Israel Hayom

העברית צועדת קדימה

מילים יפות, מילים עפות: מחר יצוין בארץ ובעולם יום השפה העברית בסימן "עברית - שפה חדשנית" ● בחינוך הממלכתי דתי יוצאים ביעד שאפתני במיוחד: קריאת מיליון ספרים בחמישה חודשים

- נועם )דבול( דביר

דברו עברית: יום השפה הע ברית, שנועד לקידום מעמ דה של הלשון העברית בישראל וברחבי העולם, יצוין מחר בשלל אירועים ובין השאר גם במערכת החינוך. השר בנט: "הזדמנות מצוינת לעידוד קריאה בקרב הת למידים והדור הצעיר"

השנה יעמוד יום העברית בסימן "עברית - שפה חדשנית", ובמסג רתו תקיים האקדמיה ללשון הע ברית יום פתוח שיכלול הרצאות, סדנאות מקצועיות, סיורים בחדר אליעזר בן יהודה וטעימות מארכיון האקדמיה ללשון העברית.

אגב, יום הלשון העברית מצוין לרוב בתאריך כ"א בטבת, יום הול דתו של אליעזר בן יהודה, אך השנה נפל התאריך ביום שבת ולכן הוק דם ביומיים.

במסגרת מלחמתה של האקדמיה ללשון על מעמדה של השפה הע ברית ועל השימוש ההולך וגובר במילים מהשפה האנגלית, יוצאת האקדמיה נגד כוונתה של האוניבר סיטה העברית בירושלים לקיים את מסלולי הלימודים הסדירים בתואר השני והשלישי בשפה האנגלית: "אנחנו מֵצירים מאוד שמאה שנים לאחר מלחמת השפות שוב יש מי שמעדיף לשון אחרת להוראה במו סדות להשכלה גבוהה, ומבלי דעת גורר את מערכת החינוך כולה לאמץ את האנגלית כלשון ההוראה ומעודד פגיעה במעמד העברית ואת החלשת השימוש בה". עוד ציינו כי "העברית המודרנית מוכשרת לשמש בכל תחומי החיים ולכל הצרכים, גם למחקר ולהוראת המדעים, בלי יוצא מן הכלל".

המאבק של האקדמיה ללשון למען השימוש בשפה העברית אינו ייחודי רק לתחום הלימודים, והוא גולש לכל תחומי החיים ובהם לת חום התקשורת. כך, למשל, לאח רונה נקבע כי למונח "פייק ניוז" ‪(fake news)‬ תשמש החלופה העב ריתַחד ָָּזב,וביחידְיִדיע ָָּזב.

גם במערכת החינוך יציינו את יום השפה העברית, והחינוך הממלכתי דתי יוצא ביעד שאפתני: פרויקט "קוראים למיליון". המטרה: לקרוא מיליון ספרים בתקופה הק צרה שבין יום השפה העברית ליום פתיחת שבוע החינוך הממלכתי דתי שיתקיים בחודש מאי הקרוב. בפרויקט ישתתפו כ 100 אלף תלמידים מ 400 בתי ספר, שייקחו על עצמם לקרוא בממוצע כעשרה ספרים כל אחד. אחת לשבועיים ידווחו בתי הספר באתר ייעודי על התקדמותם בדרך למימוש היעד הבית ספרי. במהלך האתגר יעבור גביע נודד בין בתי הספר המובילים, ובסיומו של האתגר יינתנו פרסים לשני בתי הספר הפוריים ביותר לטובת הספרייה הבית ספרית.

מטרתו של אתגר הקריאה היא לשים דגש על ההנאה שבקריאה ועידוד התחרות בין בתי הספר. התוכנית "קוראים למיליון" מצ טרפת לתוכניות נוספות לעידוד הקריאה, ובהן "ספריית פיג'מה" לתלמידי כיתות א' וב', תוכנית "שמחת הקריאה" לתלמידי כיתות ג' וד' ו"צעדת הספרים", שמיועדת לבני כל הגילים.

"קורא ספר בשבוע"

שר החינוך נפתלי בנט התייחס ליום החגיגי: "קריאת ספרים עולה לאין ערוך על צפייה פאסיבית בט לוויזיה, מכיוון שהיא מפעילה את הדמיון ואת החשיבה. הקריאה פות חת עולמות קסומים ומגוונים עבור כל תלמידה ותלמיד. יום השפה העברית הוא הזדמנות מצוינת לעי דוד הקריאה בקרב הדור הצעיר. באופן אישי, אני מקפיד לקרוא ספר או שניים בכל שבוע ורואה חשיבות רבה בחינוך תלמידי ישראל לק ריאת ספרים כשגרת חיים. דווקא בעולם שהולך והופך ליותר ויותר טכנולוגי אנחנו מעודדים את הח זרה אל המילה הכתובה. אני מברך את בתי הספר שלקחו על עצמם את היוזמה, ומאחל לכל התלמי דים והתלמידות הצלחה בעמידה ביעד הנכסף".

 ??  ?? שעת קריאה. אורי )כיתה ב'( ומעיין )כיתה ד'( ברק
שעת קריאה. אורי )כיתה ב'( ומעיין )כיתה ד'( ברק

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel