Israel Hayom

האתגר האיראני מחכה גם לכוכבי

- יואב לימור

לא מפתיע שאת ליל שבת האחרון שלו כרמטכ"ל בילה גדי איזנ קוט בבור, בקריה, עוקב אחרי תוצאות עוד חלק בפעילות שעמ דה במוקד הקדנציה שלו. עם רגל על הגז, עד הרגע האחרון, להספיק "עוד משהו", לפני שייגמר.

במציאות המזרח תיכונית, שום דבר לא ייגמר מחרתיים עם חילופי הרמטכ"ל. יש מספיק סוריה לכולם )וגם איראן, חיזבאללה ועזה ועוד כמה כאבי ראש(. אביב כוכבי אמנם לא היה שלשום בבור - נהנה משבת אחרונה ונטולת דאגות בבית - אבל סגנו, אייל זמיר, היה שם, כחלק מתהליך העברת המקל בצמרת הצבא.

התקיפה בדמשק, המיוחסת לישראל, כוונה כנראה לעבר האזור הלו גיסטי שמחזיקה איראן בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק. מדובר במסוף מטענים נפרד ושמור, שבו עושה איראן כבשלה. שעות אחדות קודם לת קיפה נחת בדמשק מטוס צבאי איראני, שפרק מטען. ייתכן שבעקבות זאת גולגלה התקיפה, שעל פי תצלומי לוויין שפורסמו גרמה להרס רב במתחם.

סוריה, כדרכה, טענה כי יירטה את רוב הטילים ששיגרו מטוסי חיל האוויר. לא תמיד צריך להתייחס לדיווחים הסוריים כלשונם; גם לאסד יש דעת קהל - פנימית ובינלאומית - והוא צריך להסביר: בבית פני מה - מדוע ישראל ממשיכה לתקוף ללא הפרעה גם לאחר שהסתיימה מלחמת האזרחים? ולעולם - איך זה שאיראן פועלת בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק כאילו מדובר בטהרן? ומדוע סוריה לא בולמת את הפעילות הזאת שנמצאת במוקד ההתבססות האיראנית בסוריה והעברות הנשק לחיזבאללה.

השתיקה הרוסית

קשה היה שלא להבחין אתמול בשתיקה הרוסית לנוכח התקיפה הכמ עט גלויה. מאז הפלת מטוס האיליושין בספטמבר האחרון הורעו היחסים בין ישראל למוסקבה, וישראל ספגה גינויים רבים, כולל טענות על כך שהיא מסכנת את הכוחות הרוסיים בסוריה ואת ביטחון האזור. בשבועות האחרונים נרשמה התחממות מסוימת ביחסים, ואפשר כי ההתעלמות הרו סית מהתקיפה בליל שבת )שלא סיכנה את אנשיהם( היתה בהמשך לכך.

מניסיון העבר, סביר גם שישראל, אם היא זו שתקפה, עדכנה את רו סיה קודם לתקיפה באמצעות "הקו החם", הפועל בין בסיס הקריה בתל אביב לבסיס האווירי הרוסי בחמיימים. עם זאת, טוב תעשה ישראל אם תמשיך בקו הזהיר שאותו היא נוקטת בחודשים האחרונים בכל הקשור לפעילות ההתקפית בסוריה, כדי להימנע מעימות מחודש עם הרוסים. זאת כבר תהיה משימתו של כוכבי, אף על פי שלא בטוח שאיזנקוט אמר את מילתו האחרונה בכל הקשור להפעלת כוח צבאי באזור.

ההצלחות בזירה הצפונית עומעמו אתמול במקצת על רקע הפרסו מים מטעם חמאס בנוגע למבצע המיוחד שכשל ב 11 בנובמבר בחאן יונס. הסרטון שהופץ היה אמנם מושקע מאוד, אבל לא היה בו מידע חדש משמעותי. הוא נתן זווית נוספת לדרמה שהתחוללה באותו הלילה בעקבותיהם. מההיתקלות הלא מתוכננת בין הכוח הישראלי למחסום חמאס, ועד לחילוץ ולהפצצת הרכבים של הכוח וללחימה שהתפתחה

נזק ביטחוני משמעותי

אפשר להניח שזה לא סוף הסיפור. נראה כי בידי חמאס מידע נוסף, שלחלקו פוטנציאל לנזק ביטחוני משמעותי - בעזה ובגזרות נוספות. תחקיר האירוע נמצא כעת בשיאו, ולאחר שהוצג כבר פעמיים לרמטכ"ל ולראש אמ"ן )והמתחקרים נשלחו להשלמות( הוא יוצג להם שוב מחר, רגע לפני שאיזנקוט מסיים את תפקידו.

את הסיכומים יעשה כבר כוכבי. יידרשו בהם לא מעט שורות תחתונות. בראיונות הטלוויזיונ­יים שהעניק אתמול טען איזנקוט שלא היתה במב צע הזה תקלה, אלא שרשרת של טעויות. ממידע שהצטבר עולה תמונה שונה, שמעלה שאלות נוקבות בנוגע למבצע, לאישורו, לאופן התנהלות הכוח ולהרכב שלו, וגם שאלות בנוגע לשינויים מבניים שנעשו ביחי דה המבצעת ובשרשרת הפיקוד ואפשר שהיו קשורים לכישלון המבצע.

התחקיר המבצעי )וועדת הבדיקה המקבילה שמוביל האלוף ניצן אלון( יוביל בוודאי למסקנות מקצועיות רבות, ואפשר שגם אישיות. בתוך היחידה יש בחודשיים האחרונים דם רע, שגם הוא מחייב ניקוז מהיר. המבצע בעזה כבר כשל; לצד מזעור הנזקים, עכשיו הגיעה העת להפקת לקחים על מנת להפוך את הכישלון למנוף לפעילות מבצעית מוצלחת בעתיד.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel