Israel Hayom

יצירת אמנות במחלוקת: נוצרים נגד מוזיאון חיפה

בני העדה הנוצרית בעיר זועמים על "מק ישו", יצירה שמציגה את דמות הליצן של מקדונלד'ס על צלב ● בהפגנה נפצעו 3 שוטרים ● תגובת המוזיאון: "אסור שאמנות תגרום לאלימות"

- דניאל סיריוטי

יצירה אמנותית שמוצגת במוזיאון חיפה מעוררת זעם במגזר הנוצרי בעיר חיפה.

ביצירה "מק ישו" של האמן הפיני יאני לינונן מוצג צלב שעליו תלויה דמותו של רונלד מקדונלד - הליצן של רשת ההמבורגרים הבינלאומית מקדונלד'ס - בתנוחה של ישו הצלוב.

היצירה מוצגת במסגרת התערוכה "סחורה מקודשת", המוצגת במוזיאון כביטוי אמנותי לתרבות הצריכה ובה מוצגים מיצגים אמנותיים נוספים הקשורים בישו. יש לציין כי התערוכה עלתה במוזיאון חיפה כבר בחודש אוגוסט והיתה אמורה להסתיים בחודש פברואר, אולם המחאה נגד המיצגים שבה הנוגעים לישו התעוררה רק בימים האחרונים. עשרות מפגינים תושבי חיפה והסביבה, מרביתם בני העדה הנוצרית, הפגינו שלשום מול רחבת מוזיאון חיפה וקראו להסיר את המיצגים אשר לטענ־ תם הם מעליבים ופוגעניים כלפי העדה הנוצרית. שלושה שוטרים נפגעו בראשם מאבנים שהושלכו לעברם. המפגינים אף דרשו מראש עיריית חיפה עינת קליש רותם לשלול את תקציבי המוזיאון, הנתמך בכספי ציבור עירוניים. לדרישות אלו הצטרפה גם שרת התרבות מירי רגב. בעקבות הפנייה של רגב, פנתה האגודה לזכויות האזרח למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, וביקשה ממנה "להבהיר שוב לשרת התרבות כי אין זה בסמכותה להתערב בתכנים של יצירות אמנות".

ודיע אבו־נסאר, יועץ התקשורת של מועצת הבישופים בישראל, מסר בתגובה: "שימוש כזה בסמלים נוצריים הוא פגיעה לא מתקבלת ולדרוש את הסרת העבודות הפוגעניות לאלתר".

ממשטרת מחוז חוף נמסר: "אנו רואים חשיבות רבה בקידום ציר הידברות מכבד של אנשי הדת יחד עם נציגי הרשות המקומית לשם הרגעת הרוחות". ממוזיאון חיפה נמסר בתגובה: "שיח סביב אמנות, מורכב ככל שיהיה, אסור שיגלוש למחוזות אלימים ועליו להיות מכבד - גם במצבים טעונים". מהארגונים העמותה הארמית־נוצרית בישראל ובצלמו נמסר: "אנחנו מגנים כל אלימות כלפי כוחות הביטחון. עם זאת, דבר זה מוכיח שמדובר ביצירה הפוגעת ברגשות דת, ולכן חובה להסירה".

 ??  ?? הפגנות הנוצרים
הפגנות הנוצרים
 ?? צילומים: הרצי שפירא ?? היצירה
צילומים: הרצי שפירא היצירה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel