Israel Hayom

גנץ התחיל ברגל שמאל

- אמנון לורד

יש כמה דרכים להתייחס לחוק מדינת הלאום. זה חוק יסוד פשוט, קצר ומובן. אבל גם בווריאציות השונות להתנגדות לחוק, בני גנץ ומפלגתו בחרו בדרך בעייתית מאוד להגיב עליו עם תחילת מע רכת הבחירות: "פאניקה. איבוד עשתונות. הם ירו בגב של אחינו הדרוזים". יש בתגובה כזאת מידה של חוסר אחריות. גם אם אתה רוצה לתקן את החוק, הביטוי האלים הזה מתסיס עדה חיובית שאף אחד לא מתכוון להפלות.

האם בני גנץ עשה נכון כאשר הפר את שתיקתו סביב חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום היהודי? מבחי נה אידיאולוגי­ת יש כאן אמירה ברורה מאוד. מבחינה פוליטית רא"ל )מיל'( גנץ מייצר חומת אש ביחס לבוחרי מרכז שתומכים בחוק הלאום, ועכשיו לא נותר להם אלא להתלבט בין הליכוד לבין בנט שקד.

ולא רק זאת. בני גנץ בוחר לפתוח את הקמפיין שלו בעמדה שנויה במחלוקת. ברור שהוא ייתלה באילן הגבוה של מגילת העצמאות. אבל במה חוק הלאום סותר את מגילת העצמאות? הוא יצטרך להשיב על כך. כי הבעיה בישראל איננה השוויון למיעוטים, אלא במה מדינת ישראל היא עדיין מדינה יהודית.

החשיפה של גנץ איננה של טפח אחד בלבד, אלא אפשר לקבוע שכאשר אתה רוקד טנגו עם אמל אסעד בעניין חוק הלאום, אתה משתייך לתמיר פרדו שנראה ברקע של הצילומים ולכל קבוצת בכי רי הביטחון שהופיעה בזמנו בהפגנות המחאה נגד החוק. כלומר, אם עד לא מכבר ההתנגדות שצמחה לבנימין נתניהו מתוך מערכת הביטחון הובלה על ידי יובל דיסקין ומאיר דגן ז"ל, הרי לאחרונה נבחר הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ לשמש ראש הכוח. זאת לאחר שגבי אשכנזי ואהוד ברק רשמו אי הופעה: האחד משום שלא התייצב, והאחר משום שהסתער אבל אף אחד לא רץ אחריו.

בתור המנהיג המוביל של הברנז'ה הביטחונית, ההתנגדות שלו לחוק הלאום היא כנראה רק סעיף אחד במערכת הנקודות שמאפיינות את הממסד הבי טחוני בעשור האחרון: הוא תומך בהסכם הגרעין של אובאמה, הוא תומך בהתנתקות חד צדדית כמו "תנועת 200 מפקדים לביטחון ישראל". אם הוא לא מיישר קו בנושא הנסיגה החד צדדית עם ברק ושאר הלשעברים ממערכת הביטחון, גנץ יצטרך להבהיר זאת בזמן הקרוב ביותר. בחבילה הביטחונית הזו יש גם היצמדות לממסד הביטחוני האמריקני. כפי שאפשר היה לראות בצילומים, גנץ גבה הקומה הוא דמות מנהיגותית שאנשים אוהבים להסתופף בצילה. ההנחה, על פי התבטאויות קודמות שלו, היא שהוא איננו שולל את מנהיגותו של נתניהו. לליכוד וימינה ממנו יש עניין לדחוק אותו לפינה השמאלית. זה לא אומר שהוא לא שותף פוטנציאלי לממשלה בראשות הליכוד.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel