Israel Hayom

הממשל מושבת; טראמפ ביטל נסיעתו לדאבוס

הדמוקרטים מסרבים לאשר את הסכום לבניית חומה עם מקסיקו ותקציב הממשל לא מאושר ● ה"פייננשל טיימס": "איוונקה טראמפ מועמדת לתפקיד יו"ר הבנק העולמי"

- ערן בר־טל

ארה"ב בלי תקציב פדרלי כבר יותר משלושה שבועות: היום הוא היום ה־32 שבו למעשה הממשל בארה"ב מושבת.

אם התקציב לא מאושר בישראל בתחילת שנה, הממשלה מתנהלת לפי החלק היחסי של התקציב הקודם, אולם בארה"ב אם התקציב לא מאושר - הממשל לא רשאי להוציא ולו דולר נוסף, ולכן תשעה מתוך 15 משרדי הממשל מושבתים, כולל המשרד לביטחון לאומי.

רק שישה משרדים חיוניים במיוחד ממשיכים לתפקד בתפקוד חלקי. לנשיא דונלד טראמפ עומדת האפשרות להכריז על מצב חירום ולהתנהל מתקציב מיוחד, אך לפי שעה הוא נמנע מכך. שלשום הנשיא שבר שיא חדש בארה"ב, שאת הקודם החזיק ביל קלינטון, שבתקופת ממשלו הממשל הושבת ל־12 יום בשל חוסר יכולת להגיע להסכמה על התקציב.

הקושי להגיע להסכמה על התקציב נעוץ בעניין עקרוני לאופוזיציה שם - אישור 5.7 מיליארד דולר לצו־ רך הקמת חומה בין ארה"ב למקסיקו, שעליה הנשיא מתעקש. מדובר בסכום נמוך אפילו בהשוואה לריבית שארה"ב משלמת על החוב שלה, העומד על 345 מיליארד דולר.

אלא שלא מדובר על כסף, אלא על עיקרון שקשור במלחמה של האופוזיציה בממשל הנוכחי, המבקש להקים את החומה, כחלק ממדיניות ההגירה שלו. כך, למשל, ניסה הנשיא להעביר מדיניות שלפיה כל מהגר ללא אישור יגורש אוטומטית מארה"ב, דבר שבלחץ הדמוקרטים לא צלח ובית המשפט העליון ביטל ניסיון כזה ברוב של חמישה מול ארבעה שופטים.

מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, סיפר שהפגישה על התקציב עם טראמפ השבוע היתה קצרה במיוחד. הנשיא שאל אם הוא מסכים לאשר את התקציב לבניית החומה, וכששומר אמר שלא - הנשיא קם ונטש את הדיון. מאוחר יותר הוא אמר כי "זה היה סתם בזבוז זמן".

יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב, ג'רום פאוול, אמר בסוף השבוע שהוא מודאג מאוד מהחוב של ארה"ב, שהגיע ל־22 טריליון דולר, ומהעובדה שהממשל מושבת. פאוול הוסיף שההשבתה תבוא לידי ביטוי בנתוני המאקרו של ארה"ב.

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו צייץ הנשיא טראמפ כי "בשל התעקשות הדמוקרטים" הוא נאלץ לבטל את הנסיעה שלו לפורום דאבוס בשווייץ. מזכיר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, אמר שהוא ייצא למשלחת לדאבוס יחד עם משלחת מצומצמת, גם אם הנשיא יבטל הגעתו.

בתוך כך, ה"פייננשל טיימס" מדווח שעם התפטרותו המפתיעה של יו"ר הבנק העולמי ג'ים יונג קים, איוונקה טראמפ היא אחת המועמדות המובילות להחליפו בתפקיד. גם ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם, מועמדת למלא את התפקיד. איוונקה, בתו של הנשיא טראמפ, משמשת יועצת לממשל, ולארה"ב משקל מכריע במינוי התפקיד.

 ??  ?? מתעקש על החומה. טראמפ
מתעקש על החומה. טראמפ
 ??  ?? איוונקה טראמפ
איוונקה טראמפ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel