Israel Hayom

ועדה לבחינת מוכנות כוחות היבשה מצהירה: הצבא ערוך למלחמה, נקודה

לאחר הביקורת הנוקבת מצד נציב קבילות החיילים בנוגע למוכנות צה"ל למלחמה, הוועדה שמינה הרמטכ"ל הגיעה למסקנות שונות ● "מצאנו פער גדול בין דו"ח נקח"ל לדו"ח שלנו"

- לילך שובל

בעוד כשלושה שבועות יסיים הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, את כהונתו כרמטכ"ל ה־12 של צה"ל.

אם יש נושא שהרמטכ"ל חרט על דגלו זהו המוכנות למלחמה, אך בחודשים האחרונים, ערב סיום תפקידו, נאלץ רא"ל איזנקוט להתמודד עם ביקורת קשה מצד נציב קבילות החיילים, אלוף (מיל') יצחק בריק, שפרסם טענות קשות בנוגע למוכנות צה"ל למלחמה.

לאחר שבריק לא הרפה, והמשיך לשלוח מכתבים ודו"חות, הנחה הרמטכ"ל על הקמת ועדה בראשות מבקר צה"ל, תא"ל (מיל') אילן הררי, לבחינת מוכנות כוחות היבשה למלחמה. בוועדה היו חברים גם מפקד פיקוד המרכז לשעבר, אלוף (מיל') אבי מזרחי, מפקד פיקוד הדרום לשעבר, אלוף (מיל') דורון אלמוג, וכן פרופ' אשר טישלר.

העבודה של הוועדה הוצגה שלשום לרמטכ"ל, ועסקה בשישה נושאים עיקריים: מערכת צבא יבשה דיגיטלי (צי"ד), כוח אדם, אימונים, יכולות היבשה מול תרחיש הייחוס, המעטפת הלוגיסטית, והימ"חים.

פער בין הדו"חות

"מצאנו פער גדול מאוד בין דו"ח נקח"ל לדו"ח שלנו. צה"ל ערוך למלחמה. נקודה", אמר אתמול תא"ל (מיל') הררי. "מצאנו שיפור משמעותי במוכנות צה"ל כתוצאה מתר"ש גדעון, שינוי סדרי העדיפויות ותהליכים נוספים. יחד עם זאת, מצאנו פערים. יש פערים בצבא. חלקם ידועים ואת חלקם הצגנו לרמטכ"ל".

חלק מהפערים שמצאו תא"ל (מיל') הררי ואלוף (מיל') מזרחי חופפים, או לפחות דומים לפערים שעליהם הצביע נציב קבילות החיילים. אך גם אלוף (מיל') מזרחי קבע אתמול: "תהום פעורה ביני לבין דו"ח נקח"ל".

הפערים שעליהם הצביעה הוועדה נוגעים, בין השאר, לניוד הלוגיסטיקה במשאיות, לאופטיקה וציוד הלחימה, לקטלניות החי"ר, ליכולת הפעלת האש המדויקת לרמה הטקטית, קצב צבירת המילואים, ירידה בהיקף כוח האדם, הרתימה לקבע ואיכות תשתית האימונים.

גם בסוגיית הימ"חים הלא כשירים, שעליה הצביע אלוף (מיל') בריק, הודה מבקר צה"ל כי יש פערים בין מה שצריך להיות לבין מה שיש, וכך גם בתוכנית אחזקת החימוש. כן נמצא פער בשימור הנגדים בקבע הראשוני ובמספר החיילים הסדירים בימ"חים. עוד ציינו המבקרים כי לצה"ל חסרות אלפי משאיות כאמצעי ניוד לוגיסטי, והדגישו כי נדרש לפחות עשור כדי להשלים את הפער.

בנוגע לאימוני הצבא, ציינו המבקרים כי יש פער בהקצאת משאבים לימי מילואים ולתחמושת, בעוד בצבא הסדיר המצב תקין. כן נמצאו פערים בשימוש במערכת צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי). אלוף (מיל') אבי מזרחי, כיום בכיר בחברת אלביט, אמר אתמול עוד: "אני אמליץ לראש הממשלה, שקבע חמישה נושאים שבהם צה"ל צריך לטפל, להוסיף נושא שישי, והוא מוכנות זרוע היבשה". כן צפוי האלוף לשעבר להמליץ לייחד לנושא מוכנות היבשה תקציב חיצוני לצה"ל. "יש פערים, אבל זה לא אומר שצה"ל לא מוכן למלחמה".

 ?? צילום: דובר צה"ל ?? הרמטכ"ל בסיור בצפון
צילום: דובר צה"ל הרמטכ"ל בסיור בצפון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel