Israel Hayom

רחוב הסרטן

תחלואה חריגה בסמטה קטנה במגדל העמק ● 11 אנשים מתוך 14 משפחות - חלו בסרטן ● בדיקת קרינה בשכונה גילתה חריגות מהסף המותר ● התושבים: "אין סיכוי שנישאר כאן" ● המשרד להגנת הסביבה: פועלים להפחתת החשיפה לקרינה

- עדי חשמונאי

סיבה לבהלה: תחלואת סרטן חריגה, העולה בהרבה על הממוצע הארצי, בסמטה קטנה ופסטורלית בשכונת נוף העמק שבמגדל העמק מדירה שינה מעי ניהם של תושביה.

בכל צד של הסמטה קיימים שבעה בתים דו משפחתיים, ובש נים האחרונות תקפה מחלת הסרטן יותר ממחצית מהמשפחות המתגו ררות בה. "מתוך 14 משפחות שגרות בשורה הזאת, רק בשלוש משפחות אף אחד לא לקה בסרטן. גם הבת שלי מתמודדת עדיין עם המחלה", אומ רת י' כשהיא עוברת באצבעה בית אחר בית, "אחי שגר בתחילת הרחוב גם לקה במחלה ואשתו כבר נפט רה מסרטן. בצד השני וברחוב הסמוך יש הרבה חולים, אבל פחות מבשורה שלנו. אח נוסף שלי גר ברחוב הסמוך וכבר נפטר מהמחלה".

סבל ללא הפסקה

"אני חליתי לפני שמונה שנים בסרטן המעי הגס וגם הוא חלה באותה מחלה", הוסיף יוסי נאווי והצביע על חברו הרצל חמו. "חלי תי לפני שנתיים ועד עכשיו אני סובל מזה", אישר חמו.

"המון אנשים מהצד הזה של הר חוב חלו בסרטן וגם בצד שלי יש לא מעט. אשתי נפטרה לפני חמי שה חודשים מהמחלה ולאחרונה עוד שכנה שלי לקתה בסרטן", מספר משה פילדרמן, המתגורר בצד השני של אותו רחוב, "אני לא יודע אם זה צירוף מקרים, אבל זה חריג מאוד".

לא ברור מה הגורם לתחלואת הס רטן החריגה בסמטה, אולם הדיירים חושדים בזיהום האוויר שמגיע ממפעלי אזור התעשייה הסמוך, ובקו המתח העליון החוצה את הרחוב במ רחק של 15 מ' מבתיהם, בניגוד לת קנות הבטיחות הקובעות שהמרחק המינימלי בין הקו לבתי מגורים לא יפחת מ 20 מ'.

מתחת לקו המתח העליון יש משטח דשא קטן ועליו ספסלים המ זמינים את העוברים ושבים לשבת בצילם של העצים. לפני כשנה היה אמור לקום גן שעשועים מתחת לקו המתח העליון. התקציבים כבר אושרו, אבל העירייה ביטלה את התוכניות. "הם כבר התחילו להקים אותו, הכינו כבר את משטח האספלט שאת רואה, עשו את השבילים, אבל הפסיקו את הבנייה באמצע ולא שמו מתקני שע שועים", סיפרו הדיירים, "לפני כמה שנים היו פה נדנדות, אבל גם אותן הורידו. כנראה מאותה סיבה".

יוני, אשתו וילדיהם מתגוררים כבר שנתיים בשכירות בסמטה. המיקום הפסטורלי והאוכלוסיי­ה האיכותית גרמו להם להתעניין ברכישת הבית. "לפני החתימה על החוזה הזמנו בדיקת קרינה. אחרי שראיתי את הדו"ח חשכו עיניי. אין שום סיכוי שבעולם שנישאר בבית הזה", אומר יוני, "גם לילדים אני לא נותן לשחק בחוץ מתחת לקו המתח העליון. המודד אמר שלילדים זה מאוד מסוכן כי הערכים שם מאוד גבוהים. אני מע דיף שהם ישחקו מאחורה".

סף קרינה גבוה

בדיקת הקרינה, שערכה חברת "דריה מהנדסי בריאות", בוצעה באוגוסט האחרון בשעות הצהריים המוקדמות )לא בשעות שיא הצריכה( והצביעה על חריגות מסף הקרינה המומלץ. סף הקרינה המומלץ על ידי המשרד להגנת הסביבה עומד על 2 מיליגאוס בממוצע לשנה, אם החשי פה לקרינה עומדת על ארבע שעות ביום וחמישה ימים בשבוע. ממצאי הבדיקה הראו שבחזיתות הבתים הק רינה חרגה עד פי שבעה מהסף המו מלץ - ועמדה על 14.3 מיליגאוס.

"אין ספק שיש שם בעיה, ובעיה גדולה יותר תהיה בעוד שנתיים שלוש, כי צריכת החשמל רק הול כת וגדלה. ככל שיש יותר צריכה, כך גם הקרינה גדלה", מסביר דניאל שוורצברג, הבעלים של חברת "דריה מהנדסי בריאות". "מה שעוד יותר בעייתי הוא שקו מתח עליון צריך לשמור על מרחק מינימלי של 20 מטר מבתי מגורים, וזה רק מבחי נת בטיחות חשמל. מבחינת בטיחות קרינה, המרחק המינימלי עומד על 50 מטר לפחות. יש מעט מאוד מקו מות בארץ שמציאות כזאת מתקיימת בהם. אני מכיר מקרים כאלה באש קלון, בחדרה, בראש העין, והיה גם מאבק באזור כביש גהה שבעקבו תיו העבירו קו מתח עליון לאמצע הכביש, כדי להרחיק אותו מבתי המגורים. יש לזה פת רונות, אבל הם עולים הרבה מאוד כסף. אפשר להטמין את הקו מתחת לקרקע ויש מקו מות כמו בראש העין שבהם עשו מיגון אקטיבי - עמודים שמייצרים חשמל נגדי, הגו רם לכך שהקרינה מתבטלת".

"פועלים להפחתה"

מחברת החשמל נמסר בת גובה: "קו החשמל הוא חלק ממערכת הולכת החשמל הארצית שהוקם לפני שנים רבות על פי דין ובש טח פתוח. עם השנים בתי השכונה התקרבו אל הקו בהתאם לתקינה, שהתירה אז התקרבות עד למרחק 10 מ' מתילי הקו. בעקבות פניות שהת קבלו בחברה, נבדקו אפשרויות לטי פול בהפחתת רמות השדה המגנטי סביב הקו, ובקרוב יתבצעו פעולות שצפויות להפחית את רמות השדה המגנטי".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד נוהג בהתאם לע קרון הזהירות המונעת, ופועל לה פחית את החשיפה לקרינה בלתי מייננת למינימום האפשרי. המשרד עומד בקשר רציף עם חברת החשמל בכל נושא הפחתת החשיפה לקרינה. המשרד הורה לחברת החשמל להט מין את הקו או להרחיק את החוטים מהבתים באמצעות זרוע נוספת על עמודים - פעולות אשר יובילו לה פחתת רמת החשיפה".

מתוך 14 משפחות שגרות בשורה הזאת, רק בשלוש משפחות אף אחד לא לקה בסרטן. גם הבת שלי מתמודדת עדיין עם המחלה"

 ??  ?? השכונה במגדל העמק צילום: גיל אליהו/ג'יני
השכונה במגדל העמק צילום: גיל אליהו/ג'יני
 ?? צילום: גיל אליהו/ג'יני ?? תושבי הרחוב. "זה לא צירוף מקרים"
צילום: גיל אליהו/ג'יני תושבי הרחוב. "זה לא צירוף מקרים"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel