Israel Hayom

הסתיים נשף המסכות

- מתי טוכפלד

בני גנץ הפסיק אתמול לשתוק, וגם להסתתר. מספיקה היתה הצהרה אחת קטנה כדי לחשוף את כוונותיו: הובלת מחנה המרכז שמאל. להיות המפלגה שתצמח להתמודד ראש בראש מול הלי כוד - ואין לזלזל ביכולתו לעשות זאת.

בליכוד מבינים זאת, לכן גנץ נחשב ליעד אסט רטגי למתקפה כבר שבועות ארוכים, אולי חודשים. בשמאל עדיין לא, ועד שיפנימו שגנץ ומפלגתו החדשה עומדים להיות ארון הקבורה שלהם עצמם, אולי יהיה מאוחר מדי

הוויכוח על חוק הלאום חצה את הציבור הישרא לי לימין ושמאל באופן מובהק. אלה שהפן היהודי במדינה מסתכם עבורם בעניין דמוגרפי בלבד ונ טול תוכן ומהות אמיתיים התנגדו בנחרצות לחוק הלאום, הפגינו נגדו וטענו טענות קשות על פגיעה בצביון המדינה אחרי חקיקתו. מנגד, כל מפלגות הימין, כולל הסיעות החרדיות - שבלשון המעטה לא התלהבו מחוק הלאום - יישרו קו, תמכו בו והביאו לאישורו ברוב גדול.

במשך שבועות דנה המערכת הפוליטית לאיזה צד משתייך גנץ, שגזר על עצמו שתיקה. למרות הערכה כי הוא שייך באופן מובהק לשמאל, צצה גם הנחה נוספת שגנץ ינסה "להתמרכז" ולמצב את עצמו כמועמד מרכזי שאינו שייך באופן מובהק למ חנה כזה או אחר.

ההנחה הזו קרסה אתמול, בשעה שיצא גנץ מביתו למפגינים נגד חוק הלאום ואמר את דברו בקול רם וצלול. בכך הסתיים נשף המסכות. גנץ, שכבר רמז באמצעות הדלפה ממקורביו, כי בכוונתו להתמודד לראשות הממשלה, לא רק שהחליט לקחת צד מובהק, אלא החליט גם להנהיג אותו. להיות האלטרנטיבה שתתמודד נגד הליכוד על ראשות הממשלה.

יותר משזו בשורה רעה לליכוד, זו בראש ובראשונה בשורה איומה לשחקנים האחרים בגוש המרכז שמאל, שפוטנציאל הנזק של גנץ עשוי להיות הרסני מב חינתם. עדיין מוקדם להעריך אם הרמטכ"ל לשעבר יצליח ליצור את המומנטום הדרוש כדי לתפוס פער מיש עתיד ומהעבודה ולהתחיל בגידול במנדטים לעבר הליכוד של נתניהו, אולם אם לא ייעצר על ידם, נראה שדרכו לשם סלולה.

לכן לא ברור על מה ולמה עלצו לפיד, גבאי, לבני וחבריהם לשמע התבטאות גנץ על חוק הלאום. אלא אם כן מישהו מהם מתכנן לחבור לסוס המנצח, הצל חת גנץ תבוא על חשבונם ואתמול הוא כבר הכין את הקשית הגדולה שנועדה לשתות מהם את המנדטים.

אבל הצלחתו אינה מובטחת. גנץ רק עכשיו פער את פיו, אולם התבטאויות שגויות והתנהלות מביכה עשויות ליטול ממנו את המומנטום ולהרחיק מצביעים פוטנציאליי­ם. למזלו של גנץ, יריביו הפוטנציאלי­ים ממחנה השמאל עודם ישנים, מה שמגדיל משמעותית את סיכויי הצלחתו.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel