Israel Hayom

ביקושים גבוהים פי שישה לאג"ח של ישראל באירופה

המדינה הציעה אג"ח ב־5.2 מיליארד יורו ונענתה בביקוש ל־51 מיליארד מאסיה, מאירופה ומארה"ב ● החשב הכללי באוצר: "יש למשקיעים אמון גדול בישראל"

- ערן בר טל

"אנחנו מגייסים מדי שנה, בתחילת השנה, פעם בארה"ב ופעם באירופה. בשנה שעברה זכינו לאמון גדול בארה"ב והשנה באירופה", אומר ל"ישראל היום" החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו.

חזקיהו שב ארצה מלונדון ביום חמינ שי, אחרי יום מוצלח מאוד שבו זרמו ביקושים מנ003 גופים פיננסיים עננ קיים מארה"ב, מאירופה ומאסיה. סך הביקושים הגיע לנ51 מיליארד יורו - פי שישה מהסכום שישראל החליטה לגייס במט"ח. "אנחנו מגייסים עד 15% מהאשראי בחו"ל, את הרוב אנחנו צרינ כים להשאיר לשוק המקומי. יש אג"ח מיועדות שאנחנו צריכים לספק כאן והשוק דורש אג"ח ממשלתיות כאן, כך שאין לנו צורך ביותר מזה", כך מסביר חזקיהו מדוע הסתפק בגיוס של 2.5 מיליארד יורו, למרות תנאי השוק המצוינים כעת.

מחצית מהאג"ח שהמדינה הנפינ קה באירופה, 1.25 מיליארד יורו, היא לעשר שנים, ולראשונה המדינה הננ פיקה 1.25 מיליארד יורו לנ03 שנה. "העובדה שהשוק מבקש אג"ח של ישנ ראל לנ03 שנה מצביעה על כך שיש למשקיעים אמון גדול בישראל", אומר חזקיהו. הבנקים שהחשב הכללי בחר ללוות את ההנפקה הם גולדמן זקס, דויטשה בנק וסיטי בנק, שכאמור נהנו מהנפקה מוצלחת במיוחד.

האם המשקיעים לא חוששים מהמצב הביטחוני של ישראל?

"אנחנו אומרים למשקיעים שהנ סיכונים קיימים, אבל אנחנו יודעים להתמודד איתם. מה שעוזר לנו הוא העובדה שאנחנו מראים להם שהסיכונ נים גם מתממשים מדי פעם והכלכלה לא קורסת מכך. לכל היותר יש האטה של חודש ואנחנו חוזרים למסלול. הם רואים את זה וזה לא מפחיד אותם".

האם העמידה ביעד הגירעון של 2018 סייעה להצלחת ההנפקה?

"באופן כללי המשקיעים רוצים לדעת שאנחנו שולטים במצב ועומנ דים ביעדים. בתשקיף שפרסמנו כתבנו שככל הנראה נעמוד ביעד הגירעון, או שנחרוג ממנו קלות. כך שגם אם היינו חורגים, זה לא היה מדאיג אותם. הם לא מסתכלים על כלכלת ישראל בפריזמה של שנה מסוימת".

האם הגירעון הצפוי 2019־ל אינו מלמד על חריגה שלמעשה היתה כבר ?2018־ב

"לא. הוצאות הממשלה בשנה שעבנ רה היו 103% מהתקציב. הן היו יכולות להיות נמוכות יותר, מה שאולי היה מצביע על העברת הוצאות לשנה הבאה. אבל לא עשינו שום העברות כאלה".

באיזו ריבית ישראל גייסה את האג"ח?

"הצלחנו לגייס בריבית נמוכה יותר מההנפקות של מדינות כמו אירלנד, פורטוגל וערב הסעודית. לעשר שנים גייסנו בריבית של 1.5% - 75 נקודות מעל הליבור. מדינות אחרות הנפיקו בנ051 נקודות יותר. לנ03 שנה גייסנו בריבית של .2.5% כולם יודעים שהנ ריבית במגמת עלייה בעולם, ומדובר בריביות המובטחות לנו להרבה שנים. זו ללא ספק הצלחה".

 ??  ?? החשב הכללי רוני חזקיהו
החשב הכללי רוני חזקיהו
 ?? GettyImage­s ??
GettyImage­s

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel