Israel Hayom

זרועותיה הרבות של איראן

- אייל זיסר

הסגר הכלכלי על טהרן מתהדק והולך, ובעקבותיו גובר גם הבידוד המדיני שבו מוצאים עצמם האיראנים. ברגע נדיר של גילוי לב הודה בשבוע שעבר המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי כי העיצומים חסרי התקדים מכבידים על הממשלה ועל הציבור בארצו. אבל היד האמריקנית עוד נטויה, ובקרוב תכנס וושינגטון ועידה בינלאומית בפולין כדי לבחון דרכים נוס פות לבלום את הסכנה האיראנית ליציבות ולביטחון בעולם.

איראן תפסה מקום חשוב גם בנאומו של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בשבוע שעבר בקהיר. הנאום נועד לתקן את הרושם שנשא הנשיא אובאמה בקהיר לפני כעשור. אובאמה, כזכור, הבטיח לפתוח דף חדש ביחסיה של ארה"ב עם מדינות האזור, אבל המדיניות שנקט, הסביר פומפאו, נתפסה כביטוי לחולשה והעניקה עידוד לגורמים הרדיקליים במזרח התיכון, ובראשם איראן. כעת נחושה ארה"ב, הוסיף פומפאו, להגן על בעלות בריתה, לסלק את איראן מסוריה ולהיאבק בחיזבאללה בלבנון.

על המאבק באיראן להתנהל בכמה חזיתות; בהמשך לעיצומים הכלכליים, יש לטפל בשלוחותיה הצבאיות של טהרן במזה"ת ובתאי הטרור שהיא מפעילה ברחבי העולם

דומה שלא רק את המורשת של אובאמה ביקש פומפאו לתקן, אלא גם את הצהרותיו של הנשיא טראמפ, שרק בש בוע שעבר הכריז כי מבחינתו איראן יכולה לעשות ככל העולה על רוחה בסוריה. כדאי, אגב, שפומפאו יפנה תשומת לב גם לנעשה במחלקת המדינה שבראשה הוא עומד. בשעה שהוא תוקף את חיזבאללה ומבטיח להיאבק בו, מקדם הממשל האמריקני שיתוף פעולה עם ממשלת לבנון ומתכנן להעניק סיוע כספי ונשק לצבא לבנון, אחיו התאום של חיזבאללה.

בכל זאת, בכל האמור בלוחמה כלכלית נגד איראן, מפגי נה ארה"ב נחישות ורושמת הצלחות. אפשר שהנשיא טראמפ הפריז בקביעה כי בשל העיצומים "איראן כבר אינה אותה מדינה", וכי היא אף נאלצת להסיג את כוחותיה מסוריה ומ תימן. אך הדיווחים מטהרן מלמדים על המצוקה הכלכלית הגוברת, המאלצת את האיראנים לצמצם, זמנית לפחות, את פעילותם החתרנית.

על האמריקנים, המנתחים את המזרח התיכון לפי עולם ערכים מערבי, להבין, עם זאת, כי המאבק עתיד להיות ארוך, והוא לא יוכרע רק בזירה הכלכלית. ההתמודדות עם איראן משולה למאבק בתמנון רב זרועות. זרוע אחת היא הנוכחות הצבאית של איראן, בדמות משמרות המהפכה, בצורת מי ליציות מתנדבים שיעים מאפגניסטן, מפקיסטן ומעיראק שהאיראנים מממנים ומפעילים בכל רחבי המזרח התיכון, או באמצעות שליחים מקומיים, דוגמת חיזבאללה בלבנון, החות'ים בתימן ואפילו חמאס בעזה.

זרוע אחרת היא מערך הטרור העולמי. טפח ממנו נחשף לא חרונה באירופה בזכות מידע ישראלי. האיחוד האירופי הודיע על הטלת עיצומים נגד משרד המודיעין האיראני ומשמרות המהפכה, בטענה כי עמדו מאחורי הניסיונות לחסל את מת נגדי המשטר האיראני בהולנד, בדנמרק ובצרפת.

זרוע נוספת היא מערך הטילים ארוכי הטווח, הלוויינים וגם הנשק הגרעיני שאיראן מפתחת. לפני כמה ימים הכריז הנשיא חסן רוחאני שארצו תשגר שני לוויינים לחלל, תוך שימוש בטילי שיגור מתוצרת איראן. טכנולוגיה לייצור טילי שיגור ללוויינים נחוצה לאיראן לצורך ייצור טילים ארוכי טווח המסוגלים להגיע עד אירופה, ובעתיד אף לארה"ב, ול שאת ראשי נפץ גרעינים.

אם וושינגטון מבקשת לבלום את הסכנה האיראנית לשלום האזור והעולם, עליה לגדוע את זרועות התמנון הנשלחות מטהרן אל רחבי המזרח התיכון והעולם, ולא לנסות לטפל נקודתית רק באחת מהן, כפי שעשה ממשל אובאמה.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel