Israel Hayom

צוללנים יחפשו נספים יהודים בנהר הדנובה

הונגריה: לראשונה ייעשה ניסיון למצוא שרידי עצמות נרצחים על גדות הנהר ● שר הדתות ההונגרי: "רוצים להביאם לקבורה"

- חנן גרינווד

בימים הקרובים תצא בפעם הראשונה משלחת צוללנים לחיפוש אחרי שרידי עצמות של יהודים מתקופת השואה בנהר הדנובה. מדובר בפעם הראשונה שבה נעשה ניסיון למצוא שרידים של היהודים שנרצחו על גדות הדנובה ושגופותיהם הושלכו לנהר.

כך הודיע אתמול שר הדתות ההונגרי מיקלוש שולטס לרב הראשי דוד לאו בפגישה שנערכה בירושלים.

בין השנים 1944-1945 הובאו יהודים רבים לרציפים על גדות הדנובה על ידי אנשי גדודי "צלב החץ" ההונגרים, הוצבו עם פניהם אל המים ונורו בגבם. גופות המתים נפלו אל המים ונסחפו בזרם. מאוחר יותר ביקשו הרוצחים לחסוך בתחמושת ולכן קשרו את היהודים זה לזה, הוסיפו אבנים ומשקולות, וירו רק בחלק מהם, כך שהיתר טבעו לאחר שנפלו למים. פעולות הירי הופסקו רק לאחר מלחמת העולם השנייה.

2005־ב הוקמה על גדות הנהר אנדרטת "מים על הדנובה" לזכרם של מאות הנספים. לפני כשמונה שנים ערכו צוללנים בדיקות לצורך ניקוי התעלה ושיפוצה, ומצאו שרידים של נספים על קרקעית הנהר. כעת מדובר בחיפוש ראשון מסוגו שנעשה אך ורק לצורך מציאת גופות הנספים והבאתם לקבורה. במהלך השיחה סיפר השר שולטס על שיתופי פעולה שמתקיימים בימים אלו יחד עם קהילות יהודיות אורתודוקסי­ות במדינה וכן על חוקים חדשים שאושרו ושמטרתם לסייע לקהילות אלו בשימור חיי הדת ושיפוצם של בתי כנסת עתיקים שפזורים ברחבי המדינה.

״אני מעריך את המאמץ שלכם לשמר את הקהילה היהודית שממשיכה את המסורת, אני מבקש להודות לך ולראש הממשלה מר ויקטור אורבן על הסיוע בעבר וכן על התוכניות לעתיד. הדרך לעולם טוב תהיה אם כולנו נדע להעריך את העבר של השני ולדאוג לעתידו", אמר הרב לאו.

כמו כן, סיפר לשר ההונגרי על סבו, הרב משה חיים לאו, שהיה רב בעיר פרשוב שכיום הינה חלק מהונגריה. הוא ציין שכשביקר במקום ראה את בית הכנסת הגדול בו כיהן הסב, אשר מצבו בכי רע. השר הודיע כי כשישוב לארצו יעשה בירור וידאג לתוכנית שיפוץ ושימור למקום בכדי שזכרם של היהודים שחיו במקום יישמר לעד.

 ??  ??
 ?? צילום: יוסי זליגר ?? האנדרטה "מים על הדנובה"
צילום: יוסי זליגר האנדרטה "מים על הדנובה"
 ??  ?? הרב לאו
הרב לאו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel