיא ברזיל, בולסונארו
 ??  ?? רה"מ נתניהו
רה"מ נתניהו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel