Israel Hayom

קונצרט משפחתי בראשון לציון

- מתן אורן

"סגן הנשיא", שמתמקד בדמותו המב סתורית והמקיאבלית של סגן הנשיא לשעבר דיק צ'ייני, הוא סאטירה פוב ליטית שאפתנית, פעלתנית, פופוליב סטית ומבדרת.

התסריטאיבב­מאי אדם מקיי אמנם אינו מצליח לבקוע את עורו של צ'ייני ולב חשוף את מניעיו, וכמו בסרטו הקודם, "מכונת הכסף", שעסק במשבר הסאבב פריים, גם כאן סגנון העשייה שלו זחוח וגדוש בהתחכמויות שלכאורה נועדו להסביר את החלקים היותר מורכבים של הסיפור לחלקים הפחות אינטליגנב טיים של הקהל.

אך למרות שטחיותו ונטייתו לזעם צדקני, "סגן הנשיא" (שדוחס חמישה עשורים לב031 דקות בלבד) אינו משעב מם לרגע, וחייבים להעריך את האמביב ציה ואת התעוזה של מקיי, ואת הנכונות שלו "ללכת עד הסוף". גם אם הנכונות הזאת מתקשה להניב הפעם יצירת מופת.

סיבה נוספת לתמוך בסרט היא תצוב גת המשחק המאופקת והמרשימה של כריסטיאן בייל בתפקיד הראשי. הופב עתו המושחזת, המצחיקה ועתירת הניואנסים - שאילצה אותו לשנות את מראהו מהיסוד (ושהביאה לו את פרס גלובוס הזהב בשבוע שעבר) - היא הבב סיס שעליו מונח הסרט כולו, וזהו בהב חלט בסיס איתן.

העלילה מתחילה בשנות הב06, כאשר צ'ייני היה סטודנט כושל שהעדיף להב שתכר, להסתבך בקטטות ולבלות את הלילה במעצר מאשר להקשיב בשיעוב רים. אלא שאז בת הזוג שלו, לין (איימי אדאמס, המצוינת גם היא), מאיימת לעזוב אותו, והוא מחליט להתיישר.

מעט לאחר מכן מגיע "גיבורנו" למב סדרונות הכוח של וושינגטון, מתמנה לסנג'ר של חבר קונגרס צעיר בשם דונלד ראמספלד (סטיב קארל), ומב תחיל בטיפוס האיטי אך העקבי שלו אל עבר הפסגה. במהלך הדרך הוא זוכה לשרת שורה של נשיאים (ניקסון, פורד, רייגן, בוש האב), צובר כוח ועוזרים נאמנים, ומפתח השקפת עולם צינית וניהיליסטי­ת (הקטע הכי משעשע בסרט מגיע כאשר צ'ייני שואל את ראמספלד במה הם בעצם אמורים להאמין, וראמסב פלד, בתגובה, מתפוצץ מצחוק).

ג'ורג' וו. בוש, שמינה את צ'ייני לסגן הנשיא שלו (ושמגולם כאן בידי סם רוב קוול), מדדה שיכור אל תוך הסרט רק בתחילת חציו השני, ונותן את האות לתחילת מפגן הכוח המפלצתי והמוב שחת של צ'ייני וחבריו (הפלישה לעיב רק, קיצוץ מסים לסופרבעשיר­ים, החלת עינויים, הענקת חוזי עתק לחברה שבה כיהן כמנכ"ל וכיו"ב).

כאמור, מקיי מנווט את סרטו באנרגב טיות ובתנופה. הוא קופץ קדימה ואחורה בזמן, שובר את "הקיר הרביעי" ונעזר בהרבה גימיקים אבסורדיים (כמו הקטע שבו צ'ייני ולין מתחילים לדבר ביניהם כאילו היו דמויות שייקספיריו­ת). כל אלה אמנם הופכים את "סגן הנשיא" לשיעור היסטוריה כיפי (ומדכא), אך הם גם מניבים יצירה מתנשאת ומרוצה מעב צמה שבעיקר תשכנע את המשוכנעים. כך או כך, אוליבר סטון בוודאי מקנא.

ציון: 7

תמיד מעניין להאזין לקונצב רט בהשתתפות סולנים בני אותה משפחה, כאילו ניתנת לנו הההזב דמנות להיכנס לסלון המוזיקלי המשפחתי, לטעום מהאינטימיו­ת של מוזיקאים המנגנים יחדיו כל חייהם, להיכנס למשפחה.

קונצרט שכזה יתקיים בב72 בינואר בהיכל מאיר ניצן בראב שון לציון, כשתזמורת ראשון לציון תארח את הצ'לן הגדול מישה מאיסקי, את בנו הכנר סשה ואת בתו הפסנתרנית לילי, כולם תחת שרביטו של המנצח והמלחין בנימין יוסופוב.

שלושת בני המשפחה ינגנו יחדיו את הקונצ'רטו "המשולש" של בטהובן לכינור, צ'לו ופסב נתר. עוד בתוכנית: קונצ'רטו לצ'לו מאת יוסופוב בנגינת האב, מישה, והקפריצ'יו האיטלקי הסוער מאת צ'ייקובסקי. קונצב רטים נוספים ייערכו ברחובות ,28.1בב בבית האופרה בתל אביב ,29.1בב ושוב בראשל"צ .2.2בב

 ??  ?? כריסטיאן בייל ואיימי אדאמס ב"סגן הנשיא"
כריסטיאן בייל ואיימי אדאמס ב"סגן הנשיא"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel