Israel Hayom

זוהי הדעה של הח"כים על פתיחת שוק המזון לתחרות

חמישה ח"כים בלבד הצהירו בפנינו שהם תומכים בפתיחת השוק לתחרות, כפי שממליץ ה OECD ● המצע הכלכלי של נבחרינו - כתבה ראשונה בסדרה

- אריאל ויטמן

עם פיזור הכנסת פנינו לחברי הכנסת שהם לא שרים או סגני שרים, וביררנו מה עמדתם על הסרת כל ההגבלות, המכסים והפרוטקציה הממשלתית בשוק המזון בישראל, בהתאם להמלצות כלכלני הארגון לפי תוח כלכלי .(OECD)

"מבנה התמיכות לחקלאים בישראל הוא המעוות ביותר במערב, והוא ממסה בפועל את הצרכנים" - זו המסקנה המ רכזית שעולה מדו"ח מדיניות החקלאות השנתי שפרסם השנה הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי. מחברי הדו"ח מצביעים על כך שהתוצרת החקלאית בישראל יקרה ב 16% מהממוצע בעו לם, וממליצים שעל ישראל לפתוח את שוק החקלאות בפרט, ואת שוק המזון בכלל, ליבוא.

רק חמישה ח"כים ענו באופן נחרץ כי הם תומכים בהסרת כל ההגבלות הממשלתיות על יבוא מזון לישראל. שלושה מהליכוד: חברי הכנסת מיקי זוהר, שרן השכל ואמיר אוחנה. אחד מיהדות התורה, ח"כ אורי מקלב ואחד נוסף מש"ס, מיכאל מלכיאלי.

ח"כ זוהר אמר: "עמדתי ברורה, אני בעד תחרות בריאה וכלכלה חופשית". ח"כ אוחנה הסביר כי הוא "תומך מלא בפתיחת השוק לתחרות וביטול חסמים". ח"כ השכל אמרה: "אני בעד פתיחת השוק. כאידיאולוג­יה מנחה אני מקדמת כלכלה ליברלית. כל מס, היטל, רגולציה וביורוקרטי­ה מיותרת, עולים כסף למשפחות עובדות וגור מים ישירות לעליית מחירי המזון". ח"כ השכל הוסיפה כי "ככל שזמן הבחירות הולך וקרב, כך כחלון מת עקש להתנהל על פי כל כלת בחירות כדי לקצור רווח בזמן קצר על חשבון העתיד שלנו. אסור לממן החלטות פופוליסטיו­ת מקהלים שבויים". ח"כ אורי מקלב )יהדות התורה(: "בעד, חד משמעית". ח"כ מיכאל מלכיאלי )ש"ס( אמר: "אנחנו חייבים לפעול בכל הכוח לפתוח את השוק לתחרות". סיעת מרצ החליטה לענות בשם כל חברי הכנסת שלה ומסרה: "אנחנו בעד ביטול מתווה הגז והטלת פיקוח על המ חירים, והרחבת ההוצאה האזרחית ב 140 מיליארד שקלים בשנה. זאת גם המלצת בנק ישראל כדי להגיע לממוצע ההוצאה של ה ."OECD

סיעת המחנה הציוני החליטה אף היא לענות בקול אחד, ומסרה כי "את מחי רי המזון אפשר להוריד על ידי הגברת התחרות בשוק, ובמקרה הצורך - פיקוח על המחירים".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, מסר כי "פתיחת שווקים לתחרות ופתיחת חסמים הן מהלכים חיוניים להתייעלות והורדת יוקר המחיה. יחד עם זאת, במקו מות שבהם הסרת חסמים פוגעת במגז רים שלמדינה יש אינטרס להגן עליהם, יש לשקול צעדי עידוד ישירים על מנת לאפשר את קיומם".

ח"כ חיים ילין אמר כי "צריך לשים לב שהיבוא לא נעשה ממדינות שבהן אין תקן בריאותי כמו שהיה בעבר, כשהיבוא ממדינות זולות כלל עגבניות ופלפ לים מורעלים". ח"כ יעל גרמן מסרה כי "צריך לשקול כל מוצר לגופו ול וודא שלא גומרים ענפי חקלאות". ח"כ יואב בן צור )ש"ס( אמר: "יש לשקול את מכלול הפרמטרים על מנת למנוע מצב של תוצאה הפוכה".

 ?? צילום ארכיון: נעם ריבקין פנטון ?? שוק המזון ייפתח לתחרות?
צילום ארכיון: נעם ריבקין פנטון שוק המזון ייפתח לתחרות?

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel